X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הארץ אינו מהסס להשתמש במונח: "אקט אלים" על כל ציוץ, אפילו להבעת דעה המנסה לבטל דעה אחרת (שאינה מתיישרת עם אג'נדת בית מדרשוקן). הוא מתיימר להיות מגן החלשים בכלל ו"מגן נשים" בפרט, בעוד שאינו מהסס להשתמש בגופן לממכר מרכולתו
▪  ▪  ▪
עיתון הארץ [צילום: פלאש 90]

במאמר צדקני לעילא (המתורגם מן הניו-יורק טיימס) מתלבט עיתון הארץ באתיקה שבחשיפת גורילה לעצב ולנצלנות שבעולמנו. תחת הכותרת "האם מוסרי לספר לגורילה קוקו על התאבדותו של רובין וויליאמס", מתייפיף הכותב (צ'אק קלוסטרמן) בסוגיה היכן האתיקה שבעצם מעשה חשיפת הגורילה.
לפרימאטים מזן הגורילה יש מנהג להכות בחזה לשיגור אותות אזהרה או התרגשות.
גם דרכם של צדקנים-טהרנים היא להכות בחזה, בחזהו של האחר(ת). הפעם היה זה חזה חשוף של שחקנית.
בית מדרשוקן כבר מזמן ניתק עצמו מן "המדינה הציונית". יש טוענים כי מעולם לא "התחבר", כך שלא היה ממה להתנתק בעצם. זאת סיפר לי לאחרונה פרופ' ידוע, שכקומוניסט ותיק, סיגל יכולת זיהוי ברורה ומהירה של "קו פרשת המים", קרי אותו קו ברור החוצץ בין התומכים בישות ציונית-יהודית-מדינית לעומת אלה המתנגדים לעצם קיומה. במבצע "צוק איתן", עת שהארץ החל לייצג את חמאס ממש, נמאס תהליך זה גם על מנוייו הוותיקים ביותר שהחלו לנטוש בהמוניהם.
בניסיון למצב את עצמו מחדש, מאמץ הארץ קו חדש שבו הוא מחקה את "העולם הזה"', קרי "פפפ" - פוליטיקה פלוס פורנוגרפיה. מן הסתם התרגלו שם לבנות רק על הזיכרון הקצר (של הקוראים, הפוליטיקאים, אנשי הצבא ומי לא...) ושכחו מה עלה בגורלו של "העולם הזה". לקוראים הצעירים כאן, שלא נחשפו אליו ורק ניזונים ממאמצי המיתוג (המוצלחים, יש להודות) של מייסדו אורי אבנרי, למצב את עצמו כמהפכן קשישי חביב שהצליח בצעירותו להפוך סדרי עולם, תבוא התייחסות בהמשך.
הגדיל לעשות בתחום השימוש במגן אנושי ביטאון בית מדרשוקן במאמר של ניב הדס הנושא את הכותרת "אתם באמת מתחרמנים מהתחת של יהודה לוי?" (14.10.2014). אלמה דישי מופיעה עם יהודה לוי בסדרה החדשה "איש חשוב מאוד" (נושא המאמר). אלא שהעיתון בחר לפנק את קוראיו, בחזקת "המחפשים אתונות ומוצאים מלוכה", לא בתחת של שחקן, כי אם בחזה של שחקנית. דווקא השחקנית הופשטה והוצגה בתמונת עירום לתפארת מדינת ישראל וקוראי "גלריה" של יום שישי. לא תמונה בגודל בול דואר, חלילה, שאולי אפשר היה להצדיק כחלק אינטגרלי מהדיון והניתוח המלומד הדן בכובד ראש בסדרה החדשה ובטרנד הפשטת שחקניות (בישראל ובחו"ל), תוך פירוקם לרכיבים והיבטים החשובים, כשרק דבר חשוב אחד נעדר: רכיב האונס שבוצע במאמר, בעצם הצגת התמונה.
תגידו "מה פתאום אונס"? הלא לכאורה בעל הטור בסך-הכל הפיץ בעיתון הארץ תמונה מתוך סדרת הטלוויזיה.
ניסתה להסביר זאת שחקנית אחרת, שחוותה כמותה השפלה דומה בפרסום שכזה. במאמר חושפני וגלוי לב "קודם כל אנחנו בנות אדם", (הארץ 23.10.2014) שהתפרסם כתגובה כואבת להצבת התמונה החושפת והחשופה במאמר הנדון, סיפרה נעמי לבוב את מה שחוותה במין השתלשלות אינקרמנטלית שכזו המתבצעת על גבי מדרון חלקלק; היא מיטיבה לתאר את התלבטותה כשחקנית צעירה המאותגרת על-ידי דרישות מקצועה מצד אחד וחוסר הביטחון שחשה בגופה מצד שני, המחליטה לא להיכנע לחששותיה ו"לתת פייט" דווקא בנקודה שבה היא פגיעה.
היא מחליטה להשתתף בעשייה הקולנועית, שהיא תובענית וחושפנית בכל מובן בגוף ובנפש, בידיעה כי היא משתתפת בתהליך היצירה וכי הבימאי יטה אוזן קשובה לתחושותיה, כך שגם התוצאה האמנותית וגם החשיפה (נפשית וגופנית, שתיהן קשות, יש להדגיש) תוצגנה בהקשר נכון, ראוי ורציני. עד כאן הכל בסדר. אך ההמשך - פוגעני והרסני; פרסום ברוטלי וולגארי של תמונותיה - מניפולציה על שחקנית שאפתנית אך חסרת ניסיון, על-ידי "בעלי מקצוע" חסרי מצפון וחלקלקים במיוחד.
כי להבדיל מהוליווד שבה אפשר להיעלם או להישאר "הרחק מן ההמון הסוער", בישראל אי-אפשר לברוח וכולם נפגשים במכולת, ומכאן חוסר המצפון של המסרסרים בכך. כפי שקורה פעמים רבות לנפגעות תקיפה, רגשי אשמה מסוימים על שיתוף הפעולה ועל הנאיביות עדיין מכרסמים בהן, כך שאינן מסוגלות לראות את מלוא הפגיעה. לכן יש אפוא יש להוסיף למאמרה הנוגע ללב של לבוב כמה היבטים משמעותיים.

ההקשר הוא שם המשחק

הקונטקסט הוא בסופו של דבר המבדיל בין אקט התמסרות מרצון, מבחירה חופשית ומאהבה לבין אונס גרידא. כי האקט עצמו, ביולוגית (מדעית, או פרוזאית אם תרצו) הוא לחלוטין זהה. קרי, מה שבהקשר מסוים הוא מעשה וולונטרי שנעשה מבחירה ורצון, בהקשר אחר שבו פג מרכיב הרצון והחרות, ולו אפילו במהלך האקט עצמו ממש (כך פסק לאחרונה ביהמ"ש העליון) - הוא אונס.
במקרה זה, שחקנית רצתה להופיע בתפקיד מכובד בסדרה משמעותית, הסכימה להצטלם בקונטקסט שנראה לה סביר וחיוני להתפתחות היחסים המתוארים בעת שתוקרן בפני הצופים במהלך פרקי העלילה. היא ודאי שלא רצתה למצוא את עצמה במצב של "חבר מביא חבר", דהיינו שבית מדרשוקן ישית אותה לעיני קוראיו חשופת שת בעודם לוגמים את קפה הבוקר או מתבדחים על-אודותיה במקום העבודה או שירות המילואים...
מבחינה אמנותית-קולנועית-עלילתית, בסופו של דבר כל סיפור (קולנועי, טלוויזיוני או ספרותי) עוסק באדם ומרכיביו האנושיים המניעים אותו, גם היצריים. מה שנדרש להנעת העלילה ושהוא לגיטימי בזמן צפייה הופך לפורנו פשוט (לפעמים דוחה בגסותו), בעיקר בשל העדרו של הקשר הגיוני-רגשי.
קל מאוד להבחין בכך בהשוואה בין סרטי קולנוענים "טובים" שחלקם כלל אינם "צמחוניים" בנושא העירום, אך להנעת גיבורי העלילה רתמו את הפרובוקציה (כדוגמת גודאר שצילם את בריז'יט בארדו בסרט "הבוז" או אינגמר ברגן השוודי) והארוטיקה (על-פי רוב תוך הימנעות מעירום פרונטלי פשוט בידיעה שבעודף חשיפה נגוז "הקסם", והארוטיקה הופכת למצבור פרוטאינים בדומה לכרכרה הקסומה ההופכת לדלעת), לעומת רואי-חשבון המפיקים סדרות HBO שבהן מופשטות שחקניות ומנוערות בתנופה ובמרץ, כאילו מדובר במעבדה לחקר מנועי בוכנה או לתיעוד רעידות קפיצי מכונות-כביסה בתוכנית "סחיטה חזקה"... כל חפצם למכור דקות בסְלוֹט-הפרסום הבא, בעוד שקולנוענים יוצרים רוצים "למכור" מסרים.
משפטית גרידא, ברור לחלוטין כי הסכמת אישה לעולם אינה בחזקת "צ'ק בלנקו לניצול גופה". מזמן כבר חרג מושג "האונס" מחדירה אלימה המבוצעת בכוח הזרוע בלבד, והוא כולל גם קשת רחבה של התנהגויות, כולל התעלמות משינוי רצונה של האישה במהלך המגע עצמו. האם מדובר כאן בדוגמה קלסית של "ביצוע מעשה מגונה תוך ניצול סמכות ומרות"?
יתכן כי לשחקנית יש עילת תביעה משפטית נגד הארץ, אך האומנם היא יכולה להרשות לעצמה "לוקסוס" שכזה? לתבוע את הארץ? הלא אם במשפט קצב נקבע כי א' הייתה "שפוטה" שלו למרות שיכולה הייתה להתפטר ולמצוא משרה אחרת כי חששה מנקמתו, לא קשה לשער מה יהיה גורלה של שחקנית "סוררת", שתתבע את התקשורת ותנסה לשבור את "כלי המשחק". להזכירכם, ביהמ"ש העליון כבר קבע כי מקומה של התקשורת והדיון הציבורי שבאחריותה חשוב כביהמ"ש המחוזי (ר' "חשבון הנפש של ביהמ"ש העליון"). היעלה על הדעת כי שחקנית תוכל לתבוע סמכות שכזו? גם אם יש כאלה שיגידו כי בתי המשפט מגזימים (יש הטוענים כי אולי אפילו מקצינים) בבואם לפרש "אונס", יש להניח כי אין עוררין על "הסכמה" המתדרדרת לסיפור "חבר מביא חבר"...
ובמקרה דנן, אישה המסכימה להתפשט בסדרה עם יהודה לוי שתוקרן בפני צופי הוט 3, אינה מביעה בכך את הסכמתה להיות מוצגת מופשטת לראווה קבל עם ועדה, אפילו לא אם בציבור קוראי "העיתון לאנשים החושבים" עסקינן... שיחשבו לבריאות, שיחשבו, יהרהרו ויקמטו מצחם הדואג (על עוולות אכיבוש מן הסתם) אך בלי צ'ופר - גופה החשוף של שחקנית.
אפילו אישה המוכרת את גופה לזנות אינה מאבדת בכך זכות לגופה, שכן כל חריגה מן המוסכם לשימוש בגופה, גם אם היא זונה, הוא אונס לכל דבר ועניין, ופרסום תמונת ערום של גופה גם הוא אינו מותר.
יגיד מו"ל בית מדרשוקן כי אין מדובר בעסקה כי אם באסתטיקה? אדרבה, נראה אם יציג כך את בנות משפחתו, למען הרבות אסתטיקה ויופי בישראל...

עד שיקפא גיהנום

יתר על כן, גם במקרה של עסקת זנות, אין "מכירה" עד קץ כל הדורות, או במילותיו של שגריר ארצות-הברית באו"ם אדליי סטיבנסון בעת "משבר הטילים", כשהמתין לתשובת נציג ברית-המועצות במועצת הביטחון דוברינין לשאלה האם בריה"מ מכחישה את דבר קיומם של הטילים בקובה: "כן או לא? ואינך צריך להעמיד פנים כממתין לתרגום... רק ענה, כן או לא?! ואני מוכן להמתין כאן לתשובתך לנצח, עד שיקפא הגיהינום (Till Hell Freezez Over)...".
ובכן, גם אם הסכימה השחקנית להצטלם ולהיות מוקרנת בקונטקסט עלילתי מוגדר ובזמני הקרנות (המותרים לצופים בוגרים, במסגרת שמירת זכויות, תמלוגים וכדו' - נושאים משמעותיים נוספים גם אם לא עיקריים), כאן היא מוכנסת להיכל הנצח של "בית אריאלה", קרי, "שדות הציד הנצחיים" של לקסיקונים לעיתונות תקשורת וכיוצא באלה, תרתי משמע.
כן, ללא ספק, אם אכן תתחולל שערורייה (אין סיכוי, אל דאגה) כתוצאה מכך, יזדרז העיתון להשיג הסכמה גורפת של השחקנית לכל פרסום, ממש בחזקת Till Hell Freezes Over. וכי איזו ברירה תהיה לה? חתימה שגם היא תהיה בחזקת מעשה אינוס, כי ברור מהם יחסי הכוחות בין "רצונה החופשי" של השחקנית לבין מי שנחשב כמוביל את חוג "האנשים החושבים" במדינת ישראל - אליטה השולטת בתקשורת ובמשפט...
המצחיק הוא שמדובר בעיתון שאינו מהסס להשתמש במונח "אקט אלים" על כל ציוץ, אפילו להבעת דעה המנסה לבטל דעה אחרת (שאינה מתיישר עם אג'נדת בית מדרשוקן), ומאמר מתיפייף בנושא מטעם עורך "מוסף הארץ" אלון עידן התפרסם למרבה האירוניה ממש במקביל לכך. הארץ מתחזה ומתיימר להיות מגן החלשים בכלל ו"מגן נשים" בפרט, בעוד שאינו מהסס להשתמש בגופן לממכר מרכולתו, באופן שמצליח לגרום תגובות ציניות גם בקרב מנוייו: נשים (מובן מאליו, תגידו) אך גם גברים, שפשוט תוהים אם הגיעו ל"עיתון לאנשים החושבים", או שנפלו לרפליקה של "העולם הזה" - מגזין שעורכו והמו"ל שלו (אורי אבנרי) הוא צדיק-טהרן ידוע...
מגזין "העולם הזה" רצה למצב את עצמו (אגב, תודעתית הוא מצליח לעשות זאת כיום, שנים רבות לאחר שהתפוגג מחוסר עניין לציבור, תוך שהוא נבנה על זכרונו הקצר) כחושף שערוריות ושחיתויות בפוליטיקה של ישראל בכלל ומפא"י בפרט. בין ה"חשיפות" הזכורות לי הייתה תמונת "הזקן" המצטלם על-רקע שיגור רקטה ראשון בישראל (על-ידי רפאל) בליווי הכותרת: "שביט 2 - טיל בחירות", בטענת שווא כי מדובר בברווז בחירות. עד כדי כך הייתה כותרת זו בחזקת "אמת בפרסום", שאותם אמצעים של מדינת ישראל והטילים שעליהם הם נישאים מדווחים מפעם לפעם בתקשורת הבינלאומית כ"ברירת שמשון", זה עשרות בשנים, ותוארו שם בתור "פוליסת הביטוח" שעצרה את הכוחות המצריים והסוריים מלנצל הצלחה (ביום שבו יכלו לדהור ללב תל אביב באין עוצר) במלחמת יום כיפור. במלחמה זו, כפי הנראה שילם בגינם מפקד טייסת בחייו (סא"ל אבי לניר, אביו של יזם ההיי-טק נועם לניר) בשבי הסורי - עד כדי כך שוכנעו חוקריו כי מדובר אכן בברווז בחירות בלבד...
אכן "חשיפה" עיתונאית מן המעלה הראשונה, ותרומה שבלעדיה לא הייתה לנו תקומה...
בפועל "הצליח" "העולם הזה" בעיקר לחשוף שדיים של בחורות, דבר שלא נעלם כלל מעיני עורכו הממולח שהקדיש להן את "השער האחורי". חשיפה רצינית משמעותית אחת, "ריטה קאדילק" זכורה לי היטב. עד כדי כך נחרתה "חשיפה חשובה" זו בזיכרון, שגם לאחר כ-50 שנה הצלחתי לזהותה בעת שנכנסתי לחנות ספרים יד שנייה שאותה אני פוקד מפעם לפעם. כמובן שלא יכולתי להימנע מלרכוש גם עותק גיליון ישן זה (הלא גם "האיליאדה והאודיסיאה" שלשמה נכנסתי בחיפושי אחר תרגומו המלא של טשרניחובסקי, אינה מקלה ראש בהשפעת הארוטיקה).
אך בעוד שכל ילד ידע כי הדבר היחיד שיש לקחת "ברצינות" במגזין אורי אבנרי הוא "תמונת השער האחורי", ואיש לא טרח להתייחס לגילוייו של המו"ל הצדיק אודות "שחיתויות בן-גוריון" (שכידוע בחר לחיות בצריף רעוע בשדה בוקר ולתרום את ביתו בשדרות חן בתל אביב למדינת ישראל) וודאי שלא בקלפיות הבוחרים, כאן עסקינן בעיתון שלא רק מתיימר להיות מתקן עולם, אלא מיצב את עצמו כמוביל דעה בקרב אליטות וכל מי שמבקש להתחזות או להסתופף בניחוחן...לא רק "להוביל", כי אם לכפות דעה בהפכו כל מתנגד ל"ימנון" "פאשיסטונר".
ואגב, אינוס אינו רק מנת חלקן של נשים; אפשר להגיד בביטחון גמור כי גברים רבים חווים מעשי כפייה ואינוס לפעול בניגוד לרצונם והשקפתם, לפעמים גם תוך השפלה ודיבור מבזה, אך תמיד באיום לאבד משהו (פרנסה קידום וכדו'), בעיקר בקרב אלו הנמנים על שכבת הניהול והפיקוד. לפעמים הלחץ מסתיים גם בהתאבדות, אפילו בקרב שופטים...במקרים קיצוניים אחרים הם מוצאים את עצמם נאלצים לדחוק אנשים לתוך "תאי מוות", כדוגמת נגמ"ש ה"זלדה" הידוע לשמצה (עוד מימי מלחמת יוה"כ, וגם לפני כן, מלקחי מלחמת ויטנאם, אם מישהו רק רצה להפיק לקחים...) כפי שחזר והתרחש ב"צוק איתן". אלא שלהבדיל מאנשי הקאפו והזונדרקומנדו שלהם באמת לא הייתה ברירה "שם", אין כך המצב "כאן", רק הרטוריקה דומה. האם אינוס כזה פחות חמור מזה המוגדר בחוק הפלילי כלפי נשים? אולי, אך סוגיה זו היא כבר נושא לדיון אחר.

פורסם במקור במגזין "מראה"
הכותב הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות ומחבר הספר "שיחות עם קאפו", ובגרסתו האנגלית "Dialogs with a Kapo"
תאריך:  02/11/2014   |   עודכן:  02/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אונס שחקנית בבית המדרש
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב אולי מומחה במשהו אבל לא
חם ויפת  |  2/11/14 13:01
 
- והעובדות הן...
איציק סיבוש  |  2/11/14 13:34
2
למיטב זכרוני אתה טועה.
אהוד פרלסמן  |  3/11/14 02:09
 
- הפירוט מרשים אך מהווה כתב הגנה
איציק סיבוש  |  3/11/14 08:05
 
- מצטער, אבל לא הבנתי את דבריך
אהוד פרלסמן  |  3/11/14 11:30
 
- אין זה נושא מאמרי
איציק סיבוש  |  3/11/14 14:53
 
- עכשיו הבנתי, ואתה צודק.
אהוד פרלסמן  |  4/11/14 00:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
האם קרוב סופו של החינמון רב התפוצה? מבחנו הגדול יהיה רק אם וכאשר יידרש למכור את עצמו לציבור הקוראים. או אז ייחשף סוף-סוף הסוד הגדול ויתגלה לעין כל כמה מקוראיו הנאמנים בהווה ימשיכו לשמור לו אמונים גם להבא
ציפי לידר
ההינתקות לא מה שחשבתם: אברהם אבינו, אבי היהדות המונותאיסטית, שנפרד מסביבתו האלילית, מתקן את העולם.    וגם תכירו: גיל המעשים. הכל על הפרשה
יובל ברנדשטטר
קבוצת אוכלוסייה המפעילה אלימות רצחנית כלפי קבוצות אחרות באוכלוסייה היא הגורם העיקרי לדירוג הגרוע של ישראל במדד היציבות של מדינות בעולם
עו"ד דוד גולדמן
רואה החשבון המייצג משמש כשומר סף בדיני המס    כללי לשכת רואי חשבון והפסיקה מנסים לקבוע עבורו את גבולות הגזרה וגם לשמור עליו עצמו מפני היחשפות לפלילים
איתמר לוין
המשטרה והפרקליטות משקרות לבג"ץ, כי הן יכולות - גם משום שלא ייתפסו וגם משום שהכל נשאר בתוך הבית. את המצב הזה ניתן וצריך לשנות בשני צעדים פשוטים, קלים ויעילים
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
האביב הכורדי  /  מרדכי קידר
קולוניאליזם של האקדמיה   /  יהודה שלם
נחוצה מלחמה כוללת  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il