X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוהי חובתם של הפוליטיקאים לשאוף לייעול המגזר הציבורי וביטול כל מנגנון בלתי נדרש בו, ולו מפאת כבוד בסיסי לכספו של משלם המיסים
▪  ▪  ▪
בחירות על חשבון משלם המיסים [צילום: ישראל מלובני]

מדינת ישראל נמצאת שוב, לאחר שנתיים בלבד, בדרך לבחירות, שיעלו למשלם המיסים כשני מיליארד ש"ח. ייתכן שהבחירות עדיפות למשלם המיסים יחסית להתנהלות הכושלת של שר האוצר היוצא והשרים האחרים ממפלגתו, ואפשר להניח שמפלגה זו כבר לא תשב בממשלה הבאה, אך לפחות הישג אחד שלה (יחד עם שותפים נוספים) ראוי לשמר, ואף להעמיק: הגבלת מספר השרים בממשלה בחוק.
כהמשך הגיוני לכך, יש לבצע צימצום וקיבוע משרדי הממשלה עצמם ותחומי עיסוקם. הגיע הזמן שמשרדי הממשלה יהפכו למוסדות יציבים ורציניים – לא כלי לחלוקת סמכויות מחדש בכל משא-ומתן קואליציוני; הגיע הזמן שממשלת ישראל תהיה בגודל הנדרש מהותית, ולא ה"נדרש" עקב סחטנות קואליציונית. חשוב להבין כי הביזבוז העיקרי על קיומו של משרד ממשלתי מיותר אינו שכרו של השר הממונה, אלא הוצאות המשרד עצמו, ולכן, מינוי שר יחיד כממונה על כמה משרדים פותר רק חלק קטן מהבעיה. מעבר לכך, גם לסירבול הביורוקרטי, וכן לחוסר יציבותה של הביורוקרטיה, יש מחיר כלכלי בדמות זמנם המבוזבז של האזרחים.
בראש ובראשונה, ברור כי אין כל צורך במשרדים מיוחדים לפיתוח הנגב והגליל, ענייני מודיעין, עניינים אסטרטגיים, שיתוף פעולה אזורי, ואזרחים ותיקים. כל אלו הומצאו היסטורית לצורך פרסונלי גרידא, על בסיס דרישות פנים-מפלגתיות או קואליציוניות; אין בין משרדים אלו, המסרבלים את המנגנון הממשלתי ויוצרים ביזבוז כספי, לבין טובת הציבור, ולו חצי דבר. כל פונקציה המבוצעת על-ידם (אם בכלל יש בה צורך, מה שכלל אינו מובן מאליו), ניתנת לביצוע על-ידי משרד ממשלתי כללי יותר, בו לעניין זה תידרש מחלקה קטנה.
מעבר לכך, אין אף צורך מיוחד במשרד לקליטת עליה, בטח לא בעידן בו העלייה היא במספרים קטנים ביותר, מצב שלא צפוי להשתנות בעתיד הנראה לעין (בין השאר, בגלל המנגנון הממשלתי המנופח, המביא לנטל מס בלתי נסבל על תושבי ישראל), את סמכויותיו ניתן לחלק בין משרדי הפנים והרווחה; במשרד להגנת הסביבה, שהפונקציות ההכרחיות שלו הן עניין לחלוקה טבעית בין משרדי הבריאות והכלכלה; במשרד התרבות והספורט ובמשרד לשרותי דת, נושאים שכלל לא צריכים להיות מעניינה של המדינה, ושמימונם מכספי המיסים הינו עוול חמור; במשרד התיירות ובמשרד החקלאות, וייתכן שגם משרד המדע, שמקומם ההגיוני הוא כאגפים בתוך משרד הכלכלה (בדיוק כמו הענפים האחרים של הכלכלה – תעשיה ומסחר).
דוגמאות ממדינות אחרות לממשלות רזות ויעילות יותר מאשר ממשלת ישראל אינן חסרות. כך, למשל, שכנתה של ישראל מצפון-מערב קפריסין מתנהלת בהצלחה עם ממשלה של 11 שרים, המופקדים על 11 משרדים בלבד; אסטוניה מתנהלת גם היא עם 11 משרדי ממשלה בלבד, אך בשניים מהם מכהנים בפועל שני שרים עם חלוקה לסמכויות-משנה (13 שרים סך הכל); לטביה ואורוגוואי מתנהלות כיום עם ממשלה של 13 שרים ב-13 משרדים (באורוגוואי, אין משרד אוצר כחלק מהממשלה, אך סביר להתייחס לראש הגוף החיצוני המקביל אליו כסוג של "שר אוצר", מה שהופך בפועל את מספר המשרדים והשרים ל-14); ואילו ליטא ואירלנד מתנהלות כיום עם ממשלה של 14 שרים ב-14 משרדי ממשלה.
זוהי חובתם של הפוליטיקאים לשאוף לייעול המגזר הציבורי וביטול כל מנגנון בלתי נדרש בו, ולו מפאת כבוד בסיסי לכספו של משלם המיסים; זה חשוב במיוחד בהינתן חוסר היציבות הפוליטית ממנה סובלת מדינת ישראל באופן כרוני, והעלות הגבוהה של מערכות בחירות תכופות.
זו לא בושה ללמוד ממדינות אחרות בעניינים אלו, אף אם הינן קטנות יותר או עשירות פחות.

כותב המאמר הוא חבר בפורום הרעיוני של התנועה הליברלית החדשה
תאריך:  05/12/2014   |   עודכן:  05/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
צ'לו רוזנברג
בחירות הן חידה וכל המנסה להתנבא מה עם ישראל יעשה ובעד מי יצביע, צפוי לאכזבות קשות. לא מן הנמנע שמה שהיה הוא שיהיה
מוטי קפלן
קמפיין 2015 צריך לתת את הבמה רוב הזמן לאזרחים מהשורה, מה שקרוי בשפה המקצועית-השיווקית-פרסומית "טסטמוניאל" של דמויות אלמוניות שמעידות על הבחירה שלהם, ומדוע בחרו דווקא במפלגה או באישיות המתמודדת
אלעזר לוין
שר התחבורה רומז על התוכניות: "לא אהיה שר התחבורה... האם אהיה שר האוצר? יכול להיות"    "שום דבר לא ייצא ממחיר מטרה, הפקידים לא יתנו לזה לקרות... אבל בעצם אינני יודע מה יהיה שם"    "אין לחנין זועבי מקום בכנסת"
איציק וולף
על ההסכם - הראשון בהסכמי העודפים לקראת הבחירות לכנסת ה-20 - חתמו זאב אלקין ואיילת שקד    שינויי ישיבה במליאת הכנסת: השרים לשעבר מהתנועה ויש עתיד וחבריהם לסיעות הועברו לספסלי האופוזיציה
אריה אבנרי
סיבוב נוסף בקרב האגרופים בין לפיד ונתניהו בזירה הפוליטית התנהל השבוע מול פני האומה שלא נדרשה לשלם כרטיסים אבל התמורה תיכלל בהעלאת המיסים. נתניהו חילק ללפיד בפומבי ציון "בלתי מספיק" בתפקידו כשר האוצר, ומנגד לפיד לא נשאר חייב וכינה אותו אדם חסר אחריות שרוקם דילים בזויים מאחורי הקלעים. בסופו של דבר הנחית נתניהו ללפיד נוק אאוט. עם פיטוריו של לפיד מהממשלה הגיעה ההתמודדות ביניהם לסיומה
רשימות נוספות
״נתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה״  /  עידן יוסף
כחלון: דרושה תחרות בבנקים כמו בסלולר  /  איציק וולף
84 ח"כים תמכו בהצעה לפיזור הכנסת   /  עופר וולפסון
אחד מסווה, השני ממציא  /  איתמר לוין
בחירות תכופות  /  אביתר בן-צדף
המצב הקשה בעיניים מפוכחות  /  רועי אורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il