X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בין הגורמים שמשפיעים על המחיר ניתן למנות את השינויים האמיתיים בהיצע ובביקוש אולם גורמים אחרים משפיעים אף יותר ראשית, ספקולנטים הם המשפיע הראשון
▪  ▪  ▪
הספקולנטים קובעים [צילום: AP]

אני זוכר שלפני עשור (+\-) מחיר חבית נפט נע סביב 30 דולר וכל תנועה של המחיר מעלה ישר שורשרה לזעזועים במחירי המניות בבורסה.
באותה עת הפורמולה השולטת בשווקים הייתה שמחיר גבוה לחבית נפט יפגע קשות בשווקים הפיננסים ולכן עיני המשקיעים היו נשואות לעבר מפיקי הנפט בעולם.
"המומחים" טענו אז שמחיר חבית נפט גבוה משפיע על הצריכה הפרטית. הם הסבירו שלאזרח האמריקני (כמו לשאר אזרחי העולם) יישאר פחות כסף בכיס ולכן יצרוך פחות ולכן המכירות של התאגידים ירדו ומכאן ייפגעו גם הרווחים – וכשהרווחים יורדים – כולם יודעים – גם מחירי המניות יורדים.
עבר עשור. עד לפני חודשים ספורים מחיר חבית נפט שייט בבטחה סביב 100 דולר לחבית. יותר מפי 3 מהמחיר שהיה עשור קודם. במהלך העשור השווקים הפיננסים כבר הספיקו לחוות התרסקות בשווקים הפיננסים (2008), ירידה במחיר הנפט ועלייה נוספת. מחיר השיא של הנפט נע כמעט מעל 150 דולר לחבית.
המבצ שונה
בין הגורמים שמשפיעים על המחיר ניתן למנות את השינויים האמיתיים בהיצע ובביקוש, אולם גורמים אחרים משפיעים אף יותר. ראשית, ספקולנטים הם המשפיע הראשון. אותם אלו שסוחרים בחוזים העתידיים על מחיר הנפט מבלי שמעניין אותם להחזיק חבית נפט בפועל. גורמים נוספים שמשפיעים על המחיר הם הסנקציות נגד אירן, הסנקציות נגד רוסיה, פעילות יתר למציאת נפט על-ידי ארה"ב, פעילות אופ"ק ועוד.
אני חייב לציין כי בשווקים הפיננסים ניתן לבצע פעילות לשני הכיוונים. סוחרי הנפט הפיננסיירים, הסוחרים בחוזים על מחיר הנפט, יכולים/עלולים להיות אדישים לכיוון המחיר מאחר שניתן לבצע פעילות הן לירידה במחיר והן לעלייה במחיר.
מנגד, ייתכן שבעתיד יהיה טריגר שיצדיק מחיר נפט נמוך או לחלופין אירוע שיקפיץ במהירות את המחיר מעלה.
במחיר של מתחת ל–50 דולר לחבית נפט מסבירים "המומחים" כי הפעם המצב שונה ומחיר נמוך עלול לפגוע בכלכלות העולם מה שיגרור את השווקים הפיננסים לטלטלות עזות. בדיוק ההפך ממה שטענו בעבר. פתאום העובדה שיישאר יותר כסף פנוי בידי הצרכנים כבר לא כ"כ חשוב.
לסיכום:
אני טוען שלירידה האחרונה במחיר הנפט אין ממש אחיזה במציאות. עדיין לא מצאו חלופות אנרגיה לזהב השחור ותחנות רוח לא ייצרו חשמל או מקור הינע למכוניות על הכביש, ובמקביל בחודשים האחרונים לא היו שינויי היצע או ביקוש ברמה של 50% – שיעור השינוי במחיר חבית נפט. ולכן, גם אם המחיר יכול לרדת עוד בטווח הזמן הקרוב – בטווח הבינוני מחיר הנפט יכול לקפוץ חזרה לרמות של 50-70 דולר לחבית.
אני טוען שבכל נקודת זמן המחיר הקיים זהו מחיר שיווי המשקל פרט לנקודות שוליים בהן שיווי המשקל מופר – וככל שההפרה חדה יותר פוטנציאל השינויים רב יותר. במקרה של מחיר חבית נפט מדובר בספקולציה בלבד – ולכן, מי שמרגיש ספקולנט ויכול ורוצה לזהות הפרה של שיווי המשקל – יפתח פוזיציה.

תאריך:  11/01/2015   |   עודכן:  13/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
כדאי לבדוק שוב ושוב את הנאמר בתקשורת החילונית - ובמיוחד בזו הטלויזיונית האנטי דתית, כשמדובר בתיאורים "אוביקטיביים" של החברה החרדית. גם התיאור התקשורתי, שפרסטר היה משורות ה"עדה החרדית", הרי ששקר הוא משום שלאיש ולחסידותו לא היה ואין גם שום קשר ל"עדה החרדית"
זאב בן-יוסף
נוכח התגברות הטרור הבינלאומי בצרפת ובעולם כולו חובה עלינו לקיים חשבון נפש מדיני למניעת מלחמת העולם התרבותית שאנו ניצבים לפיתחה שעלולה לגרום להשמדת מיליארדי אנשים בכל רחבי העולם
יצחק מאיר
זאת חומה עליה כתוב אנחנו לא מפחדים. זאת חומה עליה כתוב כולנו שרלי הבדו. זאת חומה עליה כתוב אנחנו כולנו יהודים. זאת חומה עליה כתוב כי המעדניות הקטנות והגדולות, החנויות והשווקים כולם כשרים, כולם מרכול ההרג בווינסן
דביר מור
האם הסכסוך הישראלי-ערבי, הוא באמת כל כולו על-רקע לאומי או שמדובר בסך-הכל בעוד סניף של סכסוך אשר כלוא בתוך מלחמת דת גלובלית?
אורי שרגיל
בשאלה אחת קטנה, תמימה לכאורה, טמון כל הבלוף של תרבות 'בצלם' ההומניטרית בעלת הזכויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il