X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-פי ההיגיון של מומחינו, ככל שהחיזבאללה ייחלש כך ייחלשו יכולתו ונכונותו להילחם בנו. אבל אולי להפך? דווקא כאשר החרב הסונית תונח על צווארו, ואולי עוד הרבה לפני כן, יתקוף את ישראל תוך ניסיון לאחד את העולם המוסלמי נגדנו
▪  ▪  ▪
חיזבאללה. ממשיך לאיים למרות מצבו [צילום: AP]

האם אנו עומדים לחזור על השגיאה של מלחמת יום הכיפורים ולפרש את פעולות האויב לפי ההיגיון שלנו ולא על-פי הגיון של האויב שאפשר שהוא שונה לחלוטין? - החיזבאללה פועל זה זמן לחימום הגזרה עם ישראל. ממש בימים אלה איים נסראללה במפורש שיתקוף את הגליל במטרה לכבוש ישובים ובמקביל יפעיל נשק מפתיע. רק היום חזרו מקורות הקרובים לחיזבאללה ואיימו שמדובר בנשק שנמצא בישראל רק במחסנים ולא בשימוש והכוונה ככל הנראה לנשק לא קונוונציונאלי. ככל הנראה נשק כימי.
מה הפרשנות בישראל? על-פי ההיגיון הישראלי, המושמע מפי כל המומחים "לא כדאי לחיזבאללה לתקוף את ישראל בתקופה זו משום שהוא מתוח מעל לכוחותיו בגזרות לחימה שונות כנגד דע"ש". אותם מומחים לא מתבלבלים מהעובדה שהסבר זה עומד בסתירה להתנהגות של החיבלאללה ולהתגרויות בישראל ההולכות ומעצימות? הרי לפי אותו הגיון על החיזבאללה לדאוג לשקט בגיזרה הישראלית על-מנת שיוכל לרכז מאמץ בגזרת דע"ש ולא זה המצב.
מצבו של החיזבאללה בלחימה בדע"ש איננו מזהיר. דע"ש חדר כבר לתוך לבנון והלחימה "על הבית" שם רק תגבר. ככלל, העולם הסוני חזק יותר מזה השיעי וקרוב לוודאי שהחיזבאללה חושב לטווח ארוך ואיננו רואה עתיד מזהיר מבחינתו. על-פי ההיגיון של מומחינו ככל שהחיזבאללה ייחלש כך תיחלש יכולתו ונכונותו להילחם בנו. אבל אולי להפך? דווקא כאשר החרב הסונית תונח על צווארו, ואולי עוד הרבה לפני כן, יתקוף את ישראל תוך ניסיון לאחד את העולם המוסלמי נגדנו כמו אותו גנב הנמלט ממקום הגניבה וצועק "תפסו את הגנב" בניסיון להוריד את הרודפים מגבו הוא.
מהלך כזה של החיזבאללה הוא כמובן הימור מסוים. העבר מוכיח כי ארצות ערב לא ששות לעזור לשיעים בלבנון. ייתכן שגם דע"ש יעדיף ל"סיים את המלאכה" עם השיעים ורק אח"כ לפנות נגד ישראל. אבל מה יש לחיזבאללה להפסיד במהלך כזה אם להערכתו מצבו בשדה הקרב עם דע"ש מנבא לו מפלה?
השאלה השנייה שעולה מיד היא מה תעשה ישראל במידה שתפרוץ מלחמה בהיקף גדול עם לבנון? האם נסתפק בהחלפת מהלומות כדי לראות למי כואב יותר? ברור שתשובה כזו היא רעה לישראל ולרעיון הציוני. תקיפה מסיבית מצד לבנון היא בעלת משמעות אסטרטגית, כלומר שינויים בשטח ושינויים בהרכב האוכלוסייה. ייתכן שהם מבינים שבסופו של דבר הלחימה תסתיים בקו הפסקת האש הנוכחי כך שבשטח לא ירוויחו ולא יפסידו. אבל מכה לישראל תעודד ירידה ותבלום עליה וזו מכה אסטרטגית.
מה תהיה תגובת ישראל? קרוב לוודאי "החזרת המצב לקדמותו" מבחינת השטח והרס מבנים (תשתיות) בלבנון. נזק כספי זו תשובה הולמת? זו תשובה אסטרטגית?זו תשובה הנוגעת לשטח ולאוכלוסייה? מכיוון שזה קו המחשבה של כל המפלגות, משמאל ומימין, זו תהיה התשובה של ישראל עם הנזק האסטרטגי לנו שבצידה.
בראיון שנתן בן-גוריון מספר שנים לאחר שעזב את תפקיד ראש הממשלה הוא מסר על מגעים בשנות השלושים עם מנהיגים ערביים לשם מאבק משותף בקולוניאליזם האנגלי והצרפתי. דברים רבים מעניינים הוא משמיע שם. לענייננו, הוא מזכיר את הדרישה המפורשת שלו על הקמת בית יהודי על כל שטח ארץ-ישראל קרי גם הגדה המזרחית של הירדן ומילא גם צפון הגליל עד גבולו הטבעי נחל הליטאני.
המעניין הוא שהדובר, בן-גוריון, היה ראש המפלגה הסוציאליסטית שנקראה "מפא"י" ולא ראש מפלגת "חרות". דבר מעניין נוסף הוא שהמנהיגים הערביים "לא נפלו מהכסאות" בשומעם דרישה זו. לכולם היה ברור אז מהי המדינה ההיסטורית של היהודים. ההבדל בין מפא"י וחירות היה בגישה המעשית של הראשונים והגישה התאורטית של האחרונים. בעוד שהאחרונים דברו הרבה על שתי גדות לירדן המפא"יניקים ושותפיהם בשמאל ובפועל הציוני-הדתי הקימו מושבים וקיבוצים וקבעו את מפת הארץ באופן מעשי.
באותו ראיון אומר בן-גוריון שהתנגד לקביעת גבולות המדינה בהצהרת העצמאות בטענה שאם הערבים יתקפו, כפי שאיימו לעשות, ירחיב את גבולות המדינה היהודית ככל שצה"ל יאפשר זאת. ואמנם זה מה שקרה. יתר על כן במלחמת ששת הימים חזרנו על אותה גישה שתקיפה ערבית עלינו מאפשרת לנו לשחרר עוד שטח מתוך ארץ ישראל ההיסטורית. מאז אבדנו את צדקת הדרך. היום כולם, אבל ממש כולם, התקפלו ולא עולה על הדעת לדבר על שחרור של עוד שטח מארץ ישראל באותו צד בו תוקפים את ישראל. ממילא לא יעלה על דעת אף אחת מהמפלגות לדרוש כי התקפה עלינו מצד לבנון תסתיים בכיבוש צפון הגליל, הוא דרום לבנון.לו תכננו זאת ולו פרסמנו זאת אולי היה הדבר מרתיע את החיזבאללה והמלחמה הייתה נמנעת וגם זו מטרה ראויה, ואם לא הייתה נמנעת לפחות היינו משפרים את מצבנו האסטרטגי.

תאריך:  19/01/2015   |   עודכן:  19/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החיזבאללה והקונספציה השגויה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הייתי שם
יועד  |  19/01/15 13:47
2
דבר אחד בטוח
אהרון שחר  |  19/01/15 16:07
3
יישור
שמ  |  19/01/15 17:35
4
רק ישראל נסוגה אחרי נצחון
אברהם שלום  |  19/01/15 20:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איציק וולף
העיתון הלבנוני אל מיאדין דיווח על ירי טילים ממסוק לעבר כפר בגזרת קוניטרה    דיווח נוסף טוען כי המטרה הייתה בכיר בחיזבאללה    דובר צה"ל מסרב להגיב לדיווח
דביר מור
האם הסכסוך הישראלי-ערבי, הוא באמת כל כולו על-רקע לאומי או שמדובר בסך-הכל בעוד סניף של סכסוך אשר כלוא בתוך מלחמת דת גלובלית?
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נוקט מדיניות של "הליכה על הסף" ומאיים באינתיפאדה עממית נגד ישראל. במקביל הוא מעביר מסרים לישראל והעולם כי הוא מתכוון לפרק את הרש"פ בתגובה לסנקציות הישראליות
רפי לאופרט
בתוך מדינת ישראל חייב לשרור הסֶדר שתואם את החלטותיה הריבוניות. מחוץ למדינה מתקיים סדר שנובע מהסכמי-ביניים ומשאיפות כאלה ואחרות של הצדדים, שאין לגביהן הסכמה סופית, אבל יש הסדרים זמניים מוסכמים. ישראל אינה יכולה ואינה צריכה להסכים שערביי ישראל יעתיקו לתוכה אלמנטים של המצב המסוכסך החיצוני, וינהלו את חייהם וחיינו כאן כשיקוף או נגזרת של המתרחש שם
גבי סיבוני
חוסר הרצון, המשותף לכל הקבוצות המעורבות בסימולציה, להיגרר להסלמה, היה מאפיין מרכזי של סימולציה זו. כל הצדדים ניסו להכיל את האירוע ולהגבילו לסבב מהלומות קצר. בין הגורמים המרסנים בלטו במיוחד האתגר שמציבה 'המדינה האיסלאמית' והיחלשות הציר השיעי באזור, מעורבות חיזבאללה בלחימה בסוריה, והדיאלוג בין טהרן לוושינגטון
רשימות נוספות
שני אנשי חיזבאללה נהרגו בהפצצה בסוריה  /  איציק וולף
המטרה: טילי נ"מ וכלי טיס לא מאוישים  /  איציק וולף
דיווח: צה"ל תקף בסיסים בסוריה  /  עידן יוסף
טרור בינ"ל נשקף מחליפת המגן של חיזבאללה  /  יורם שוייצר, בנדטה ברטי
מורשת הירושימה  /  משה חסדאי
פיצוח קוד התרבות  /  מרדכי ניסן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il