X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
הילה העליון מומחית לפסיכולוגיה חברתית המסלול האקדמי המכללה למניהל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
יישום מודל גוף זהות ורגש לקריאה ביקורתית של אגדות ילדים אגדות ילדים ממצבות את הגוף הנשי כפאסיבי וכחסר אונים
▪  ▪  ▪

העיסוק הסוציולוגי- פמיניסטי, בגוף, צובר תאוצה בעשורים האחרונים. במסגרת הכתיבה על הגוף, עולה הדרישה לדון בגוף האנושי מפרספקטיבה הוליסטית (Embodiment). הוליזם זה , כפי שאני בוחרת לקראו, פירושו להתייחס באופן מודע לקשר הבלתי ניתק המתקיים בין הגוף הגשמי, לבין עולמות הזהות והרגש. חוקרות פמיניסטיות טענו, כי הגישה ההוליסטית הכרחית ללימוד התנסויותיהן של נשים, זאת בשל מסורת ארוכת שנים של תיאור הגוף הנשי תוך ביצוע הפרדה קרטזיאנית בין גוף חומרי לרוח/ נפש.
חוקרות פמיניסטיות התחקו אחר שורשי הפיצול בין הגוף לבין חוויות הרגש ועולמות הזהות של נשים, וטענו כי שפה ושיח הבנו תפיסת עולם במסגרתה תואר הגוף הנשי כגוף חסר, כגוף אשם וכגוף פרוץ גבולות. כך למשל שיחים פילוסופים מוקדמים הציגו את "הרחם ככלא", שיחים רפואיים קישרו את הרחם עם בעיות נפשיות ("היסטריה") ולבסוף נרטיבים תרבותיים הטילו על "כתם -הלידה" את הכשל בתפקוד האימהי ( בגרמנית נגזרת של המילה אם ( Mutermal.
בחיבור זה, אבקש לטעון כי מגמה קרטזיאנית זו עולה גם בציור דיוקנן של דמויות נשיות באגדות הילדים (במיוחד האגדות מבית מדרשם של האחים גרים). חיתוך וביתור של הגוף הנשי, הצבת הגוף הנשי במנחים פסיביים, צמצום עולם הזהויות של נשים, והשתקת ביטויי הרגש- כל אלו רומזים על גישת פיצול ( (Disembodied body. השלכותיו של פיצול זה, ניכרות בהיוותרותן של נשות האגדה מנוכרות ומבודדות. יישום מבט הוליסטי (גוף- זהות- רגש) בציור דיוקנן של גיבורות האגדה, חושף מציאות נשית מושתקת, פרוצת גבולות ומבודדת. מן ההבט הגופני- מוצג הגוף הנשי כגוף משוסע ומבותר נעדר כוח וחלש. גוף נח לכריעה תחת סד העינויים. בדומה לגוף גם הצגת עולמן הזהותי של נשות האגדה, היא הצגה של עולם זהותי צר ומצומצם, עולם זהותי המאופיין כלל ועיקר בקוטביות. הן מצייתות לתכתיבים הנכפים עליהן, אינן מקשות ומקבלות את הדין. הן מתוארות כנשים מושתקות נטולות דרישות ומאוויים. גם המתנתן לנס הישועה רומזת על העדר כח פנימי להפוך בעצמן למחוללות השינוי במצבן. השתקת חוויות הרגש והחישה נוטלת מהן את הכושר המנטאלי לייחס משמעות מדויקת לאירועים המתחוללים בחייהן. הן לא מסוגלות לקרוא את המפה החברתית בתוכה הן פועלות, והן לא מסוגלות להפגין רגשות הולמים מול מצבי הסכנה המשתקפים אליהן. באופן זה במשוואת ה- Fight or Flight, יכולות הגיבורות רק לעוף. מעוף זה אינו דומה למעופו של פיטר פן. מעוף זה איננו מעוף משוחרר גבוה וחופשי, אלא דווקא מעופן של הנסות על נפשן.
ייצוגי הגוף הזהות והרגש של נשות אגדות הילדים מבטאים מסורת ארוכת שנים של ייצוג נשי סקסיסטי, המבקש לשלול מנשים כוח גופני, וזהותי כאחד.

תקציר: הוכן לקראת הכנס ה-40 של האגודה הסוציולוגית הישראלית- המסלול האקדמי המכללה למנהל
תאריך:  17/02/2009   |   עודכן:  18/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינאס דיב, גיל דיזינדרוק
השפעת החשיפה היומית של ילדים יהודים וערבים הלומדים במסגרת אינטגרטיבית על דפוסי החשיבה בנושא קטגוריות חברתיות לעומת ילדים הלומדים במסגרת נפרדת
תמר אריאלי
באזורים שונים בעולם הגבול מתפקד כגשר המאפשר פעילות כלכלית וחברתית ולא כמחסום כפי שהיה בעבר    עם זאת, בישראל, מיזמי גבול משותפים תרמו אך מעט לאינטראקציה ישראלית - פלשתינית
ד"ר סראב אבורביעה-קווידר
הכניסה למוסדות ההשכלה הגבוהה, הממוקמים במרחבים היהודים-ישראלים [ערים מרכזיות], מהווה כניסה אל עולם תרבותי שונה החושף את הנשים לערכים, נורמות ופרקטיקות השונות מאלו של תרבותן
ד"ר נחמי באום
מפגשי יהודים ערבים במקומות עבודה משפרת את יחסי היהודים ערביים    עם זאת, פיגוע אחד מעלה את רמת החרדה, העוינות ההדדית והחשדנות של שתי הקבוצות זו כלפי זו
אסמאא גנאים, איליין חוטר, מירי שיינפלד
מערכת החינוך בישראל מחולקת לשלושה מגזרים: ממלכתי, ממלכתי-דתי וערבי    מגזרים אלה לא נפגשים בנסיבות רגילות, וקיימים סטריאוטיפים רבים כמו גם חוסר אמון בניהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il