X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
השבועון דר-שפיגל מתאר את קורותיהם של ילדים ומורים תחת שנתיים של שלטון דאעש במוסול. באמצעי הפחדה אופייניים לו, החל הארגון לשטוף את המוחות הצעירים – וכעת המשימה היא לנקז מהם את הרעל
▪  ▪  ▪
הדור האבוד [צילום: יסיקה פיץ', AP]

במשך שנתיים שלט ארגון דאעש בעיר מוסול שבצפון עירק, כולל במערכת החינוך שלה. כעת, כאשר דאעש נסוג מהעיר, המורים עומדים בפני דילמה: כיצד לעצב מחדש את מוחותיהם של הילדים שרובם למדו כיצד להילחם ולהרוג. השבועון דר-שפיגל סקר את המצב בעיר, והביא את סיפוריהם של הילדים בני הדור האבוד.
הם בסך-הכל ילדים בני 13-6. כאשר ברוב מדינות העולם ילדים בני אותו גיל לומדים קרוא וכתוב, מתמטיקה והיסטוריה, ילדים אלו למדו כיצד להרוג את הכופרים. הם עומדים מול שערי בית הספר, בין הבניינים המופצצים והמכוניות הבוערות, מחכים להיכנס וללמוד, באותה כיתה בה עד לפני כמה חודשים למדו כיצד לערוף ראשים. כעת הם מדברים וצוחקים, אולם בבחינה מקרוב ניתן לראות את אותות המלחמה על פניהם, מתאר השבועון.
דאעש כבש את מוסול ביוני 2014 במהלך מתקפת הבזק שלו בעירק, כאשר כבש שטחים נרחבים, השיג כסף רב וחטף אנשים. דאעש נכנס גם לכל סדק בחיים החברתיים. הארגון שלט בכלכלה, היה אחראי למערכת המשפט ותוכנית הלימודים. מטרת הארגון הייתה ליצור השקפת עולם, ולכן היה עליו להשתלט גם על מערכת החינוך.
לפני מספר שבועות שחררו כוחות הביטחון העירקים את מזרח מוסול, ומאז 20,000 ילדים חזרו אל ספסל הלימודים. למרות ההתקפות של דאעש, במזרח העיר נפתחו מחדש 70 מתוך 400 בתי הספר. השאלה היא, האם הילדים אכן יכולים לחזור לשגרה אחרי ההשפעה של דאעש עליהם.

המפקח הגיע ובידו חרב

הילדים מתארים כיצד התאמנו בעריפת ראשים על בובות, את היעלמותן של החיות מספרי הביולוגיה ואת ההתעללויות בהם וקרובי משפחותיהם. רק לפני כמה חודשים, מתאר דר-שפיגל, פעילי דאעש ערפו את ראשיהם של ארבעה אנשים בכניסה לבית הספר, לעיניהם של הילדים. כעת, אנשים מסתובבים בזהירות, בלי לדעת מה האדם לידם חושב וכמה פעילי דאעש עוד מסתתרים באזור.
במשך שנה וחצי, דאעש ניסה לעצב את מוחותיהם של ילדי העיר במערכת בת חמש שנים של חינוך יסודי וארבע שנים של חטיבת ביניים; הארגון בהחלט סבר שישלוט בעיר מספיק שנים. משרד החינוך של דאעש קבע, כי המורים בעיר ילמדו את האידיאולוגיה שלו. בנוסף לכך, הילדים נלקחו למסגדים או נאספו ברחובות והוצגו להם סרטונים של עריפות ראשים.
שאכר אחמד, המנהל של אחד מבתי הספר, מספר, כי תחת שלטון דאעש היו בו 100 תלמידים, מאחר שרוב התלמידים נשארו בבית. כעת, כאשר דאעש נסוג כאמור מחלקה המזרחי של מוסול, רשומים 800 תלמידים כשרובם יכולים להגיע פעמיים-שלוש בשבוע. יוניצ"ף שולח להם מחברות וחומרי לימוד, אך לדבריו זה לא מספיק.
מורה אחר סיפר, כי למעלה משנתיים הוא וחבריו לא קיבלו משכורת. הממשלה בבגדד הפסיקה את תשלום המשכורות לאזרחים בשטחי השליטה של דאעש, מחשש שהכסף יגיע לידי הארגון. מורה אחר אמר, כי תחת דאעש הם עבדו בפחד, וכעת הם עובדים עם תקווה לעתיד. ומה עושים מאז שדאעש לא נמצא באזור? שרים שירים, לפי המנהל.
עוד אמר אחמד, כי הוא הניח שפעילי דאעש יגיעו לעיר לאחר המתקפה שלהם ביוני 2014. בסופו של דבר, שלושה פעילים הגיעו לביתו והציגו עצמם כנציגיי משרד החינוך של הארגון. הפעילים אמרו, כי הם סומכים על שיתוף הפעולה שלו, והמורים הורשו לחזור ללמד. מפקח מטעם דאעש שהגיע לבית הספר, אמר לאחמד שהם יכולים ללמד כרגיל. באותה תקופה, דאעש חילק לחם ודלק לעניים ושעונים לילדים במסגדים. כמה חודשים לאחר מכן הכל השתנה.
יום אחד הגיע המפקח לבית הספר כאשר בידו חרב. המורים ישבו במעגל והוא הניח את החרב במרכז. הוא החל לצטט פסוקים מהקוראן, דיבר על תפקיד דאעש באיסלאם ואחריות הארגון להילחם במערב, והדגיש שלמורים יש תפקיד חשוב בח'ליפות של דאעש. אז אמר שהארגון משנה את תוכנית הלימודים, מאחר שהספרים הישנים מלאים בחילול קודש. כל אדם שיסרב, ימות. דאעש קרא למורים לשרוף את הספרים הישנים, שכללו סיפורים ושירים על נפלאותיה של עירק. דאעש דאג להדפיס חוברות דקות, ובחלק מהמקרים העביר לתלמידים תקליטורים כדי שידפיסו את חומר הלימוד על חשבונם.

שכתוב של הגאוגרפיה והדמוגרפיה

דאעש שינה בין היתר את הגאוגרפיה בספריו. הגבול בין עירק וסוריה נמחק, ומספר האזרחים בשתי המדינות חובר כדי ליצור רושם של אימפריה גדולה. השיעים והכורדים תוארו בספרים כמתנגדי האיסלאם וככופרים שדינם מוות. ספרי ההיסטוריה הוחלפו בביוגרפיות של דמויות בארגון, כדוגמת המנהיג אבו בכר אל-בגדדי. רוב הספרות הייתה ספרות דתית מהמאה ה-13, כאשר בחלק מהמקרים אפילו המורים לא הבינו אותה.
בתרגילי החיבור והחיסור בספרי המתמטיקה, הוחלפו הפירות בטנקים ורימונים. סימן החיבור הוחלף בסימן "z", מאחר שהוא דומה לצלב. התלמידים נדרשו לחשב, כמה פצצות ניתן לייצר בזמן מסוים. באנגלית, אחת המשימות הייתה "איך אני שואל מישהו האם הם יכולים לנקות לי את הנשק". אמנות ומוזיקה בוטלו, מאחר שלפי דאעש הם לא מועילים לג'יהאד. בנוסף ללימודיים העיונים, התלמידים התאמנו במחנות הארגון.
בזמן השיעור, מתאר השבועון, המורים היו צריכים ללבוש מכנסיים שהסתירו את קרסוליהם, שהודקו באמצעות גומיות. המורות נדרשו לכסות עצמן לחלוטין. החוקים היו ברורים ביותר: בלי קוסמטיקה, בלי בשמים, בלי פלאפונים, בלי סיגריות. בנים ובנות הופרדו. מורים ומורות לא יכלו להיפגש בשום מצב. המנהל סיפר, כי קודמו בתפקיד הוצא להורג, לאחר שהואשם בישיבה ליד אישה בבית הספר. הורה שהיה מביא בטעות את בתו לבית ספר לבנים, היה מוצא להורג.
כדי לשרוד, אמר המנהל, היה עליהם לחשוב כמו דאעש. אחד המורים הצליח להציל כמה מהספרים שנידונו לשריפה, והחביא אותם ליד האח. אם היו מוצאים אותם, היה יכול לטעון שהוא משתמש בספרים לחימום. במקביל, חל איסור על לימודים בבית. אחד המורים סיפר, כי החוקים נעשו אבסורדים ביותר, כאשר היה אסור אפילו לצחוק.
עכשיו, אומר המנהל אחמד, עתידה של עירק תלוי במורים. אולם, כרגע אין תוכנית לעבד את המצב שנוצר או להבין את הטראומה. מה שכן יש זה יכולת הבחנה ולב. לדברי המנהל, ילדים צעירים הם כמו בצק שניתן לעצב מהר. הם ילמדו וגם ישכחו.
מורה נוסף סיפר לדר-שפיגל על החיים תחת שלטון דאעש. מוחמד אסיל, מורה לערבית, אמר שהחיים תחת דאעש הייתה התקופה הקשה בחייו - והוא יליד מוסול, שיודע מהם חיים קשים. לאחר נפילתו של סדאם חוסיין, עבר עינויים בשירות החשאי העירקי בשל טעות בזיהוי. פעם אחרת עונה על-ידי דאעש, לאחר שצילם סלפי כשהוא שוחה חצי עירום.

כמו דאעש - אבל הפוך

המורים לא היו מדברים עם התלמידים על דאעש, מאחר שרוב ההורים תמכו בארגון ולא ניתן היה לדעת מה התלמידים היו מספרים בבית. המורה היחידה בבית הספר עדיין מסתובבת עם רעלה, מאחר שלדבריה התלמידים כבר התרגלו לכך. בחדר המורים ישנה פירמידה בעלת חמישה שלבים. בתחתית – הצרכים הבסיסיים, ואז ביטחון, חיים חברתיים וצרכים אישיים. בראש הפירמידה מימוש עצמי. כל אלו מובילים לחיים טובים, אומר אסיל.
מרואיין אחר שדיבר עם השבועון הוא קיסר אל-כורדי, ילד בן 13 שנראה צעיר לגילו. בבוקר דיבר במרץ על החיים תחת דאעש, כעת הוא מתבייש. הוא אוהב את ריאל מדריד ורוצה להיות קרדיולוג כשיהיה גדול. באיטיות, הוא מתחיל לדבר על החיים תחת שלטון דאעש, והוא צובר ביטחון ככל שהשיחה נמשכת. הוא מספר, כי יום אחד פעילי דאעש פשוט החלו להסביר להם כיצד להילחם, וכי היה עליהם למלא פקודות. בהמשך, הוא קם ומצביע היכן התחבאו באימוני הלחימה שלהם.
הוא הדגים כיצד חיברו אליו חגורת נפץ, וכיצד הסתובב איתה. הוא גם סיפר כיצד הביאו להם בובות אדם בגודל אמיתי, ואיך היה עליו להתאמן על הבובה בעריפת ראשים. תחילה הלך לבית הספר כדי ללמוד קרוא וכתוב, מספר אביו של קיסר, ורק לאחר זמן מה שמו לב הוריו לשטיפת המוח של דאעש.
אחרי מספר חודשים, קיסר החל לפקוד את המסגד, שם ניסו לשכנע אותו להצטרף לדאעש. נאמר לו, כי הוא יכול להצטרף לארגון בלי לקבל את רשות ההורים, אך הוא הלך ושאל את אביו – דבר שהכניס את האב לקונפליקט רציני. פעילי דאעש הגיעו מספר פעמים לביתם כדי לקחת את קיסר, ובתגובה החל האב לפעול כמו דאעש אבל הפוך. הוא "שטף" את מוחו של בנו והסביר לו מהו האיסלאם הנכון, מהם סליחה ואמון, עד שקיסר רצה להישאר בבית ולא להצטרף לדאעש.
כאשר הגיעו תלמידים לשיעורים אחרי הצהריים ביום בו ביקרו בו אנשי השבועון, המנהל שלח אותם הביתה. כ-200 אנשים נהרגו במערב מוסול בהתקפה של הקואליציה, והממשלה הכריזה על שלושה ימי אבל. המנהל הסתובב ונעל את שערי בית הספר.

תאריך:  21/04/17   |   עודכן:  21/04/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איציק וולף
המחבל - כרים שרפי - היה מוכר לרשויות בצרפת כקיצוני    ארגון דאעש קיבל אחריות לפיגוע    פרנסואה פיון ומרין לה פן השעו את קמפיין הבחירות למשך יום    סקר שפורסם הבוקר מצביע על היחלשות של מרין לה פן ב-1.5%, אך הוא אינו כולל את השפעת הפיגוע
אריאל י' לוין
בעוד העולם חושש מהתנגשות בין מעצמות גרעיניות סביב רוסיה או קוריאה הצפונית, מתפתח שוב משבר בין שתי מעצמות גרעיניות אחרות    ובינתיים אצלנו: ברגותי, החמאס ודאעש
אריאל י. לוין
השבועון טיים ממפה את חמש המדינות המובילות, מהן מקבל דאעש את לוחמיו הזרים: תוניסיה, סעודיה, רוסיה, טורקיה וירדן
עידן יוסף
תקפה מטרות של דאעש באמצעות פצצה עוצמתית שבה נעשה לראשונה שימוש מבצעי    הפצצה חודרת הבונקרים נועדה נגד מטרות במעבה האדמה
אריאל י. לוין
סוריה מושכת את רוב תשומת הלב בשבועות האחרונים, אך מוקדים נוספים במזרח התיכון עברו טלטלות מאז האביב הערבי - וברובם האלימות נמשכת, הרחק מאור הזרקורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il