X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לא רואים את האמת [צילום: מתיאס שריידר]
בראון. התפטר ונעצר [צילום: מתיאס שריידר]
הונאת הענק והקריסה של חברת הפינטק הגרמנית

וויירקארד: חשבונאות מפוברקת וגיבוי ממשלתי

החברה לתשלומים דיגיטליים נכנסה להליכי פשיטת רגל, שבועיים לאחר שרואי החשבון שלה גילו בנכסיה חור של 1.9 מיליארד אירו אקונומיסט מצביע על האהדה העצומה לחברה מצד המשקיעים והמאסדרים בגרמניה ועל רדיפת מתנגדיה של החברה, למרות ריבוי הדגלים האדומים במשך ארבע שנים
▪  ▪  ▪

הגרמנים שקינאו בעליונות הטכנולוגית של ארה"ב, הרשו לעצמם קורטוב של גאווה כאשר חברת וויירקארד נכנסה בשנת 2018 למדד דאקס של החברות הגדולות בבורסת פרנקפורט ושווי השוק שלה הגיע ל-24 מיליארד אירו. נדמה היה, כי יש כאן מנצחת אירופית בתחום הפינטק (היי-טק פיננסי): חברה לתשלומים דיגיטליים הנמצאת בדרכה לתהילה עולמית. כיום, הגרמנים מלאים בושה – כותב אקונומיסט.
וויירקארד הגיעה לסוף דרכה (יום ה', 25.6.20) כאשר הכריזה על פשיטת רגל, שבועיים לאחר שרואי החשבון שלה גילו חור של 1.9 מיליארד אירו בנכסיה. המייסד ובעל השליטה, מרקוס בראון, התפטר ב-19.6.20 ונעצר ימים אחדים לאחר מכן, בחשד לתרמית חשבונאית והונאה.
סיפורה של וויירקארד הוא מקרה מבחן למה שמתרחש כאשר ההתנהלות החשבונאית של חברה הופכת להיות מפוקפקת, אך המאסדרים והמשקיעים הגדולים כל כך הולכים שבי אחרי הסיפור של החברה – עד שהם אינם יכולים או אינם רוצים לראות את האמת. זוהי גם תזכורת לאופן בו השווקים יוצאים נשכרים ממוכרי שורט, המנסים לעשות כסף מהימורים נגד חברות ומוכרים ניירות ערך שקיבלו בהשאלה ולאחר מכן קונים אותם במחירים נמוכים יותר.
אקונומיסט מזכיר, כי שאלות סביב החשבונאות של החברה החלו כבר ב-2016. הם התעצמו לפני שנה וחצי, בסדרת כתבות של פייננשל טיימס, אבל במקום לנקוט בפעולה של ממש, רשות הפיקוח הגרמנית על השווקים תקפה את התוקפים והגנה על וויירקארד. היא אסרה על ביצוע עסקות שורט במניותיה ופתחה בחקירה נגד עיתונאים בחשד למניפולציה במניות אלו.
בנקים ומשקיעים גדולים, ובהם דויטשה בנק, גיבו את וויירקארד ונתנו בה אמון, ובכמה מקרים השקיעו בה עוד ועוד למרות ההתרבות של הדגלים האדומים. רבים ויתרו על בדיקות נאותות והסתפקו בקטעי מידע שמסרו אנליסטים שהיו בעלי עניין לכל אורך הדרך; חצי תריסר מהם טרם הסירו את המלצת הקנייה ממניית החברה במועד בו התפטר בראון. רואי החשבון שחשפו את הפרשה, רשת ארנסט אנד יאנג, נתונים למתקפה. רוב עיתוני גרמניה בלעו את הגירסה של וויירקארד, לפיה היא נפלה קורבן לקנוניה אנגלו-סקסית.
לדעת אקונומיסט, כאשר מספר כה גדול של אנשים טועים, יש לקדם בברכה כל דבר המעודד ספקנות. מתן משקל נגד לקונצנזוס של השוק הוא חשוב במיוחד כאשר פוליטיקאים ובנקים מרכזיים מתמקדים במחירי נכסים, כפי שהם כיום. גם כאשר גרמניה אימצה את הקפיטליזם של בעלי מניות, האמונה הרווחת היא עדיין שיש לסמוך על מנהלי החברות יותר מאשר על בעליהן.
החשדנות כלפי מוכרי שורט היא עתיקת יומין, אך אין ממש בטענה לפיה הם גורמים לחוסר יציבות – טוען אקונומיסט; משברים פיננסיים נגרמים לרוב בשל הלוואות לטווח ארוך שנוטלים משקיעים. יתרה מזאת: לעיתים הם חושפים הונאות גדולות, החל מהמכירות המפוברקות של חברת לוקין קפה ועד להסתרת החובות של חברת NMC Health הנכללת במדד פייננשל טיימס של בורסת לונדון.
מכירות שורט עושות יותר מאשר לחשוף עסקים מפוקפקים; הן מסייעות לחדד את המחירים כאשר מחיריהן של חברות לגיטימיות מתנפחים. מוכרי שורט נוטים לעשות שיעורי בית משום שיש להם הרבה מה להפסיד, אם מחירי המניות יעלו. הם גם עלולים למצוא את עצמם מול פעולות בלתי חוקיות: וויירקארד חשודה בהזמנת מתקפות סייבר על מבקריה.
במבט רחב יותר, קיימת סכנה בכך שממשלות מתפתות להגן על כוכבים מקומיים. בדרך כלל להונאות גדולות יש היבט גלובלי: וויירקארד טענה בכזב שהכסף החסר נמצא בפיליפינים; NMC Health הייתה חייבת כספים לנושים בטייוואן ובעומן; לוקין נרשמה באיי קיימן. מלחמות הסחר הגוברות ופרימת החוטים של האסדרה הגלובלית, מקשה על מי שמטילים ספק להוכיח את חשדותיהם. מוכרי שורט לעולם לא יהיו פופולריים, אך אם הם לא יצליחו לשמור על טוהר השוק – איש לא יצליח.

תאריך:  25/06/20   |   עודכן:  25/06/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וויירקארד: חשבונאות מפוברקת וגיבוי ממשלתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המעבר הנרחב לכלים חד-פעמיים, אמצעי המגן ומשלוחי המוצרים והמזון - כל אלו הזניקו את השימוש בפלסטיק ואת הזיהום שהוא גורם, מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
היועץ לשעבר לביטחון לאומי חזר בו מהודאתו בשקרים ל-FBI בפרשה הרוסית    שר המשפטים הורה למחוק את כתב האישום, אך השופט המחוזי קיבל חוות דעת חיצונית מנוגדת
איתמר לוין
בשנה הגרועה ביותר שלו בשלטון בכלל ובמדיניות החוץ בפרט, נשיא רוסיה זקוק לטראמפ כדי שהלה ימשיך לשרת את מטרותיו - טוען פרשן בכיר בוושינגטון פוסט
איתמר לוין
700 מהנדסים של זום עובדים בסין - מולדתו של המייסד, אריק יואן    זה אומר שהיא כפופה לחוק המקומי ולמפלגה, שכבר מנעו לקיים פגישות על הטבח בכיכר טייננמאן    אקונומיסט מסביר, כי הדבר עלול לגרום לכך שפגישות רגישות לא יתקיימו באפליקציה של זום - והמתחרים כבר אורבים להזדמנויות
איתמר לוין
סגנונו של בולטון משעמם, כותרת הספר שערורייתית, הוא היה ונותר אדם קיצוני - אך ספרו הוא המזיק ביותר שנכתב על טראמפ וירדוף אותו עד לבחירות בנובמבר, מעריך העיתון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il