X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אמזון במו"מ לרכישת אולפני MGM

האריה השואג של ג'ף בזוס

אקונומיסט: החברה מחפשת מנועי צמיחה חדשים לעידן בו בזוס יהפוך ממנכ"ל ליו"ר פעיל - אך זה עלול להיות סימן מדאיג של יוהרה
▪  ▪  ▪
ג'יימס בונד בלי אקדח?! [צילום: מיכאל זון, AP]

בימים הראשונים של אמזון קבע המייסד ג'ף בזוס, כי יש מוצרים שהחברה לא תפרסם, כמו נשק. כאשר יצא בשנת 2012 סרט ג'יימס בונד "Skyfall" סירבה אמזון לפרסמו, משום שבידיו של סוכן 007 היה אקדח. מנהל לשעבר נזכר לימים, שיוצרי הסרט התפוצצו: מיהו ג'יימס בונד בלי אקדח? סתם בחור!
אקונומיסט נזכר בסיפור לנוכח השיחות שמנהלת אמזון לרכישת אולפני MGM (מטרו-גולדווין-מאייר), ממפיקי סדרת בונד, תמורת 9 מיליארד דולר. הוא מופיע בספרו של ברד סטון "Amazon Unbound", שגם מסייע להשיב על השאלה שרבים שואלים לקראת פרישתו המתוכננת של בזוס מתפקיד המנכ"ל בקיץ הקרוב: כיצד תיראה בלעדיו אמזון, אשר צמחה בקצב שנתי של למעלה מ-40% במשך יותר משני עשורים? האם היא תאבד את התנופה, או שמא – כמו סדרת בונד – תמשיך לפרוח עם שחקנים חדשים בתפקיד הראשי?
אחד המשקיעים הגדולים באמזון סבור שהוא יודע כבר כעת את התשובה. ביילי גיפורד, מנהל נכסים מאדינבורו, מוכר את מניותיו בחברה לאחר 15 שנה. את הצעד הוא מסביר תוך שימוש במנטרה של בזוס עצמו, ולפיה האווירה באמזון תמיד צריכה להיות של היום הראשון: ראייה לטווח ארוך, אובססיה ללקוחות ויזמות נועזת. בלי בזוס בכסא המנכ"ל, אומר גיפורד, התרבות הזאת תיעלם, למרות שאמזון צפויה לדרך ארוכה ורווחית.
ספרו של סטון תומך בגישה זו, תוך שהוא מדגיש את הזיהוי המוחלט בין בזוס לאמזון, כולל חלקו המכריע אך הפחות ידוע בהמצאות החשובות ביותר של החברה, האובססיה שלו לסטנדרטים גבוהים, נכונותו לספוג כשלונות בדרך לרעיונות גדולים ותשומת הלב המוגזמת-לעיתים לפרטים. מחליפו, אנדי ג'אסי, אומנם גדל בחיקו של אמזון, אבל הוא חסר את הלהט היזמי המאפיין אישים כמו בזוס וסטיב ג'ובס. לצד זאת, סטון מתאר מנכ"ל שמאז שהפך לאדם העשיר ביותר בעולם, החל לעסוק בטיסות לחלל, רכש את וושינגטון פוסט ויצא להוליווד שם פגש את אשתו השנייה, לורן סנצ'ז. בזוס מסתחבק עם ידוענים מן השורה הראשונה והתרחק מאוד מהחברה שיצר.
ג'אסי חולק עם בזוס כמה ממעלותיו, כולל מה שסטון מכנה "רמות בלתי אנושיות של משמעת". תחת ניהולו אימצו עסקי מחשוב הענן, מקור הרווח הגדול ביותר של אמזון, את הסטנדרטים הגבוהים והתחרותיות המוחלטת של חברת-האם. ג'אסי גם עשוי להיות עניו יותר מאשר בזוס בהתמודדות עם הבעיות של החברה: האשמות מצד סוחרים בלתי מרוצים בהונאה ותחרות בלתי הוגנת, עובדי מחסנים הדורשים העלאת שכר ושיפור תנאים, וחקירות רגולטוריות בארה"ב ובאירופה.
המשימה הקשה ביותר של ג'אסי תהיה להתמודד עם חוק המספרים הגדולים: עם הכנסות של 386 מיליארד דולר אשתקד ושווי שוק של 1.6 טריליון דולר, קשה לאמזון יותר מאי פעם להמשיך לפעול באותו קצב, במיוחד כאשר מנועי צמיחה כמו הודו מתפקדים פחות טוב מהצפוי. בשנה שעברה היו לחברה הוצאות מימון של 40 מיליארד דולר. כיצד עליה לנהל סכומי עתק כאלו בלא להוציא יותר מדי כסף?
שאלות כאלו הופכות את הרכישה האפשרית של MGM, במטרה להרחיב את עסקי המנויים שלה, למעניינת במיוחד. אפילו במחיר של 9 מיליארד דולר, אמזון יכולה לעשות זאת בקלות. בשנה שעברה היא הוציאה 11 מיליארד דולר על הפקת סדרות טלוויזיה, סרטים ומוזיקה לשירותי הפריים שלה. הידיעות על המו"מ באו ימים אחדים לאחר שלחברה חזר ג'ף בלקבורן, מנהל ותיק שעזב אותה לא מזמן; הוא ינהל את עסקי המדיה והבידור שלה.
כל אלו עשויים לרמז, סבור אקונומיסט, כי העידן שאחרי בזוס יאופין בחיפוש אחרי מנועים חדשים לצמיחה מהירה – מנועים בהם בידור, פרסום ומסחר יעצימו זה את זה. יהיה זה חלק מעידן חדש של תחרות בין ענקי הטכנולוגיה האמריקנים. אמזון מנסה להיכנס בגדול לעסקי הבידור לפני שפייסבוק וגוגל ייכנסו בגדול לעסקי המסחר. אם מדובר בסימן של יוהרה, הוא עלול להיות מדאיג: איתות לכך שבכוונתו של בזוס, בתפקידו החדש כיו"ר פעיל, ימשיך לנהל את אמזון מן המושב האחורי ולהפריע למי שיושב ליד ההגה.

תאריך:  23/05/21   |   עודכן:  23/05/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שופט בדימוס קובע: עיתונאי ה-BBC, מרטין בשיר, זייף מסמכים כדי ללחוץ על צ'רלס ספנסר לשכנע את אחותו להעניק את הראיון המפורסם
איתמר לוין
האוצר מציע להגדיל משמעותית את תקציב רשות המיסים, להעמיק את הגבייה ולהרחיב את חובות הדיווח; וושינגטון פוסט מדווח על ספקנות ובעיות ביישום
איתמר לוין
רוב היפנים תומכים בדחייה או בביטול של המשחקים, אבל מדובר בשאלה כלכלית ופוליטית סבוכה - לצד חששות בריאותיים ממשיים, מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
חלק משמעותי מן המגבלות על הפעילות הכלכלית הוסרו השבוע במדינה ובעיר, מדווח הטיימס המקומי, אך רבים ממשיכים לעטות מסיכות
איתמר לוין
מומחה בתחום מתאר בגארדיאן את הפעולות הנחוצות שאינן נעשות ואת הכלים הקיימים בהם לא נעשה שימוש; הקורונה איננה תירוץ, הוא מדגיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il