X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לקראת פתיחת ועידת האקלים בגלזגו, ניו-יורק טיימס מצביע על חילוקי הדעות העיקריים בין המשתתפים - וגם מביע אופטימיות לעתיד לנוכח הלחץ הגובר של תושבי המדינות העשירות על מנהיגיהן לפעול בנושא זה
▪  ▪  ▪
12 ימים של ויכוחים [צילום: אליסטר גרנט, AP]

העתיד מוטל על כפות המאזניים. ועידת גלזגו תקבע במידה רבה כיצד 7 מיליארד תושבי העולם ישרדו בכוכב לכת חם יותר והאם ניתן למנוע מן הדורות הבאים את התוצאות הקשות ביותר של ההתחממות. הכישלון עד כה הוביל לשטפונות, שריפות, גלי חום ובצורות קטלניים ברחבי העולם, וחשף פער עצום בין הקונצנזוס המדעי לבין חוסר המעש הפוליטי.
המתח כבר ניכר מעל הפסגה בת תריסר הימים, מדווח ניו-יורק טיימס. כמה מן המדינות העניות שנפגעו משינויי האקלים מחכות לכסף שהובטח להן בידי המדינות המתועשות שהן הגורמות העיקריות למשבר. המדינות הפולטות לוחצות זו על זו להפחית את פליטת גזי החממה, בעוד אינן עושות די הצורך בעצמן. מה שמסבך עוד יותר את המצב הוא הצורך בפעילות עולמית משותפת בעידן של לאומנות גוברת, וכך השיחות בגלזגו יהיו מבחן ליכולת להתמודד עם משבר חוצה גבולות.
שליח האקלים של ממשל ביידן, ג'ון קרי – אשר בעבר הגדיר את גלזגו כ"סיכוי הטוב ביותר האחרון" – מנסה כעת להנמיך את הציפיות. "גלזגו מעולם לא נועדה לגרום לכל המדינות להצטרף דווקא השנה. מטרתה להרים את רף השאפתנות ברמה עולמית", אמר לטיימס בשבוע שעבר. מטרות הפסגה הן לגרום למדינות לנדנד זו לזו, להבטיח תמיכה כספית למדינות העניות ולעגן כמה מן הכללים שנקבעו בהסכם פריז.
מי רוצה מה?
הקרב העיקרי שיעצב את פסגת גלזגו יהיה בשאלה מי אחראי להתחממות כדור הארץ, מי צריך לעשות מה כדי למנוע החמרה שלה וכיצד לחיות עם הנזק שכבר נעשה. רוב הפליטה באה בעבר מארה"ב ואירופה, וכיום – מסין. בכמה מובנים, המחלוקות בגלזגו יהיו בין המדינות המפותחות ובראשן ארה"ב ומדינות אירופה, לבין המדינות המתפתחות בראשותן של סין, הודו ודרום אפריקה. במקרים אחרים, הן יהיו בין הפולטות הגדולות כמו סין והודו לבין מדינות קטנות ופגיעות כמו איים באוקיינוס השקט ובאוקיינוס האטלנטי.
המחלוקות הכספיות כה עמוקות, עד שהן עלולות למנוע שיתוף פעולה. בשנת 2010 התחייבו המדינות העשירות להעניק לעניות 100 מיליארד דולר בשנה לאורך העשור כדי להתמודד עם שינויי האקלים. חלק מהכסף שולם, אבל הסכום לא יושלם לפני 2023. רעיון בעייתי עוד יותר הוא האפשרות שהמדינות המתועשות יידרשו לפצות את האחרות על נזקי הפליטה.
לכך מתווספים המתחים בין המדינות הממלאות את חלקן לבין אלו הנמנעות מכך. ממשל ביידן התחייב שארה"ב תפחית את הפליטות במחצית ב-2030 בהשוואה לרמתן ב-2005, אבל לא ברור אם יוכל לעמוד בכך בשל המכשולים הפוליטיים שבפניו. ארה"ב לוחצת על סין לקבוע בגלזגו יעדים שאפתניים יותר, אבל עד כה בייג'ינג רק הודיעה שהפליטות שלה ימשיכו לעלות ולרדת עד סוף העשור; היא מפקפקת בכך שארה"ב מצידה תעמוד בהתחייבויותיה שלה. וכל זה – בנוסף למתחים האחרים בין שתי המדינות; הנשיא שי ג'ינפינג אפילו לא יגיע לגלזגו אלא ינאם רק בווידאו.
גם נשיאי רוסיה וברזיל, ולדימיר פוטין וחאיר בולסונרו, לא יגיעו; ייתכן שפוטין ידבר מרחוק. הודו אינה צפויה להתחייב להקטין את הישענותה על פחם כדי לענות על צרכי האנרגיה הגדלים שלה, אם כי היא מגדילה במהירות את חלקה של האנרגיה הסולרית. הדיפלומטים האופטימיים ביותר אומרים, כי למדינות לא תהיה ברירה אלא לשתף פעולה.
מה ייחשב להצלחה?
לא משנה מה יקרה בגלזגו; ההצלחה בטיפול בשינויי האקלים תימדד במהירות בה הכלכלה העולמית תצליח להשתחרר מתלותה בדקלים מאובנים – סבור הטיימס. בעלי אינטרסים בנפט, פחם וגז טבעי ובעלי בריתם הפוליטיים נאבקים נגד המעבר הזה, אבל הוא בלתי נמנע. השימוש בדלקים המאובנים צפוי להגיע לשיאו באמצע המאה, אם המדינות יקיימו את התחייבויותיהן במסגרת הסכם פריז. רוח ושמש הופכים למקורות אנרגיה זולים יותר בכמה שווקים, והביקוש לפחם צפוי לרדת באמצע המאה; המכוניות החשמליות צפויות להוריד כבר בעשור הבא את הביקוש לנפט.
ההתחממות הואטה מאז נחתם הסכם פריז ב-2015, ויש הרואים זאת כהוכחה לכך שדיפלומטיית האקלים עובדת. רוב המדינות מקיימות את התחייבויותיהן במובן זה שהן קובעות מדיניות אנרגיה ולוחצות זו על זו לעשות יותר. הבעיה היא שכל זה אינו קורה במהירות הנחוצה. יש המצביעים על סימן מבטיח נוסף: תושבי המדינות העשירות לוחצים על מנהיגיהן לעשות יותר. הם מבינים שמדובר בנושא רציני בעל השלכות משמעותיות, וייתכן שזה מה שבסופו של דבר יציל את העולם.

תאריך:  31/10/21   |   עודכן:  31/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם האזרחים מן השורה יצילו את כדור הארץ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
אריאל י' לוין
בשנה האחרונה חלו שינויי אקלים ברחבי העולם, וההערכה היא שהם ילכו ויחמירו בשנים הבאות. הדבר מחייב מחשבה גם על האזרחים השונים והאפשרות להגירתם למדינות בטוחות יותר
מערכת זווית
כל העולם דיבר בוועידת פריז לשינוי אקלים על צמצום פליטות גזי חממה, אבל בינתיים שכחו שצריך לדבר על שינוי האקלים שכבר החל ועל הצעדים שאפשר וצריך לנקוט כדי להסתגל אליו
דוד סנדובסקי
תופעת אפקט החממה מחממת ומשנה את אקלים כדור-הארץ באופן הפוגע בסיכויי קיימות ושרידות המין האנושי בפלנטת ארץ    זה גורם לתהליך התפכחות ושינוי תודעה גלובלית, שאחד משיאיהם הוא: "ועידת האקלים ה-21 של האו"ם בפריס בין התאריכים 30.11.15 ל-11.12.15
מירב ארד
ע"פ התנאים החדשים שהציב המשרד לחברת החשמל יצומצם השימוש בפחם בתה"כ אורות רבין בחדרה בשנת 2016 בכ-8-10% אחוזים
איציק וולף
הנשיא האמריקני הגיב: "הסכם ענק, המדינות נרתמו בעקבות ההנהגה האמריקנית"    ראשי ארגון הסביבה גרינפיס טוענים כי הדרך להגשמת ההסכם עוד ארוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il