X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מערב אירופה תוכל להסתדר בלי גז רוסי 4.5 חודשים אם יוטל אמברגו בשל מלחמה באוקראינה, אם כי מחירי האנרגיה יעלו משמעותית בטווח הארוך, פוטין לא יכול למצוא דרך טובה יותר להרוס את עסקיה של גזפרום ביבשת
▪  ▪  ▪
גזפרום. הפסד של עשרות מיליארדים [צילום: סרגיי צ'וזבקוב]

מדי ארבע שנים בוחנת רשת הגז האירופית תרחישי אסון שונים, והבדיקה האחרונה העלתה, כי התשתית מבטיחה את האספקה. אבל מה שלא נבדק הוא מה יהיה אם ולדימיר פוטין יפלוש שוב לאוקראינה, המערב יטיל על רוסיה עיצומים והוא יגיב בסגירת הצינורות המוליכים את הגז למערב אירופה.
לאורך זמן מקובל היה להניח, שזהו תרחיש בלתי אפשרי וזה אכן לא קרה בעבר. אבל כעת החשיבה שונה, מדגיש אקונומיסט. בניגוד לקודמיו הסובייטים, הנשיא הרוסי הנוכחי יכול להרשות לעצמו את המחיר של זעזוע בתחום האנרגיה. סגירת הצינור תעלה לחברת גזפרום, המפעילה אותו, 228-203 מיליון דולר ליום. אם אמברגו כזה יימשך שלושה חודשים, החברה תאבד הכנסות ב-20 מיליארד דולר.
מחיר כזה היה הרסני לברית המועצות, אבל בבנק המרכזי במוסקבה יש כיום עתודות של 600 מיליארד דולר ורוסיה יכולה לספוג בקלות מכה כזאת. בטווח הקצר רוסיה אף עשויה לצאת מורווחת, משום שעימות צבאי באוקראינה יזניק את מחירי הנפט והגז, והרווח התפעולי של גזפרום יזנק מ-20 מיליארד דולר ב-2019 ל-90 מיליארד דולר.
גרמניה היא הפגיעה ביותר
אם רוסיה תפעיל את נשק הגז, עד כמה ייפגע המערב? אם ההפרעה תהיה רק בצינורות העוברים באוקראינה, המערב יכול לעמוד בכך, משום שכבר כיום גזפרום מעבירה דרך מדינה זו מחצית מכמות הגז של 2021 ורבע מזו של 2019. אבל מה לגבי תרחיש האימים בו פוטין סוגר לחלוטין את אספקת הגז לאירופה? יהיו כמובן כמה הפרעות מיידיות, במיוחד בסלובקיה, אוסטריה וחלקים מאיטליה. מבין המדינות הגדולות, גרמניה היא הפגיעה ביותר, משום שהיא סגרה תחנות כוח פחמיות ישנות מסיבות אקלימיות ותחנות כוח גרעיניות בעקבות אסון פוקושימה ביפן, וכעת תלויה במידה רבה בגז טבעי. גרמניה היא צרכנית הגז הגדולה ביותר באירופה, המייצר רבע מתצרוכת האנרגיה שלה, ומחצית ממנו מגיעה מרוסיה.
דיפלומטים אמריקנים ואירופים פועלים להבטיח אספקה מוגברת של גז טבעי נוזלי מארה"ב וקטר, אבל זהו בעיקר תיאטרון פוליטי – טוען אקונומיסט. מחוץ לרוסיה יש רק מעט יכולת תפוקה בלתי מנוצלת, ועתודות האספקה המהירה האמריקניות לא תוכל לסייע לאירופה משום שיכולות הייצוא של ארה"ב כבר מנוצלות במלואן.
הבשורות הטובות הן, שמערכת הגז האירופית גמישה יותר מאשר בעבר, ושמספר צעדים לעידוד התחרות הפחיתו של כוחה של גזפרום. מקור נוסף לאופטימיות הוא שהשקעות נרחבות בהפיכת הגז בחזרה לנוזל, יצרו יכולת תפוקה בלתי מנוצלת; חלק ממתקנים אלו פועלים במחצית בלבד מיכולתם. תיאורטית, מערב אירופה יכולה להחליף לבדה שני שלישים מייבוא הגז מרוסיה. לכן, הבעיה תהיה להשיג די גז טבעי – והתקווה הגדולה ביותר של אירופה תהיה להניח את ידיה על משלוחים שמיועדים למקומות אחרים.
בעת המחסור האחרון באנרגיה וכאשר המחירים באירופה זינקו פי שלושה בין אוקטובר לדצמבר אשתקד, ארמדה של מיכליות גז שינתה את יעדה מאסיה לאירופה. בשוק מסתובבות שמועות, לפיהן ארמדה דומה מתקרבת גם כעת. חברות האנרגיה שבבעלות ממשלת סין, הרוצות להרוויח במהירות מעליית מחירי הגז באירופה, מחפשות קונים לעשרות משלוחי גז טבעי. יחד עם משלוחים מארה"ב, ניתן למצוא תחליף ל-15% מהגז הרוסי.
הנשק הסודי של אירופה
מקור נוסף לגמישות הוא עתודות הגז. בשנה שעברה הן ירדו מתחת לרמה שנקבעה בתוכנית החומש של הענף, בשל החורף הקשה וסירובה של גזפרום להזרים כמויות נוספות. אבל אם החורף הנוכחי ימשיך להיות שגרתי, העתודות הנוכחיות יספיקו כדי להחליף חודשיים ואולי אפילו ארבעה חודשים של ייבוא מרוסיה; חורף קר במיוחד יצמצם משמעותית תקופה זו.
לאירופה יש גם נשק סודי, שכמעט לא מדברים עליו, מציין אקונומיסט: "כרית הגז". מסיבות טכניות וביטחוניות, המאסדרים דורשים להחזיק כמויות גדולות של גז טבעי במקומות כמו מערות מלח ואקוויפרים תת-קרקעיים, והללו אינן זמינות בשוק. ההערכה היא שאפשר להשתמש ללא בעיה בעשירית מכמויות ה"כרית" – כמות השווה לעוד חודש של ייבוא מרוסיה.
כעת אפשר לבצע את החישוב. רוסיה מייצאת למערב אירופה 230 מיליון מ"ק גז ביום. הגדלת מחזור הגז יכולה להוסיף 50 מיליון מ"ק; הרחבת הפעילות של תחנות כוח גרעיניות ופחמיות שווה לעוד 40 מיליון מ"ק; אם מזג האוויר יישאר שגרתי, יתר העתודות יספיקו ל-4.5 חודשים. לכן, המשבר יבוא לידי ביטוי בעלויות ולא באספקה; בכיס ולא בסבל פיזי. המחיר יהיה משמעותי, שכבר כיון התחזיות הן לעליית מחירים. הצפי הוא שגם בלי אמברגו רוסי, אירופה תוציא השנה על אנרגיה טריליון דולר – כפליים מאשר ב-2019. ואם היבשת תאלץ להשתמש בעתודות הגז מול אמברגו רוסי, יהיה עליה להוציא עוד יותר בקיץ על חידוש העתודות לקראת החורף הבא.
זוהי תחזית בלתי נעימה, אבל בטווח הארוך רוסיה היא שתשלם את המחיר הכבד באמת – צופה אקונומיסט. גזפרום תיפגע בצורה קשה: יהיה עליה לפצות את לקוחותיה ודולרים יפסיקו לזרום לרוסיה לחוזים עימה; היא תתקשה לחתום על הסכמים ארוכי טווח באירופה אחרי הפגנה כה בוטה של חוסר אמינות. צינור נורדסטים 2 היקר כל כך לליבו של פוטין, יספוג מהלומה גם הוא. אמברגו עלול לשכנע אפילו את סין שלא להגדיל את ייבוא הגז מרוסיה. אירופה מצידה תגביר את מאמציה להשתחרר מהתלות בגז הרוסי. וכפי שמסכם אחד המומחים: "אם פוטין רוצה להרוס את עסקיה של גזפרום באירופה, אין דרך טובה יותר".

תאריך:  26/01/22   |   עודכן:  26/01/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אקונומיסט: אמברגו גז יפגע ברוסיה יותר מאשר באירופה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האם ישראל תסכים לנמ אירני בעזה
עוד גאון  |  26/01/22 13:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
ארצות הברית תשקול הטלת עיצומים אישיים על נשיא רוסיה במקרה שבו רוסיה תפלוש לאוקראינה    "אין כוונה להציב כוחות צבאיים של ארצות הברית ושל נאט"ו בשטחה של אוקראינה"
יאיר נבות
חשש ממשי שרוסיה עלולה ליזום צמצום משמעותי באספקת הגז בעת לחימה    הקרמלין, למרות הצהרותיו, עושה דרך קבע שימוש פוליטי בגז הטבעי והופך אותו לכלי נשק ציני במשחק הגיאופוליטי
איתמר לוין
בעוד וושינגטון ולונדון לוקחות ברצינות את איום הפלישה לאוקראינה, בברלין ובבירות אחרות טוענים שמדובר בלחץ כדי לסחוט ויתורים    מומחים שמצטט וושינגטון פוסט אומרים, שהמערב אינו יכול להיענות לדרישות הרוסיות
איציק וולף
הפנטגון הודיע כי לעת עתה לא הוחלט סופית על הצבת הכוחות הצבאיים האמריקניים באירופה וכי החלטה תתקבל רק לאחר החלטה של נאט"ו על הקמת כוח תגובה, או אם מצבים אחרים יתפתחו ביחס לבניית הכוח הצבאי הרוסי בגבולותיה של אוקראינה
איציק וולף
בדיון שהתקיים בשבת האחרונה דן הנשיא האמריקני באפשרות לשלוח בין 1,000 ל-5,000 חיילים אמריקנים למדינות הבלטיות ולמזרח אירופה בצל החששות מפני פלישה רוסית לאוקראינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il