X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
זירת הטבח בטקסס [צילום: ג'יי הונג, AP]
הסכמה דו-מפלגתית בסנאט: מגבלות נקודתיות בתחום הנשק
הצעד העיקרי אותו גיבשו עשרה סנאטורים דמוקרטים ועשרה רפובליקנים: הארכת הזמן בו ניתן יהיה לבדוק את העבר הנפשי והפלילי של רוכשי נשק בני מתחת ל-21

סנאטורים משתי המפלגות הגיעו הלילה (12/13.6.22) להסכמה נדירה בנוגע להגבלות מסוימות על רכישת נשק והחזקתו. את החקיקה גיבשו עשרה דמוקרטים ועשרה רפובליקנים, בתמיכתו של הנשיא ג'ו ביידן. היא כוללת הרחבה של בדיקות הרקע למבקשים לרכוש נשק ומגבלות על רכישתו בידי מי שיש עבר של אלימות במשפחה כלפי בני זוג שלא מהנישואין.
הגבלת הנשק היא אחד הנושאים השנויים במחלוקת ביותר בפוליטיקה האמריקנית. הרפובליקנים מתנגדים לה בתוקף, בטענה שהתיקון השני לחוקה מעניק את הזכות לשאת נשק ללא מגבלות. הדמוקרטים מצביעים על כך שלשון התיקון מלמדת בבירור שהוא נועד לאפשר הקמת מיליציות מדינתיות בסוף המאה ה-18 ועל המספר הבלתי-נתפס של הרוגים בנשק חם, הן ברמת היחידים והן במעשי טבח חוזרים ונשנים, כולל בבתי ספר - האחרון בהם בחודש שעבר בטקסס, כאשר נרצחו 19 תלמידים ושתי מורות.
שדולת הנשק היא החזקה ביותר בוושינגטון, תורמת עשרות מיליוני דולרים בשנה לחברי קונגרס רפובליקנים ולכן אין כל סיכוי לחקיקה ממשית להגבלת רכישת הנשק, החזקתו והשימוש בו. כוחה של השדולה בא לידי ביטוי ברור בכך שאיש מבין עשרת הרפובליקנים שמאחורי הפשרה אינו עומד לבחירה בנובמבר הקרוב. ארבעה מהם פורשים, חמישה עומדים לבחירה ב-2026 ורק מיט רומני (המועמד לנשיאות ב-2012 ומתנגד חריף של דונלד טראמפ) עומד לבחירה בשנה הבאה.
חקיקה להגבלת הנשק חייבת לעבור בסנאט, ודי ב-40 מתנגדים כדי ליצור פיליבסטר בלתי-עביר (יש צורך ב-60 סנאטורים כדי לעקוף אותו). לכן, הדרך היחידה היא הסכמה בין-מפלגתית - משימה קשה במיוחד בשנים האחרונות, המאופיינות בקיטוב חסר תקדים של החברה והמערכת הפוליטית בארה"ב. גם הפשרה הנוכחית עלולה להיתקל בקשיים בסנאט, אם כי עשרת הרפובליקנים התומכים בה יכולים להבטיח את אישורה - אם כל 50 הדמוקרטים יתמכו בה. מנהיג המיעוט, מיץ' מקונל, אשר מילא תפקיד מרכזי בחסימת חקיקה שכזו לאורך השנים, שיבח את הפשרה.
בית הנבחרים אישר בשבוע שעבר מגבלות נרחבות בהרבה, בתמיכת כל הדמוקרטים ובהתנגדות כל הרפובליקנים - אך כל חוק מחייב את אישור שני הבתים. אם הפשרה הנוכחית תאושר בידי הסנאט, יהיה צורך להתאים על פיה את החקיקה בבית הנבחרים - מכשול נוסף. דמוקרטים מן האגף הליברלי-שמאלי עלולים להתנגד משום שמדובר בצעדים חלקיים, בעוד דמוקרטים מן האגף השמרני עלולים להתנגד בשל קרבתם האידיאולוגית לרפובליקנים. עם זאת, הסנאטורים ג'ו מנחין וקריסטן סינמה - "הסמנים הימניים" של הדמוקרטים - שותפים לפשרה. למרות הכל, עדיין מדובר בפריצת דרך בדמות עצם היכולת של שתי המפלגות להגיע להסכמה כלשהי בנושא זה, לאחר שהתנגדות הרפובליקנים מנעה אותה במשך שנים.
אחד הצעדים המרכזיים יהיה הרחבת זמן ההמתנה בין הזמנת נשק לבין רכישתו כאשר מדובר ברוכשים בני פחות מ-21; חלק ניכר ממעשי הטבח האחרונים בוצעו בידי צעירים בגילאים אלו. הרחבת ההמתנה תאפשר לרשויות לבחון את העבר הפלילי והנפשי של הרוכשים, בתקווה שניתן יהיה לסנן את המסוכנים שביניהם. הטיוטה אינה קובעת את הזמן המדויק ופרט חיוני זה ייקבע בהמשך המו"מ על החקיקה. התומכים בהגבלות על הנשק הביעו תקווה שפשרה זו תסלול את הדרך לצעדים משמעותיים יותר, אם כי כאמור הסיכויים לכך קלושים מאוד.
צעד נוסף הוא סגירת מה שמכונה "פרצת החבר", בכך שיתאפשר למנוע רכישת נשק ממי שהורשעו באלימות כלפי בני זוג שאינם נשואים או ידועים בציבור, או שהוצאו נגדם צווי הגבלה בשל אלימות כזאת. כיום המגבלות חלות רק על מי שמנהלים משק בית משותף או שיש להם ילדים משותפים. הרפובליקנים מנעו לפני שלושה חודשים אישור של סעיף זה וכעת הסכימו עליו.

תאריך:  13/06/22   |   עודכן:  13/06/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכמה דו-מפלגתית בסנאט: מגבלות נקודתיות בתחום הנשק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טום פרידמן מעלה בניו-יורק טיימס את האפשרות, שהצורך להתנתק מן הנפט והגז הרוסיים - שכבר מוביל להאצת התוכניות למעבר לאנרגיה ירוקה - יהפוך את המלחמה באוקראינה לעוד נקודת מפנה בתולדות האנושות
איתמר לוין
האינפלציה ממשיכה לשבור שיאים ותישאר גבוהה בשנים הקרובות, ובמקביל גוברת סכנת המיתון    אקונומיסט מסביר שהמנכ"לים יצטרכו להשתמש בארגז כלים שונה מזה לו הם רגילים
איתמר לוין
הצרפתים יכריעו האם הנשיא ייאלץ למנות את איש השמאל ז'אן-לוק מלנשון לראש הממשלה    אקונומיסט: ברור שלא יהיה שחזור של הרוב בן 60% ממנו נהנה מקרון עד עתה
איתמר לוין
שני העיתונאים שמילאו תפקיד מרכזי בחשיפת פרשת ווטרגייט לפני 50 שנה - שהביאה לפרישת הנשיא ניקסון מהשלטון - משווים בוושינגטון פוסט בין שני הנשיאים שלדבריהם "הגדירו שתיים מן התקופות המסוכנות והמטרידות ביותר בהיסטוריה האמריקנית"
איתמר לוין
זו הטענה המרכזית של ועדת בית הנבחרים החוקרת את ההסתערות על הקפיטול, בשימוע הראשון להצגת ממצאיה המסתמנים    מקורבי טראמפ העידו שידעו שאין ממש בטענותיו נגד טוהר הבחירות    עדות על תכנון מראש של ההסתערות בידי אנשי ימין קיצוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il