X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שולץ ומקרון בקייב בשבוע שעבר [צילום: לודוביק מרין]
האם היבשת מוכנה לשלם את המחיר
אירופה לקראת חורף מר ויקר
הזירה הדיפלומטית סביב המלחמה באוקראינה נעשית סבוכה עוד יותר: התמיכה המערבית איתנה, אך לא כפי שקייב הייתה רוצה - ופוטין משדר שהוא מריח נקודות תורפה, מנתח וושינגטון פוסט

אוקראינה קיבלה זריקת עידוד דיפלומטית בסוף השבוע שעבר, כאשר הנציבות האירופית המליצה לראות בה מועמדת לחברות באיחוד האירופי – מחווה של סולידריות והכרה באומץ שמגלים תושביה מול רוסיה. יום קודם לכן ביקרו בקייב מנהיגיהן של שלוש הכלכלות הגדולות ביבשת – אולף שולץ (גרמניה), עמנואל מקרון (צרפת) ומריו דרגי (איטליה) – והופיעו לצידו של ולדימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים.
כניסה לאיחוד האירופי היא הליך סבוך, מזכיר וושינגטון פוסט. יש צורך בהסכמתן של כל 27 החברות הנוכחיות כדי להעניק לאוקראינה מעמד של מועמדת. לאחר מכן מחכה לקייב מהלך סבוך של התאמה ממסדית ורגולטורית לשאר האיחוד. וכבר היום יש לה יסוד לאכזבה: היא רצתה מסלול מהיר וללא תנאים, אבל הנציבות הציבה שישה שלבים שעליה לעבור, כולל חקיקה שתבטיח את עצמאות השופטים ותגביל את השפעת האוליגרכים, ושיפור במאבק בשחיתות. דיפלומט באיחוד אמר לפוסט: "אוקראינה לא הייתה קרובה קודם והיא לא קרובה כעת".
כניסתה של אוקראינה לאיחוד יכולה להימשך שנים, גם בגלל שכידוע כל-כולה עוסקת במלחמה עם רוסיה. והיא יכולה שלא להתרחש כלל, בהתחשב בשינויים פוליטיים אפשריים בקייב ובבירות אחרות. טורקיה קיבלה מעמד של מועמדת ב-1999 והחלה את שיחות ההצטרפות ב-2005 – אבל משטרו האנטי-מערבי של רג'פ טאיפ ארדואן גרם לאיחוד להכניס בפועל את הצטרפותה להקפאה עמוקה.
אוקראינה אינה צפויה ליחס שכזה; היא הפכה לבת מועדפת בעיני מדינאים ופרשנים במערב. במשך שבועות הציגו דיפלומטים אוקראינים את טיעוניהם בפני מנהיגי היבשת, תוך התבססות על נימוקים אידיאולוגיים רחבים יותר. חברת הפרלמנט איוונה קלימפוש-צינצדזה אמרה לפוסט, כי קבלת ארצה לאיחוד תנחית מהלומה על השאיפות הניאו-אימפריליסטיות של ולדימיר פוטין ועשויה לגרום לו להבין שאוקראינה "שייכת לציביליזציה אחרת". לדבריה, חיילי אוקראינה אינם נלחמים רק על אדמתם, אלא גם על התקווה להרחיב לשטחה את הליברליזם האירופי, ולכן מגיע לה אור בקצה המנהרה.
עם זאת, נכון לעכשיו המנהרה עודנה ארוכה מאוד וחשוכה מאוד. השבוע הכריז זלנסקי, לאחר ביקור בחזית, כי אוקראינה לא תוותר על שטחה הדרומי – דחייה של הרעיון ולפיו היא תבצע ויתורים טריטוריאליים במסגרת הסכם להפסקת הלחימה. הדברים גם רמזו לכך שהכף הולכת ונוטה לכיוון רוסיה בכמה מן החזיתות, וכאשר זו כנראה מתכננת מתקפה נוספת בשבועות הקרובים. כאשר ביקר בוריס ג'ונסון בשבוע שעבר בקייב, הוא הזהיר מפני דמורליזציה במערב בעוד רוסיה מתקדמת בהתמדה באוקראינה.
תרועות הכבוד של המנהיגים המערביים שביקרו בקייב מסוות מציאות שבירה יותר, סבור הפוסט. הקשיים הכלכליים מאיימים על האחדות האירופית. החלטתה של רוסיה להקטין בצורה חדה את אספקת הגז ליבשת מובילה כעת לחששות מפני חורף מר ויקר ברוב המדינות. סקר שפרסמה בשבוע שעבר המועצה האירופית ליחסי חוץ הצביע על שני מחנות בציבור האירופי בנוגע למלחמה באוקראינה. מחנה השלום שואף לסיים אותה מהר ככל האפשר, גם במחיר של ויתורים אוקראיניים; מחנה הצדק סבור שהענשתה של רוסיה והחזרת שלמותה הטריטוריאלית של רוסיה צריכות להיות תנאי מקדים לכל הסדר. איטליה בולטת במחנה הראשון, ופולין – בשני. אם מנהיגי אירופה לא יתמודדו כיאות עם חילוקי דעות אלו, הם עלולים להעמיק עד מאוד – מזהירה המועצה.
נכון לעכשיו, מנהיגי אירופה קוראים להפגין אומץ ונחישות. "אסור לנו להתעייף מן התמיכה באוקראינה, גם אם המחיר גבוה לא רק מבחינת הסיוע הצבאי אלא גם בעליית מחירי האנרגיה והמזון", אמר מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, בסוף השבוע. אבל ייתכן שפוטין מריח נקודות תורפה. "הם חושבים שהדומיננטיות המערבית בפוליטיקה ובכלכלה היא נצחית, אבל דבר אינו נצחי", הכריז בשבוע שעבר.

תאריך:  21/06/22   |   עודכן:  21/06/22
+רוסיה מאיימת על ליטא: השלכות שליליות לחסימת קלינינגראד
18:53 21/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בכיר רוסי טוען כי עצירת קווי הרכבות המשמשים את משלוחי הסחורות למובלעת הרוסית קלינינגראד היא פעולה עוינת וכי אוכלוסיית ליטא תסבול מהשלכות שליליות משמעותיות

[צילום: איתמר לוין]
+"הפליטים מאוקראינה מקבלים יחס טוב מפליטים אחרים"
17:57 21/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, פיליפו גראנדי: אין סיבה לאפליה הזאת; כולם צריכים לקבל את אותם חמלה, תשומת לב ומשאבים  ▪  צופה שמספר הפליטים העולמי ימשיך לעלות

גראנדי בגבול אוקראינה-פולין [צילום: ויסאר קרייזו, AP]
+פטרושב בהתייעצויות בקלינינגרד; במוסקבה שגריר האיחוד בשיחת הבהרה
14:27 21/06/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

דוברת משרד החוץ מאריה זכרובה התייחסה מוקדם יותר לסוגיה ואמרה בין השאר: "ליטא חייבת להבין שאיפיון פעולותיה בנוגע למעבר לקלינינגרד כ"עוינות" משמעו שכעת אין זמן לשיחות. אני מקווה שלנציגי ליטא יש שאריות של מקצוענות כלשהי בהערכתם את המצב. הם חייבים להבין את ההשלכות - וההשלכות, למרבה הצער, יגיעו"

ניקולאי פטרושב [צילום: אלכסנדר זלמיניצ'נקו, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
הרשויות בליטא הודיעו מוקדם יותר כי בכוונתן לאסור על מעבר סחורות בשטחה הנכללות ברשימת העיצומים של האיחוד האירופי ומיועדות למולבעת הרוסית קלינינגרד    למובלעת זו חשיבות צבאית רבה עבור רוסיה
איציק וולף
התחזק מול הדולר האמריקני ב-1.2% ועמד על שווי של 55.75 רובל לדולר    ההתחזקות - לנוכח עצירת ייבוא המוצרים הזרים לרוסיה ולנוכח האיסור שהוטל על אזרחי רוסיה למשוך חסכונות מט"ח
יאיר נבות
סטולטנברג יוצא מתוך נקודת הנחה שלמרות שאיש לא יודע, הרי שהמלחמה עלולה להימשך זמן רב מאוד: "עלינו להתכונן לכך שזה עלול לקחת שנים. אסור לנו לוותר על התמיכה באוקראינה. גם אם העלויות גבוהות, לא רק של תמיכה צבאית אלא גם בגלל עליית מחירי האנרגיה והמזון"
איציק וולף
ינס סטולטנברג קרא למדינות המערב שלא לצמצם את הסיוע לאוקראינה למרות עליית מחירי האנרגיה והמזון    ראש ממשלת בריטניה פרסם מאמר בסאנדיי טיימס: "הזמן הוא גורם חיוני"
אורי מילשטיין
שיחה בין ד"ר מיכאל ברונשטיין וביני על הלקחים העיקריים של שלושת החודשים של המלחמה באוקראינה: יש לפתח תורת לחימה חדשה; אופי המלחמה החדשה שינה את יחסי הכוחות בעולם; יש לעודד פיתוח אמל"ח "מחוץ לקופסה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il