לקליפורניה יש מסורת של עיצוב העתיד האמריקני; החוק החדש שלה הקובע מועדים להפסקת הרישוי של כלי רכב הפועלים על דלק, עשוי לעצב את עתידו של העולם – סבור וושינגטון פוסט. ממשלת המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב הודיעה בשבוע שעבר, כי שיעור כלי הרכב הפולטים פחמן הנעים בכבישיה יתחיל לרדת ב-2026 ויגיע לאפס ב-2035. רק חמישית מכלי הרכב יוכלו להיות היברידיים (חשמל ודלק) וכל היתר חייבים להיות חשמליים או על בסיס טכנולוגיית אפס פליטות אחרת.
מעבר לכך שאם קליפורניה הייתה מדינה עצמאית היא הייתה שוק כלי הרכב העשירי בגודלו בעולם, הצעד הזה משמעותי ביותר משום ש-15 מדינות נוספות בארה"ב פועלות בתחום הזיהום על-פי הכללים הנקבעים בבירתה סקרמנטו. אם הן יצטרפו, ההנחיות החדשות יחולו על שליש מהמכוניות החדשות הנמכרות בארה"ב, ובכך למעשה תקבע קליפורניה את המדיניות לארה"ב כולה.
יצרני רכב גדולים – טויוטה, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסוואן, ב.מ.וו, וולוו, הונדה ואחרים – הבהירו בחודשים האחרונים שהם מכירים בסמכותה של קליפורניה לקבוע כללים אלו. ייתכן שהם עשו זאת משום שהם רוצים להיות ספקים של ממשלתה. ועוד לפני הודעה זו, ענף הרכב מצוי במרוץ לעבור לאפס פליטות משום שהלקוחות דורשים זאת. תחבורה אחראית ל-40% מן הפליטות בקליפורניה, ועד 2040 צפויה המדיניות החדשה לצמצם במחצית את טביעת הרגל הפחמנית של המדינה.
לוח הזמנים מחייב ובשנים הבאות יידרשו הרבה עבודה ויזמות – שחלקים ניכרים מהם כבר מתבצעים, מציין הפוסט. עד 2018, קוֹבְּלַט היה רכיב חיוני בסוללות הרכבים החשמליים והיה חשש ממחסור בו. אבל יצרני רכב – תחילה בסין וכעת גם באירופה ובארה"ב – מצאו טכנולוגיות אחרות וכיום רק 60% מהסוללות מצריכות קובלט והשיעור צפוי להמשיך ולרדת.
מה שחייב לעלות הוא טווח הנסיעה של הרכב החשמלי, שכיום עומד על פחות מ-400 ק"מ לטעינה מלאה. זה מספיק בהחלט לנסיעות יום-יומיות וגם לטיולי סוף שבוע, מספר עמדות ההטענה עולה – אבל עדיין קשה להסתמך על נהיגה חשמלית קבועה ולמרחקים גדולים. אשתקד אישר הקונגרס 5 מיליארד דולר בחמש השנים הבאות להקמת רשת ארצית של נקודות טעינה – וזו רק ההתחלה. הפוסט מציע להסב למטרה זו לפחות חלק מ-145,000 תחנות הדלק, שעסקיהן עומדים לצנוח. מכשול נוסף בדרך לחישמול מלא של ענף הרכב הוא שהסוללות הנוכחיות אינן אוהבות מזג אוויר קר. התפוקה בחורף יורדת ב-15%-20% והטעינה איטית יותר. למי שמתגורר במדינה כמו מיין או מינסוטה, זו בעיה משמעותית.
אבל, מדגיש הפוסט, בשורה התחתונה הצעד של קליפורניה הוא סיבה לאופטימיות של ממש. הנהיגה במכוניות החשמליות היא כיף של ממש, הגורם למכוניות הדלק להסמיק מבושה. גם יש בהן הרבה פחות תחזוקה – לא צריך להחליף שמן, לא צריך להחליף מצתים, לא צריך לדאוג לצינון המאייד. חברת דודג', שהודיעה לאחרונה על העברת ה"צ'רג'ר" האייקוני שלה לגרסת חשמל, אפילו מצאה דרך לשמר את שאגת המנועה האופיינית. ניתן לקוות, כי בעתיד הנראה לעין ולפחות בקליפורניה, מכוניות מונעות דלק יהפכו לאנטיקות.