X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה בטהרן בחודש שעבר [צילום: AP]
המשטר באירן מצוי במשבר אמון עמוק
גל המחאות בעקבות רצח צעירה בידי משטרת הדת משתלב במאבק המסתמן על כסאו של עלי חמנאי - מנתח סנעאן וקיל ב-Foreign Affairs

בתחילת החודש שעבר נפוצה באירן שמועה לפיה המנהיג העליון, עלי חמנאי בן ה-83, חולה אנוש. לפי ניו-יורק טיימס, חמנאי היה חלש מכדי לשבת במיטתו. ערוצי מדיה חברתית בפרסית דיברו על כך שהוא על ערש דווי ואפילו מת – ומשם החלו הדיבורים על מי יהיה יורשו. אבל ב-17 בחודש הופיע חמנאי בטלוויזיה, ישוב זקוף וערני ואף נשא דברים בעצרת המונית.
אלא שתוך שעות אחדות, הופעתו המתוכננת היטב של חמנאי נעלמה תחת גל של מחאות בצפון-מזרח המדינה, לאחר הלוויתה של מאשה אמיני בת ה-22, אשר נרצחה בידי משטרת הדת משום שלא לבשה כראוי את החיג'אב. ממשלתו של הנשיא איברהים ראיסי – שהופיע לראשונה על הבימה הבינלאומית, בעצרת האו"ם – נתפסה מופתעת. בימים הבאים, כאשר חמנאי הופיע שוב ושוב בציבור וזכה לכיסוי תקשורתי נרחב, התפשטו ההפגנות ליותר מ-80 ערים והתעצמו לכדי דרישה לסגור את משטרת הדת.
זהו האתגר המשמעותי ביותר למשטר מאז הפגנות 2009 – כותב סנעאן וקיל, מומחה לענייני המזרח התיכון, ב-Foreign Affairs. שורה של אתגרים ניצבים בפניו: תסכול גובר על מגבלות חברתיות, זעם על הקריסה הכלכלית והניהול הכושל, וכעס על חמנאי והממסד הדתי המתעלמים מצרכיו של העם. כל אלו יוצרים משבר אמון באירן, קובע וקיל.
המחאות מציבות בפני המשטר אתגר הרבה יותר מיידי מאשר בחירת יורשו של חמנאי, אך שאלה זו תרחף מעל המערכת הרבה אחריהן. חמנאי החליף את חומייני ב-1989 והוא כיום השליט הוותיק ביותר במזרח התיכון ומותו יהווה נקודת מפנה משמעותית לאירן ולאזור כולו. מאבק הירושה יהיה עז ולא משנה מי ינצח בו – ההשלכות יהיו נרחבות, החל משכנותיה הערביות וכלה ביריבותיה העולמיות.
תהליך הירושה האירני כולל רכיבים רשמיים ובלתי רשמיים, המשקפים את הגופים הנבחרים והבלתי נבחרים במערכת הדתית של המדינה. החוקה קובעת, כי "מועצת המומחים" בוחרת את המנהיג העליון. כאשר חמנאי ימות או לא יוכל לתפקד, המועצה תתכנס לישיבת חירום. לאחר מכן ייבחרו מועמדים, קרוב לוודאי מתוך המועצה עצמה, ולאחר מכן הם ינאמו וייערכו הצבעות. חמנאי קיבל רוב של שני שלישים, בזכות תמיכת בכירי מערכת הדת וברכתו של חומייני עצמו על ערש דווי.

הדרג הפקידותי משפיע מאחורי הקלעים
תמונתה של אמיני בהפגנה בלונדון [צילום: אליסטר גרנט, AP]

כדי להתכונן לתהליך הירושה, הודיעו ראשי המועצה ב-2016 על הקמת ועדה שתקבע את קווי דמותו של המנהיג האידיאלי – אך מסקנותיה לא פורסמו. חמנאי אמר בעבר שיורשו חייב להיות "מהפכן". החוקה מדברת עם אדם "ישר, מודע לגילו, אמיץ, מכובד ובעל יכולת מינהלית". ב-1989 נדונה האפשרות להקים מועצת הנהגה במקום מנהיג אחד; החוקה תוקנה וכיום היא שוללת אפשרות כזאת. אבל היא גם מבהירה, שעד בחירת היורש – תישלט אירן בידי מועצה ובה הנשיא, ראש המערכת המשפטית ונציג של הפרלמנט. וכאשר נדונים תרחישים עתידיים, הרעיון של מועצת מנהיגות מוזכר כאפשרי לימים שאחרי חמנאי – ולשם כך יהיה צורך לתקן את החוקה. כרגע נראה, כי בסופו של דבר ייבחר שוב מנהיג אחד.
וקיל טוען, כי מאחורי הקלעים יש לדרג הפקידותי תפקיד משמעותי בתהליך הירושה. מדובר במיוחד במשמרות המהפכה, אך לא רק הם: שירותי הביטחון, המודיעין ואנשי כלכלה עוסקים גם הם בשימור המהפכנות המוסלמית. אליהם מצטרפים מערכת המשפט, כמה מבכירי המערכת הדתית, ארגוני צדקה – והחזק בכולם: לשכתו של המנהיג העליון, המנהלת בפועל את ענייני המדינה. לשכתו של חמנאי בוחרת את שרי החוץ, המודיעין, הפנים וההגנה ומפקחת גם על משמרות המהפכה.
כל אלו ישאפו בראש ובראשונה לשמר את הסטטוס-קוו אחרי לכתו של חמנאי. המועמדים צפויים לבוא מתוך המעגל הקרוב של אנשי האמון, והם צפויים להפגין את השכלתם האידיאולוגית ואת יחסיהם הקרובים עם חמנאי. בשנים האחרונות נחשב הנשיא איברהים ראיסי למועמד המוביל, אם כי עד בחירתו אשתקד לנשיא הוא סבל מהעדר חשיפה. אבל במקביל, כעת הוא נתון לביקורת עזה יותר – מה שיכול להחליש את מעמדו בקרב הדרג שמאחורי הקלעים.
ראיסי נבחר עם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר בתולדות אירן ועדיין לא רשם הישגים של ממש. חזרה להסכם הגרעין עדיין אינה נראית באופק, העיצומים נמשכים, ולמרבה מבוכתה של אירן – ישראל חיסלה את בכירי מדעניה. גלי מחאות חוזרים ונשנים חשפו את ההשלכות הקשות של העיצומים על חייהם של האירנים מן השורה ואת כעסם על הרודנות של המדינה. כל אלו יכולים להוציא את ראיסי ממרוץ הירושה, מציין וקיל.

אירן לא מסוגלת להחליט בנושא הגרעין
חמנאי ב-16 בספטמבר, לאחר השמועות על מצבו [צילום: AP]

בנו השני של חמנאי, מוג'תבא חמנאי, מוזכר גם הוא כמועמד, אם כי לא מוביל. למרות דיווחים לפיהם הוא עמד בתנאים הנדרשים לדרגת אייתוללה, מתנגדיו טוענים שהעברת השלטון בירושה תפגע עוד יותר בלגיטימיות של הממסד הדתי ותהיה זו חזרה לאותו סוג שלטון נגדו התחוללה המהפכה ב-1979. מצד שני, יש לו קשרים הדוקים עם הממסד הביטחוני ומובן שהוא נהנה מקרבתו לאביו. הממסד גם ער לכך שאם משפחת חמנאי תישאר בשלטון, יהיה בכך כדי לסייע לו בהתמודדות עם אופוזיציה אפשרית. אם המועמדויות של ראיסי ושל חמנאי הבן הולכות ונחלשות, ייתכן שלא ניתן יהיה להשיג קונצנזוס ואזי יצוץ מועמד מפתיע מבין ותיקי "מועצת המומחים" – כמו חמנאי עצמו בפעם הקודמת.
לחלופין, שב ואומר וקיל, הקמת הנהגה משולשת עשויה להיות הפתרון. בכל מקרה, כל עוד אין הסכמה על דמות השלטון שאחרי חמנאי, הליך הירושה ממשיך להיות אפוף בקונספירציות ותככים – מה שיוכיח שוב שאירן אינה מסוגלת לקבל החלטות בנושאים מהותיים כמו הגרעין. וכמו שמלמדות המחאות האחרונות, לא בטוח שהשיטות הישנות יחזיקו מעמד מול הזעם הגובר של האירנים מן השורה. כבר עכשיו עולות שאלות סביב הלגיטימיות של חמנאי ושל השיטה אותה הוא מייצג, כולל קריאות בנוסח "מוות לחמנאי", "אנשי הדת החוצה" ו"מוג'תבא, הלוואי שתמות ולא תהיה המנהיג העליון". אם חמנאי ימות בעיצומו של משבר זה, האתגר למערכת יהיה כבד ביותר.

תאריך:  03/10/22   |   עודכן:  03/10/22
+יום אחד האירנים יזרקו גם את המשטר
17:44 03/10/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

גל המחאות הנוכחי עוצמתי יותר מקודמיו, אך אין לדעת האם הוא יפיל את המשטר; בסופו של דבר זה יקרה, סבור אקונומיסט

הפגנה בטהרן לפני עשרה ימים [צילום: AP]
+שש מדינות הגישו לא"א בקשה להטלת עיצומים על אירן
12:30 03/10/22  |  עידן יוסף

גרמניה, צרפת, דנמרק, ספרד, איטליה וצ'כיה הגישו הצעות לעיצומים של האיחוד האירופי נגד אירן בעקבות דיכוי המחאות בנושא זכויות נשים ("דר שפיגל")

+מטוסי קרב הודיים הוזנקו לעבר מטוס נוסעים אירני
10:50 03/10/22  |  עידן יוסף

מטוסי קרב הודיים הוזנקו לעבר מטוס נוסעים אירני שעושה את דרכו מטהרן לסין דרך הודו בעקבות דיווח על פצצה במטוס. טיסת ‎#W581 ביצעה מעגלי המתנה בכניסה למרחב ההודי, הטייס האירני סירב לנחות, ומטוסי הקרב ליוו אותו עד שיצא מהמרחב ההודי. המטוס האירני עדיין באוויר בדרכו לסין.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטר באירן מצוי במשבר אמון עמוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
ד"ר רז צימט
האם מוג'תבא, בנו של עלי חמנאי, יירש את אביו כמנהיג העליון של אירן? הסיכויים לא ברורים, אך הוויכוח כבר מתנהל
איציק וולף
ראש הממשלה נאם בפני העצרת הכללית של האו"ם ואמר שישראל תסכים למדינה פלשתינית אם זו תהיה שוחרת שלום    תקף את המדינות באו"ם על שתיקתן לנוכח איומי אירן להשמיד את ישראל והצהיר שישראל לא תאפשר לעולם נשק גרעיני לאירן
עידן יוסף
בנאומו בעצרת האו"ם אמר נשיא ארה"ב: "איש לא איים על רוסיה ואף אחד, חוץ ממנה, חיפש עימות. המלחמה באוקראינה היא מלחמה של איש אחד"    נשיא אירן הניף באו"ם את תמונת סולימאני וקרא: "לשפוט את טראמפ על החיסול"    ראיסי תקף את ארה"ב ש"רמסה את הסכם הגרעין" והתייחס גם לישראל
אלדד שביט, סימה שיין
התגובה הישראלית המיטבית לנוכח הדשדוש בשיחות הגרעין עם אירן היא התמקדות בצרכיה הצבאיים והאסטרטגיים שלה
עידן יוסף
בכנס ביטחוני אמר ראש המל"ל איל חולתא: "אנחנו מתמודדים בימים אלה עם איומי נסראללה ואנחנו חשים בתעוזה גוברת של הפעילים שלו בשטח. ישראל מעוניינת בלבנון יציבה ואין לישראל עניין בהתפרקות לבנון, אלא בהיחלשות חיזבאללה בלבנון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il