X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המושחתים התעשרו, האחרים נותרו מאחור [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
הכלכלה הרוסית מצויה במסלול התרסקות
למרות שבטווח הקצר המצב טוב מהצפוי, העיצומים המערביים ומדיניותו של פוטין מוליכים את המשק לתהום - טוען Foreign Affairs

לאחר הפלישה לאוקראינה בפברואר השנה, כלכלת רוסיה נראתה במסלול התרסקות: העיצומים הבינלאומיים איימו לחנוק אותה, הרובל ושוקי המניות במוסקבה צנחו. תשעה חודשים מאוחר יותר מלמדים לכאורה הנתונים שהמצב הפוך: הרובל התאושש והתמ"ג צפוי לרדת השנה ב-3% בלבד.
פרופ' קונסטנטין זונין מאוניברסיטת שיקגו טוען ב-Foreign Affairs, כי יש להתבונן אל מעבר לנתוני התוצר, ואז מתברר שהמשק הרוסי נדון לתקופה ארוכה של נסיגה. הממשלה התערב במגזר הפרטי עוד לפני הפלישה, הגבירה אותה מאז והדבר מאיים לחנוק את היזמות והיעילות. המשק הרוסי זקוק לרפורמות יסודיות שאינן נראות באופק, או לטלטלה דומה לזו של קריסת בריה"מ, קובע זונין.
האכזבה מתוצאות העיצומים היא תוצאה של ציפיות בלתי מציאותיות. עיצומים אינם מתקפת טילים. בטווח הארוך הם מחלישים את המשק ומורידים את התמ"ג. אבל בטווח הקצר, ניתן לצפות לכל היותר לצניחה חדה בייצוא הרוסי. אך טבעי הוא שהרובל יתחזק בשל הירידה בביקוש לדולר ולאירו. וכאשר הכסף שאינו מופנה לייבוא מופנה לשוק הפנימי, התוצאה היא עלייה בתוצר. לוקח זמן רב יותר עד שהעיצומים משפיעים על הצריכה ורמת החיים.
בפברואר-מרס רצו הרוסים לקנות דולרים ואירו כדי להתגונן מפני הצניחה הצפויה ברובל; הם קנו עוד יותר כאשר התרבו התבוסות בשדה הקרב. באופן רגיל, התוצאה אמורה הייתה להיות פיחות ניכר ברובל. אבל בגלל העיצומים, חברות יבואניות הפסיקו לרכוש מט"ח; בחודשי האביב הייבוא צנח ב-40%. התוצאה הייתה התחזקות של הרובל מול הדולר. זה לא שהעיצומים נכשלו; להפך: השלכתם על הייבוא הייתה חזקה מן הצפוי.
לעיצומים יש כמובן השלכות מיידיות אחרות. חסימת גישתה של רוסיה למיקרו-אלקטרוניקה, שבבים ומוליכים למחצה הפכה את ייצור הרכב והמטוסים לכמעט בלתי אפשרי והוא צנח ב-90%. אותו דבר נכון לגבי ייצור כלי נשק, שהוא כמובן בראש סדר היום של הממשלה. התבדו הציפיות שרוסיה תוכל לייבא את כל אלו דרך סין, טורקיה או מדינות אחרות, ועל כך מלמד חוזקו של הרובל – שכן אין ביקוש לדולרים לצורכי ייבוא.
משמעותית עוד יותר היא העובדה שרוסיה נכנסת לשלב בו הפוליטיקאים מהדקים את אחיזתם במגזר הפרטי, ממשיך זונין. מדובר בהליך מתמשך. המשבר הפיננסי של 2008 פגע ברוסיה בצורה קשה במיוחד והנשיא ולדימיר פוטין הגיב בהלאמה למעשה של החברות הגדולות. כדי לשאת חן בעיני הממשלה, היה על חברות אלו להגדיל את מספר עובדיהן; גם על חברות שנותרו פרטיות נאסר למעשה לפטר עובדים. הביטחון התעסוקתי הזה הוא חלק חיוני במעמדו של פוטין. אבל משק שאינו יכול לעבור מודרניזציה, ארגון מחדש ופיטורי ייעול נדון לנסיגה. שלא במפתיע, התמ"ג הרוסי צמח בשנים 2021-2009 בממוצע ב-0.8% בלבד לשנה – נמוך יותר מאשר שני העשורים שקדמו לקריסת בריה"מ.

הכי גרוע: שחיתות מבוזרת
פוטין חונק את המגזר הפרטי [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]

עוד לפני המלחמה ניצבו העסקים הרוסים בפני רגולציה המרחיקה מהם השקעות. המגבלות הקשות ביותר הוצבו בפני ענפים שיכלו לצאת נשכרים במיוחד מהשקעות מערביות – אנרגיה, תחבורה ותקשורת. כדי לשרוד נאלצו חברות אלו לשמור על קשרים קרובים עם הממשלה והפקידות, אשר בתמורה מנעו תחרות מולן. כך הפכו פקידים וגנרלים – רבים מהם ידידיו של פוטין – למיליונרים. רמת החיים של הרוסי הממוצע, לעומת זאת, לא השתפרה בעשור החולף.
מאז פרוץ המלחמה הידק הקרמלין עוד יותר את אחיזתו במגזר הפרטי. הממשלה רשאית כיום לסגור עסקים, להכתיב החלטות ייצור ולקבוע את המחירים לצרכן. הגיוס הנרחב עליו הכריז פוטין נותן לממשלתו כוח נוסף מול המגזר העסקי, הנאלץ להתמקח מולה כדי להשיג פטורים מגיוס לעובדים. המשק הרוסי פעל זמן רב תחת ידיה של הממשלה, אך צעדיו האחרונים של פוטין מעלים את הפיקוח הזה לרמה אחרת.
הדבר היחיד שיותר גרוע משחיתות הוא שחיתות מבוזרת, כאשר לא פקיד אחד אלא שורה של פקידים נאבקים על טובות הנאה. חלק מהצמיחה הגבוהה בשנותיו הראשונות של פוטין נבעה מריכוז הכוח בידי הקרמלין ונטילתו מן האוליגרכים. כעת מושם דגש על בניית צבאות פרטיים וגדודי מתנדבים איזוריים לצורך המלחמה באוקראינה – מה שיוצר מוקדי כוח חדשים ומבזר את השחיתות. בשנות ה-1990 הוביל מצב דומה את ראשי המגזר העסקי להסתמך על אבטחה פרטית, קשרים למאפיה ופקידים מושחתים.
רוסיה עדיין עשויה לנצח באוקראינה, אם כי לא ברור מה פוטין יחשיב כניצחון היא גם יכולה להפסיד, ואז סביר להניח שפוטין יאבד מכוחו, ואולי תקום ממשלה רפורמיסטית שתסיג את הצבא מאוקראינה, תשקול לפצות אותה ותנהל מו"מ על הסרת העיצומים. אבל בכל מקרה, מדגיש זונין, רוסיה תצא מהמלחמה עם שליטה של הממשלה באזרחיה שאין דומה לה אלא בקובה ובקוריאה הצפונית. אך היא לא תהיה חזקה מספיק כדי להגן על המגזר העסקי מפני המאפיה, שתהיה מורכבת מחיילים כעוסים וחמושים בנשק שנרכש בזמן המלחמה.
כדי שהמשק הרוסי יצמח, לא יהיה די ברפורמות מבניות עמוקות; יהיה צורך לנקות את הירושה שקיבלה רוסיה מבריה"מ ב-1991. קריסת המשטר הקומוניסטי הפכה את המוסדות מאותה תקופה לבלתי רלוונטיים. בעקבות זאת החל תהליך ארוך של בנייה מחדש, העלאת יכולתה של המדינה והפחתת השחיתות – עד שפוטין עלה לשלטון ובנה מערכת חסות משל עצמו. אפילו אם הוא יפול ויורשו יבקש לתקן את המעוות, יידרשו לכך לפחות עשר שנים. זהו המחיר של מלחמה שגויה והרת אסון, מסיים זונין.

תאריך:  20/11/22   |   עודכן:  20/11/22
+התקרבות דרמטית ביחסים הצבאיים בין רוסיה ואירן
15:19 20/11/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

גורמי ממשל בוושינגטון הסבירו שאם רוסיה אכן תפעיל קו ייצור מקומי משלה למל"טים, היא תוכל להגדיל משמעותית את סד"כ כלי הטיס הבלתי מאוישים שלה, שנחשבים לזולים ובמקביל למאוד יעילים והרסניים ביכולות שלהם

[צילום: AP]
+מעשים ולא דיבורים
11:00 20/11/22  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה

החלטת האו"ם בקולות שונאי ישראל, ובהם אוקראינה, להעמיד את ישראל לדין, מייצגת פשיטת רגל מוסרית של הארגון הבינלאומי, שהשבוע ימלאו 75 שנה להחלטתו בעד הקמת המדינה

כפויי טובה [צילום: ג'ון מינצ'ילו, AP]
+שוקת שבורה
10:25 20/11/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - רוצח שרמנטי, למרות האמת, להעמידם על מקומם, התעכב, מקלות בגלגלים וזעם קדוש  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  שבוע טוב

זעם קדוש [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכלכלה הרוסית מצויה במסלול התרסקות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קישקוש בלבוש. ציר המזרח
חשדנית  |  20/11/22 10:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: רוסיה תוכל להגדיל בצורה משמעותית את מלאי הכטב"מים האלימים, אותם היא מפעילה נגד יעדי תשתית ואנרגיה באוקראינה
איציק וולף
ראש ממשלת בריטניה ביקר בפעם הראשונה בבירה האוקראינית והבטיח לנשיא אוקראינה חבילת הגנה אווירית בשווי 50 מיליון פאונד    החבילה כוללת תותחי נ"מ, מערכות מכ"ם וציוד נוסף
איתמר לוין
טימותי נפתלי מסביר ב-Foreign Affairs שיש הבדלים משמעותיים בין משבר הטילים בקובה לבין הסכנה הגרעינית באוקראינה
רפי לאופרט
   ישראל לא המתינה לעצתו של הרב גולדשמידט ומהיום הראשון כמעט למלחמת רוסיה-אוקראינה הייתה מעורבת בה בדרכים שונות
   המהלך החשוב ביותר אז היה פגישת בנט עם פוטין בניסיון לתווך והסיוע ההומניטרי שהושיטה ישראל כבר משלב מוקדם
   זו מלחמה קונבנציונלית בחימוש אך בלתי-קונבנציונלית באופיה ומהותה
   ישראל חייבת להיזהר ממעורבות שבה אחד הצדדים הוא מעצמה גדולה
יאיר נבות
נשיא אוקראינה: אם נשרוד את החורף הזה, ונעשה את זה, אוקראינה בהחלט תנצח במלחמה הזו    הסכם ייצוא התבואה דרך הים השחור יוארך ב-120 יום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il