X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בול אוקראיני: הקרמלין בוער [צילום: אפרם לוקצקי, AP]
האתגר של מנהיגי נאט"ו: לשמר את התמיכה באוקראינה
מאמר מערכת בוושינגטון פוסט מזהיר מפני סדקים ראשונים באחדותו של המערב, וקורא למנהיגי ארה"ב ואירופה להדגיש שאוקראינה מגנה על אירופה כולה

כאשר הסכים לשלוח לאוקראינה טנקים מן השורה הראשונה, נטש הקנצלר אולף שולץ את הססנותו הברורה – כמו גם את ההתנגדות במפלגתו ומצד גרמנים רבים – והצטרף לחברות אחרות בנאט"ו בהעמקת הסיוע הצבאי והכלכלי אל מול המלחמה העקובה מדם שיזם ולדימיר פוטין. החלטתו היא חיזוק חכם ואמיץ של המחויבות המערבית למנוע ניצחון רוסי ולהגן על עקרון יסוד של הסדר העולמי: מניעת מלחמות תוקפנות, כותב וושינגטון פוסט במאמר המערכת שלו (29.1.23).
האתגר שבפני נאט"ו הוא לשמר את הסולידריות יוצאת הדופן מול מוסקבה – למרות הסכנה של הסלמה במלחמה, מתחים אידיאולוגיים בין הממשלות במערב אירופה ובמזרחה, והתנגדות פוליטית פנימית בכמה מן המדינות. נכון לעכשיו רוסיה היא מדינה מצורעת, בעוד הסיוע המוגבר לאוקראינה והעיצומים הכבדים על רוסיה, מגדילים את האפשרות שקייב תוכל לנהל מו"מ מעמדה של כוח כאשר תגיע העת לכך. זו הסיבה לחשיבות העצומה של הסולידריות המערבית: להעצים את המסר שפוטין לא יוכל להרוויח מהזיותיו האימפריאליות. אבל תהיה זו טעות לחשוב שאחדות זו מובנת מאליה, או להתעלם מהסדקים בה הנראים כעת קטנים – מזהיר הפוסט.
הסולידריות בנאט"ו מבוססת במידה רבה על הזעם שעוררו המלחמה והזוועות תוצרת רוסיה. לכך נוסף המזל בדמותו של חורף קל באירופה, המונע משבר אנרגיה; מדינות אירופיות מרכזיות משתחררות במהירות מהתלות בגז ובנפט הרוסיים. בבחירות חשובות שהתקיימו באירופה מאז הפלישה, פוליטיקאים שבעבר תמכו בפוטין קלטו את דעת הקהל ושינו את המסרים שלהם. בצרפת הורתה מרין לה-פן (במרוץ לנשיאות בו הפסידה) להשמיד מיליון עלונים ובהם תמונתה עם פוטין. ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'יה מלוני מן הימין הקיצוני, התנערה מהערצתה לפוטין. פופוליסטים ברחבי היבשת שהתנגדו לסיוע לאוקראינה מצאו את עצמם בבדידות בלתי-מזהרת.
בעוד ארה"ב מזרימה לאוקראינה נשק וסיוע כלכלי בהיקף עצום, אירופה התגייסה אף היא בתחומים אלה ובנוסף לכך קלטה מיליוני פליטים – אתגר למערכות הרווחה והחינוך שלהן. אבל המחלוקת סביב אספקת טנקי ה"ליאופרד" הגרמניים היא סימן אזהרה למתחים העלולים לאיים על אחדות היבשת אם המלחמה תתארך. מתקפות הטילים הרוסיות על התשתיות האוקראיניות מגדילות את החשבון שהמערב יצטרך לפרוע בסוף המלחמה. בעוד נאט"ו רק מתחיל להעלות את הוצאות הביטחון לרמה מלחמתית, פוטין כבר הלך כל הדרך – גם משום שמדובר בהישרדותו האישית.

רוצה להיות מערבית לגמרי
חיילים אוקראינים בדרכם לחזית [צילום: אנדריי דובצ'ק, AP]

שמירה על האחדות בנאט"ו תצריך מנהיגות יוצאת דופן, וזו תעמוד במבחן משני צידי האוקיינוס האטלנטי – צופה הפוסט. הנשיא ג'ו ביידן יצטרך להמשיך להציג טיעונים משכנעים להדיפת התוקפנות הרוסית. הוא יעשה בחוכמה אם יכוון את המסר לקהל בינלאומי רחב, במיוחד בחצי הכדור הדרומי שם ניתן לגייס את דעת הקהל נגד מה שנראה כמלחמה אימפריאליסטית. גם הקונגרס עלול לעורר בעיות. אשתקד ניסחו דמוקרטים ליברלים קריאה לאוקראינה להיכנס לשיחות הצפויות להוביל לפגיעה בריבונותה, אם כי חזרו בהם. היו"ר החדש של בית הנבחרים, קווין מק'ארתי הרפובליקני, אמר שאין לאוקראינה צ'ק פתוח – אך גם הוא מיהר לחזור בו. חברי הקונגרס צריכים לזכור, שמסרים כפולים כאלה מחזקים את תומכיה של רוסיה, שינסו לנצל אותם כדי לקצץ את הסיוע לאוקראינה.
באירופה יהיה על המנהיגים לנהל מתחים אידיאולוגיים. הללו כבר ניכרים לבין במחלוקות בין גרמניה וצרפת, המקוות שניתן יהיה לנהל מו"מ לסיום המלחמה, לבין פולין והמדינות הבלטיות הניציות יותר, אשר סבלו עשרות שנים מדיכוי רוסי ונחושות בדרישה להביס אותה. שני הצדדים צריכים לזכור שאוקראינה היא חלק מאירופה, ושתושביה סובלים ונהרגים על הגנת היבשת כולה – מדגיש הפוסט.
הטיעון לפיו אין לאפשר מצב בו תוקפנותו של רודן זוכה בפרס, זכה לאוזן קשבת בדעת הקהל האירופית, שההיסטוריה שלה במאה ה-20 הותירה טראומה מתמשכת. מנהיגים ביבשת, כמו גם בארה"ב, צריכים להדגיש לאזרחיהם שאוקראינה הפכה לקורבן משום שלא רצתה אלא להיות מערבית לגמרי: הזכות לומר, לחשוב, להצביע ולהצטרף לבריתות כאוות נפשה.

תאריך:  30/01/23   |   עודכן:  30/01/23
+משרד הביטחון העביר לאוקראינה 3 אמבולנסים ממוגנים
17:39 30/01/23  |  עידן יוסף

מנהל הרכש במשרד הביטחון השלים את העברתם של שלושה אמבולנסים ממוגני ירי לשימוש כוחות ההצלה האוקראינים. האמבולנסים מוגנו על-ידי חברת פלסאן ראם הישראלית וכוללים ציוד רפואי מציל חיים בין היתר משגוח, מפעם ומערכת חמצן.
האמבולנסים הממוגנים מצטרפים אל אמבולנס נוסף שהועבר לפני שבועות אחדים ומשמש להצלת חיים בשטח אוקראינה.

[צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון]
+זלנסקי: המצב במחוז דונצק "קשה מאוד"
13:30 30/01/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

זלנסקי הזכיר בנאומו את ההפגזה הקשה על בית החולים בחרסון, הפגזה אכזרית לדבריו, והדגיש כי רוסיה עושה זאת בכל יום בערים אוקראיניות נוספות, וכי את הטרור הזה יש לעצור

חיילים אוקראינים בדרך קו החזית באזור דונייצק [צילום: אנדריי דובצ'ק/AP]
+רוסיה רומזת: ייתכן שהגבלת הגרעין לא תחודש
09:58 30/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

סגן שר החוץ הרוסי טוען כי האפשרות שלפיה רוסיה לא תחדש את הסכם הגבלת הנשק האסטרטגי עם ארצות הברית לאחר שיפוג תוקף ההסכם, בשנת 2026, היא "תרחיש מתקבל על הדעת"

ההסכם מגביל את כמות ראשי הנפץ הגרעיניים המותרים [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האתגר של מנהיגי נאט"ו: לשמר את התמיכה באוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
סגן שר החוץ הרוסי טוען כי האפשרות שלפיה רוסיה לא תחדש את הסכם הגבלת הנשק האסטרטגי עם ארצות הברית לאחר שיפוג תוקף ההסכם, בשנת 2026, היא "תרחיש מתקבל על הדעת"
איציק וולף
אחרי שהשיגה טנקים מתקדמים סימנה קייב את המטרה הבאה: אספקת מטוסי קרב מתקדמים ממדינות המערב
איתמר לוין
הטנקים המערביים הם בהחלט רכיב היכול לשנות את התמונה, אך אקונומיסט מציין שייתכן שלא יהיה די בהם אפילו כדי לשחרר את קרים
עידן יוסף
יועץ שר ההגנה: "אחרי הטנקים - הדרישה הבאה מהמערב: מטוסי קרב מערביים וטילים ארוכי טווח"    טילי שיוט רבים נורו הבוקר לערים באוקראינה
מירב ארד
ההחלטה התקבלה במושב יוצא דופן של ועדת המורשת העולמית של אונסקו בפריז    המטרה - "לעזור לשמור על המורשת התרבותית של העיר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il