X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מיכלית נפט בנמל נובורוסיאק [צילום: AP]
כך עוקפת רוסיה את העיצומים על הנפט
אקונומיסט סוקר בהרחבה את הערוץ האפור בו משתמשת רוסיה: סוחרי נפט חדשים ובלתי מוכרים, מיכליות מיושנות, מימון ממקורות עלומים וביטוח חלקי במקרה של תאונה, המחיר יהיה כבד במיוחד

בשנה שחלפה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה הפסיקו חברות שבשליטה מערבית את הסחר, ההובלה והביטוח של הנפט הרוסי. חברות חדשות מסתוריות, הרשומות בז'נבה, הונג-קונג או דובאי, ממלאות את מקומן. רבות מהן מעולם לא פעלו בתחום. מערכת האנרגיה העולמית הופכת למפוצלת יותר – ומסוכנת יותר, קובע אקונומיסט בכתבה רחבת היקף על האופן בו עוקפת רוסיה את העיצומים על מגזר הנפט שלה.
הצורך של רוסיה במציאת שרשרת אספקה חילופית הפך לדחוף עוד יותר מאז 5.12.22, כאשר נכנסו לתוקפם עיצומים מערביים נוספים. מעתה אסור למדינות אירופה לרכוש נפט רוסי המגיע בדרך הים, וספינות רוסיות יכולות להשתמש בשירותי לוגיסטיקה וביטוח מערביים רק אם המחיר המירבי של הנפט שהן נושאות הוא 60 דולר לחבית. בשבוע הבא ייכנסו לתוקף עיצומים על דיזל ומוצרי נפט אחרים, מה שיגביר שוב את הצורך הרוסי במציאת נתיבים עוקפים. השוק האפור רק הולך ומתרחב.
הייצוא הרוסי ספג מהלומה עם החלת העיצומים החדשים בתחילת דצמבר, אך כיום הוא שוב ברמות של יוני אשתקד. כצפוי, הודו וסין רוכשות את רוב הנפט – אך במפתיע זינק מספרן של החביות שיעדיהן אינם ידועים. הנפט הרוסי מופץ בערוצים מעורפלים. חלק מן הסוחרים עודם משתמשים בספינות יווניות, ביטוח בריטי והולנדי ובנקים יפניים – תוך ציות לתקרת המחיר. אולם, שיעור זה צפוי לצנוח: בתחילת ינואר החליטו מבטחי המשנה הגדולים בעולם שלא לבטח ספנות מנמלי רוסיה. זה אומר, שחברות הביטוח צריכות לבחור בין ויתור על שוק זה לבין נטילת כל הסיכון על עצמן.
בקצה השני של הטווח מצוי הסחר השחור, אותו ניסו מדינות כמו ונצואלה ואירן. מיכליות בנות מחצית המאה מפליגות כאשר עזרי האיתור שלהן כבויים. שמותיהן מוחלפים והן נצבעות מחדש, לעיתים כמה פעמים באותה הפלגה. לרוב הן מגיעות למסופים עמוסים, שם הנפט שהן נושאות מתערבב בנפט חוקי. לאחרונה אותרו מיכליות ענק שבעבר פעלו ממדינות המפרץ כאשר הן מעבירות נפט ממיכליות רוסיות קטנות יותר ליד גיברלטר. עומן ואיחוד האמירויות ייבאו בינואר-אוקטובר אשתקד יותר נפט רוסי מאשר בשלוש השנים הקודמות יחדיו ונראה שהן מערבבות אותו בנפט שלהן. מלזיה מייצאת לסין כמות נפט כפולה מזו שהיא מפיקה; רוב ההפרש הוא כנראה אירני, אבל יש שם גם נפט רוסי.

בעיה קשה בביטוח צד ג'
הפגנה בבריסל בדרישה לאמברגו על רוסיה [צילום: אוליביה מאטיס, AP]

רוב הנפט הרוסי עובר בערוצים "אפורים", אשר אינם מצייתים לתקרת המחיר אך אינם בלתי חוקיים, משום שהם משתמשים בלוגיסטיקה מערבית ומוכרים את הנפט למדינות שאינן חלק מן ההסגר - מצא אקונומיסט. מסלול זה מבוסס על שלושה עמודי תווך: סוחרים חדשים, צי מיכליות הולך וגדל ומקורות מימון חדשים.
הנפט הגולמי הרוסי נמכר בחו"ל בעבר דרך זרועות השיווק של החברות המפיקות, חברות הנפט האמריקניות הגדולות וסוחרי קומודיטיס שווייצריים; רובם ישבו בז'נבה. כעת עבר רוב הסחר למיקומים ידידותיים יותר. למעלה מ-30 חברות סחר רוסיות הקימו סניפים בדובאי מאז תחילת המלחמה. במקום לסוחרים מערביים, הן מוכרות ללקוחות חדשים בהודו, סרי-לנקה, טורקיה ועוד. ההערכה היא שברוב המקרים מדובר בחברות-קש של חברות ממשלתיות רוסיות.
חבורה זו היא המארגנת את צי המיכליות האפור. שוק המיכליות יד שנייה פורח: אשתקד נמכרו 200 כאלו, זינוק של 55% לעומת 2021. חלקן הן בעלות תפוסה של מיליון חביות – הקטנות ביותר שיכולות לעגון בנמלים רוסיים. הביקוש לאלו כה גדול, עד שאחת מהן נמכרה אשתקד ב-35 מיליון דולר – המחיר ששילמה סין תמורת מיכלית בנפח כפול. הצי הרוסי כולל כעת 360 ספינות, 16% ממלאי המיכליות העולמי ודי כדי להוביל את כל הנפט שמייצאת רוסיה כיום. אבל רבות מהן בנות למעלה מ-20 ומסעותיהן נמשכים זמן רב.
המתווכים זקוקים גם למקורות מימון וביטוח חדשים. היכולת לשנע מיליוני חביות ללא תשלום מראש אלא בהתבסס על קווי אשראי מהבנקים הגדולים בעולם, היא רכיב מרכזי בסחר הנפט. מבחינת רוסיה היא אינה קיימת כיום. נראה שהערוץ האפור ממומן בידי ממשלת רוסיה, והמתווכים משלמים רק כאשר מקבלים את התמורה מלקוחותיהם. גם בנקים במפרץ הפרסי חותמים על יותר צ'קים למימון הסחר.
השגת ביטוח היא בעייתית יותר. מובילי נפט צריכים לבטח לא רק את המיכליות ומטעניהן, אלא גם ביטוח צד ג' לאפשרות שהמיכליות יפגעו במתקנים, באנשים או בטבע. החבויות בגין דליפות נפט עשויות להגיע ל-90% מכלל ביטוחי הצד ג' שמספקת קבוצה של חברות ביטוח שמרכזן בלונדון. מחוץ למערב אין שוק ביטוח שיכול להעניק רשת ביטחון שכזאת. עם זאת, נמצאו פתרונות: מאז חודש דצמבר הופיעו בשוק חברות רוסיות חדשות המבטחות את המיכליות והמטען, ואילו ממשלת רוסיה מספקת חלק מהביטוח לצד ג'. ההערכה היא שחלק מן הנמלים המקבלים נפט רוסי, במיוחד בהודו, הנמיכו את דרישות הביטוח.

פחות תזקיקים, יותר נפט גולמי
תחנת דלק, מומבאי. הודו היא לקוח מרכזי [צילום: רג'ייניש קאקייד, AP]

לסחר האפור יש מרחב ניכר לגידול. הודו וסין יכולות לרכוש יותר נפט גולמי רוסי; המיכלים שלהם מלאים בפחות משני שלישים מתכולתם, וההערכה היא שהן מזקקות ומוכרות הלאה – גם לאירופה – את רוב הנפט הרוסי. גם התמריץ לדבוק במחיר התקרה עשוי להיחלש. ולדימיר פוטין הוציא צו האוסר למכור נפט ללקוחות המצייתים למחיר התקרה; הצו מאפשר החרגות ועשוי לגרום לכמה מן הלקוחות לשנות את דעתם.
עלייה במחירים תשנה את התמונה בצורה משמעותית יותר. מחיר ה"ברנט" כעת הוא 86 דולר לחבית לעומת ממוצע של 100 דולר אשתקד. חולשתה של רוסיה בשולחן המו"מ והוצאות התובלה הגבוהות כבר גרמו לכך שמחיר ה"אורל" הרוסי היה נמוך משמעותית עוד לפני קביעת התקרה, הרבה פחות מאשר 60 דולר. מחיר ה"ברנט" עשוי לחזור ל-100 דולר במחצית השנייה של השנה, במיוחד אם הכלכלה הסינית תתאושש, ואז יעלה גם מחיר ה"אורל"; חלק מהרוכשים עשויים לפנות לשוק האפור.
גם גל העיצומים הבאים יתן דחיפה לשוק האפור, סבור אקונומיסט. בחודש דצמבר רכשה אירופה מדי יום מיליון חביות של דיזל ודלקים מזוקקים אחרים, כמות השווה ל-55% מהייצוא הרוסי בתחום זה. כעת יהיה על רוסיה למצוא קונים חדשים. צריכת התזקיקים בהודו ובסין אינה גבוהה וללקוחות גדולים אחרים יש ספקים קבועים. במצב זה, הסיכוי הטוב ביותר של רוסיה הוא מול הלקוחות הקטנים יותר, כמו ברזיל ומקסיקו, הנפגעות מכך שארה"ב מייצאת יותר תזקיקים לאירופה. אבל הצי למוצרים אלו הוא קטן והמסעות הארוכים יחמירו את המחסור. כל זה מלמד, שרוסיה לא תוכל למכור תזקיקים ולכן תנסה למכור יותר נפט גולמי בשוק האפור.
להרחבת השוק האפור יש יתרונות מבחינת רוסיה. הוא מציב את רוב מערכת הייצוא שלה מחוץ לשליטת המתווכים המערביים והוא הופך את המחירים שלה לפחות שקופים. במקביל, להתחמקותה של רוסיה מהעיצומים יהיו השלכות לוואי מלוכלכות לשאר העולם. אחת מהן תהיה פיצול נוסף של סחר הנפט על-פי קווים גיאו-פוליטיים. בחודש דצמבר הודיעו כמה מענקיות הנפט, ובהן של ואקסון-מוביל, כי לא ישכרו מיכליות שנשאו נפט רוסי ובכך הכריחו את הבעלים לבחור צד.
תופעה שנייה היא שהסחר בנפט יהפוך למסוכן יותר. חלק גדול יותר של הנפט נסחר בידי חברות בלתי מוכרות, במיכליות מזדקנות ולמרחקים גדולים יותר. אם תתרחש תאונה, ספק אם יהיה מי שיכסה את הנזק. לבעלות בריתה של אוקראינה יש סיבה טובה להרחיק את ידיהן מן הנפט הרוסי; זה לא ימנע משברי מיכליות וכתמי נפט להגיע לחופיהן.

תאריך:  01/02/23   |   עודכן:  01/02/23
+זלנסקי נלחם בשחיתות וקורץ לאיחוד האירופי
18:50 01/02/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

שורת פשיטות נגד חשודים בשחיתות - איל ההון היהודי איגור קולומויסקי, שר הפנים לשעבר ארסן אבקוב, שר האנרגיה לשעבר איגור נאסאלייק ואוקסנה דאטי, העומדת בראש משרד רשות המיסים בקייב

איגור קולומויסקי. פשיטה על ביתו [צילום: מיכאיל פלינצ'ק/שירות העיתונות הנשיאותי באמצעות AP]
+מי הוא הלוחם המעולה היום, צנחן או איש 8200?
08:20 01/02/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

את הלוחם המעולה מאפיינים אמצעי לחימה מתקדמים, מיומנות, ומוכנות נפשית להגן על המולדת

[צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך עוקפת רוסיה את העיצומים על הנפט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לכל דבר יש פיתרון
חשדנית  |  4/02/23 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
זה קורה יממה אחרי הבהרתם של הנשיא ביידן בוושינגטון והקאנצלר שולץ בברלין כי לעת עתה אין להם שום כוונה לספק לקייב מטוסי קרב כאלה    ר"מ הולנד רוטה התייחס במסיבת העיתונאים בהאג לסוגיה: "אין בקשה אוקראינית מאיתנו למטוסים כאלה וכרגע אין שום דרך שבה הולנד תספק את המטוסים הללו"
יאיר נבות
זלנסקי הזכיר בנאומו את ההפגזה הקשה על בית החולים בחרסון, הפגזה אכזרית לדבריו, והדגיש כי רוסיה עושה זאת בכל יום בערים אוקראיניות נוספות, וכי את הטרור הזה יש לעצור
איתמר לוין
מאמר מערכת בוושינגטון פוסט מזהיר מפני סדקים ראשונים באחדותו של המערב, וקורא למנהיגי ארה"ב ואירופה להדגיש שאוקראינה מגנה על אירופה כולה
איציק וולף
סגן שר החוץ הרוסי טוען כי האפשרות שלפיה רוסיה לא תחדש את הסכם הגבלת הנשק האסטרטגי עם ארצות הברית לאחר שיפוג תוקף ההסכם, בשנת 2026, היא "תרחיש מתקבל על הדעת"
איציק וולף
אחרי שהשיגה טנקים מתקדמים סימנה קייב את המטרה הבאה: אספקת מטוסי קרב מתקדמים ממדינות המערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il