X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה במולדובה. הבעיה העיקרית: האינפלציה [צילום: אוראל אוברייה, AP]
מולדובה מבקשת בזהירות עזרה מול האיום הרוסי הגובר
צבא המדינה זעיר, תקציב הביטחון קטנטן והחוקה מחייבת ניטראליות – אך ראשי מולדובה אומרים שהאיום מצד הקרמלין ברור ופונים לעזרת המערב, מדווח אקונומיסט

ב-9.2.23 הודיע ולדימיר זלנסקי לעמיתתו במולדובה, מאיה סנדו, על מזימה רוסית להרוס את ממשלתה הפרו-מערבית. למחרת חצה טיל רוסי את המרחב האווירי של המדינה בדרכו לאוקראינה. באותו יום התפטרה ראש הממשלה, נטליה גבריליטה, אך לא בשל האיום הרוסי אלא בגלל האינפלציה הגואה. המחליף המיועד, דורין רסין, אמר שהעלאת השכר עומדת בראש סדר היום שלו, אך הדגיש גם את ההגנה על ביטחון המדינה.
בשבועות האחרונים ביקשה מולדובה סייעו מערבי בהגנה על שמי המדינה, כאשר העמדת תקציב מקומי לצורכי ביטחון שנויה במחלוקת כאשר יוקר המחיה הוא הדאגה הראשונה במעלה – מסביר אקונומיסט. תקציב הביטחון המולדובי יזנק השנה ב-68%, אך הסכום עודנו זעיר: 75 מיליון אירו, 0.55% מהתוצר. שר ההגנה, אנטולי נוסאטי, התבדח באומרו שאין לו תקציב אפילו להחליף את מפת אירופה מן העידן הסובייטי התלויה במשרדו. הצבא מונה 6,500 איש, הטנקים היחידים מצויים במוזאונים ובשעת חרום אפשר לגייס עוד 40,000 אנשי מילואים, שוטרים ומשמר הגבול.
בתחילת החודש טען שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי המערב רוצה שמולדובה "תהיה אוקראינה הבאה". איומים דומים כבר גרמו לידידיה של מולדובה להיחלץ לעזרתה. ביוני שעבר היא הפכה למועמדת להצטרף לאיחוד האירופי, שהבטיח 40 מיליון אירו למערכות הגנה כמו כטב"מים וסייבר. גרמניה שולחת 19 נגמ"שים, בריטניה בוחנת כיצד לעזור והשבוע צפויים שרי ההגנה של נאט"ו לאשר סיוע נוסף.
גם בתוך מולדובה ייתכנו שינויים. חבל טרנסניסטריה הבדלן, שרוסיה רואה כחלק ממנה ומציבה בו 1,500 חיילים, עשוי לשנות כיוון ולחזור למולדובה כלקח מן המלחמה באוקראינה. יועץ ראש הממשלה לענייני החבל, אלכסנדר פלנצ'י, טוען שרוב מנהיגי האזור מתעניינים בכסף יותר מאשר בחסות הרוסית ושאין להתרגש מהרטוריקה העוינת שלהם. בעבר הם עשו את כספם מהברחות מאוקראינה, נתיב החסום כעת; את הרוסים, ממשיך פלנצ'י, רואים כעת תושבי החבל לא כהגנה אלא כבעיה.
אקונומיסט מציין, כי חוקת מולדובה מחייבת אותה לניטראליות, מה שעשוי להקשות על בקשת סיוע מהמערב. בחודש שעבר אמרה סנדו, כי "מתנהל דיון רציני בנוגע ליכולתנו להגן על עצמנו, האם עלינו לעשות זאת לבדנו או כחלק מברית רחבה יותר". אבל קרוב לוודאי שאזרחי מולדובה היו דוחים הצעה להצטרף לנאט"ו אילו משאל עם בנושא היה מתקיים היום. פקיד מקומי אומר שלממשלה יש משימה לשנות את דעת הציבור, אך מודה שהיא קשה; נכון לעכשיו, הדרך הטובה ביותר להימנע ממלחמה היא לשמור על ניטראליות.
כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה, התעוררו במולדובה חששות שטנקים שלה ייכנסו גם לבירה צ'יסיאנו כדי להקים ממשלת בובות פרו-רוסית. החשש הזה נמוג, אומר נוסאטי, אך בעיות הביטחון אינן רק בשדה הקרב הפיזי. "מדובר יותר במלחמה ההיברידית שרוסיה מנהלת נגדנו", ואשר לדבריו כוללת דיסאינפורמציה, פייק ניוז, מתקפות סייבר "וכל דבר שיפגע באמינות הממשלה ויכשיר את הקרקע להחלפתה בפרו-רוסית יותר". השבוע טענה סנדו, כי רוסיה תכננה ליזום הפגנות אלימות במטרה להפיל את הממשלה, וכי רשויות האכיפה זקוקות ליותר סמכויות כדי להיאבק במזימות כאלה.
מולדובה מפולגת עמוקות מזה זמן רב, מציין אקונומיסט, לתעמולה הרוסית יש השפעה רבה ולתושבים יש דעות מבולבלות וסותרות. אבל הפלישה לאוקראינה גרמה שינוי ניכר: ולדימיר פוטין עודנו המנהיג הזר הפופולרי ביותר, אך התמיכה בו צנחה; 70% סבורים שיש לחזק את הצבא. תומכיה של רוסיה במולדובה מתנגדים לרעיון – מה שמהווה סיבה טובה לממש אותו.

תאריך:  15/02/23   |   עודכן:  15/02/23
+הערכה מודיעינית: רוסיה איבדה מחצית מצי הטנקים שברשותה
16:55 15/02/23  |  עידן יוסף

הגרדיאן: הערכה מודיעינית כי רוסיה איבדה כ-50% מצי הטנקים שהיו לה ערב המלחמה, ורבים מהטנקים שנותרו לה כעת הם טנקים ישנים מתקופת המלחמה הקרה שהוצאו מאחסון ולא היו בשירות פעיל.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מולדובה מבקשת בזהירות עזרה מול האיום הרוסי הגובר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכסף שעומד מאחורי המלחמה
חשדנית  |  15/02/23 19:12
2
קבוצת ה-BRICS מקבלת חיזוק
חשדנית  |  15/02/23 19:43
3
עוד חיזוק-מקסיקו מצטרפת ל-BRIC
חשדנית  |  3/05/23 18:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
רוסיה תנסה לכבוש את כל חבל דונבס ותצפה לירידה בסיוע המערבי, אוקראינה תשאף לנתק את הגשר היבשתי לחצי-האי קרים
יאיר נבות
דיווחים זורמים מאזור העיר בחמוט במחוז דונצק על הפגזות ארטילריות כבדות מאוד של הרוסים על העיר ופרבריה. אחד ממפקדי הכוחות האוקראינים באזור כינה את ההפגזה "מטורפת וכאוטית"    מאוחר יותר היום בבריסל ייפגשו שרי ההגנה של מדינות ברית נאט"ו
איתמר לוין
הבעלים של קבוצת וגנר מספק בשר תותחים למלחמה באוקראינה, אך רבים תוהים האם יש לו שאיפות פוליטיות משלו - מנתח ניו-יורק טיימס    האם פריגוז'ין ייצא נגד הנשיא אם יימשכו המפלות בשדה הקרב?
יאיר נבות
הבית הלבן אישר את דבר הביקור    הנשיא ביידן יפעל להידוק קואליציית התמיכה בקייב    ביידן ייפגש עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, ועם מנהיגי "פורום בוקרשט"    צפוי להיפגש גם עם הנשיא זלנסקי - לא ברור עדיין היכן
יאיר נבות
המלחמה באוקראינה הביאה את המתיחות ביחסי מוסקבה-קישינב לשיא, עם חשש גדול מאוד מצד מולדובה שרוסיה תנסה לנצל את נוכחותה הצבאית במזרח המדינה כדי לפגוע בה ואף חלילה לספחה. זה אומנם לא קרה, אך מוסקבה המשיכה במהלך השנה האחרונה להשפיע בשלל צורות ודרכים על הפוליטיקה הפנים מולדובנית במטרה לערער את הסדר הקיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il