X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סמית. לחץ להזדרז [צילום: AP]
חקירות מקבילות נגד טראמפ בנוגע לבחירות
משרד המשפטים ופרקליטות פולטון חוקרים אירועים דומים על בסיס אותן ראיות, וזה עשוי להיות בעייתי - מדווח ניו-יורק טיימס האישום הבא, חלק שני

החקירה נגד דונלד טראמפ בג'ורג'יה, בחשד שניסה להטות את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020, חופפת חלקית לחקירה שמוביל הפרקליט המלווה ג'ק סמית. הראשונה היא ברמת המדינה, בראשות פרקליטת מחוז פולטון, פאני ויליס; השנייה היא ברמת הפדרלית ועוסקת במעשיו של טראמפ ב-6 בינואר ובימים שקדמו להסתערות תומכיו של הקפיטול.
ניו-יורק טיימס מסביר, כי שתי החקירות מסתמכות על אותם מסמכים, חולקות מאגר עדים קטן היודעים מה היו מעשיו וכוונותיו של טראמפ, וגם חלק מהנאשמים האפשריים משותפים להן. מבקריו של טרמאפ סבורים, כי תנועת המלקחיים מבטיחה שטראמפ ושותפיו – ובהם עורכי הדין רודי ג'וליאני וג'ון איסטמן – יתנו את הדין על מעשיהם. אולם, החקירות המקבילות גם מסבכות את שני הצוותים ומגדילות את האפשרות לעדויות סותרות אותן ינצלו סניגוריו של טראמפ.
ויליס החלה את עבודתה בפברואר 2021 וקרובה לסיומה, בעוד חקירת משרד המשפטים החלה מאוחר יותר וסמית מונה רק לפני כחצי שנה. סמית התחייב לפעול במהירות, וכעת גובר עליו הלחץ לזרז את החקירה (במקביל הוא מופקד על חקירת פרשת המסמכים המסווגים שנטל טראמפ לאחוזת מאר-א-לאגו). בכל מקרה אחר, היה סמית מתקשר לוויליס ומבקש לתאם עימה את החקירה, אך הדבר קשה יותר בחקירה בהיקף שכזה וברגישות שכזו.
החקירה הפדרלית של אירועי 6 בינואר מתמקדת בכמה חשדות נרחבים, מדווח הטיימס. ביניהם: הונאת תקשורת בשל אי-מיילים שעסקו בנסיונות להטות את התוצאות; הונאת דואר בשל המשלוח של שמות אלקטורים מזויפים לארכיון הלאומי ולמינהל הרישומים; וקשירת קשר הכוללת את כל הפעולות להטיית התוצאות. אישום אפשרי נוסף הוא שיבוש פעילות הקונגרס, בו הואשמו רבים מן הפורעים בקפיטול.
לעומת זאת, ויליס מתמקדת מטבע הדברים בפעולות שנעשו בג'ורג'יה בלבד. למשרד המשפטים אין סמכות לתת הוראות לתובע מחוזי מדינתי, גם אם קיימת חפיפה בין חקירותיהם, אלא אם החקירה המקומית מתנגשת בחוק פדרלי. יתרה מזאת: אין כללים ברורים ליישוב שאלות של סמכות ולהחלטה איזו כתב אישום יוגש קודם; בעיות כאלו נפתרות אד-הוק בשיחות בלתי רשמיות.
פרקליטים מקומיים ופדרליים לרוב מתאמים את מהלכיהם בהתבסס על סיכויי ההרשעה וחומרת העונשים הצפויים. אבל במקרים מתוקשרים רבים, הפרקליטים רואים את חקירותיהם של עמיתיהם כהפרעה ואפילו כסיכון. עדים, גם האמינים שבהם, עלולים למסור גרסאות סותרות בשתי החקירות ואף להתעייף מן ההליכים הכפולים. הבדלים בין חוקי המדינה לחוק הפדרלי עלולים להוביל לעימותים מזיקים בנוגע לאסטרטגיה ולסדרי העדיפות.

לא לתאם יותר מדי
טראמפ ב-6 בינואר. להחליט לפני 2024 [צילום: AP]

אשתקד ביקשה פרקליטות מחוז פולטון לגבות עדויות משני בכירים לשעבר במשרד המשפטים, להם היו תפקידי מפתח לקראת 6 בינואר. האחד היה ריצ'רד דונהיו, שר המשפטים בפועל; השני – ג'פרי קלארק, תת-השר שניהל את מחלקת איכות הסביבה, ואשר היה מוכן להתמנות לשר בפועל ולקדם את האשמות השווא של טראמפ.
קלארק ניסח טיוטת מכתב למחוקקים בג'ורג'יה, ובו טענת כזב לפיה המשרד "זיהה דאגות ממשיות" העשויות להשפיע על תוצאות הבחירות במדינה, וקריאה להם לכנס את בית המחוקקים לישיבה מיוחדת – דהיינו אפשרות של שינוי התוצאות. דונהיו הזדעק כאשר ראה את הטיוטה, ואיומיהם של בכירי המשרד להתפטר הניאו את טראמפ מלקדם את התוכנית למנות את קלארק ולשגר את המכתב. משרד המשפטים דחה את בקשתה של ויליס והשניים לא העידו בג'ורג'יה.
פקידים במשרד המשפטים אמרו לטיימס, כי הם רוצים להחליט בשני התיקים (6 בינואר והמסמכים) באביב או בקיץ השנה – לפני תחילת שנת הבחירות הבאה. החקירה בג'ורג'יה מגבירה את הלחץ על סמית ומעלה את השאלה האם יבקש להגיש כתב אישום לפני שוויליס תעשה זאת, כפי שהיה עושה תובע פדרלי סביר.
אם ויליס תפעל ראשונה, יהיה על סמית לבקש את אישורו של משרד המשפטים שלא לפעול על-פי הנחיה פנימית, המונעת הגשת כתבי אישום מרובים על אותם מעשים. אין זה רץ גבוה במיוחד: סמית פשוט יצטרך לטעון שהתיק המדינתי אינו מכסה את כל הנושאים שבתיק הפדרלי. במקביל, סמית יכול לכל הפחות לבקש מוויליס לעכב את ההליכים המקבילים לתיק שהוא מנהל. אם נוצר מרוץ סמכויות, לרוב משרד המשפטים הוא המנצח בשל כוחו העדיף של הממשל הפדרלי.
הפעם יש תסבוכת נוספת: הן ויליס והן סמית אינם רוצים לתאם יותר מדי את מהלכיהם, כדי שלא לתת חיזוק לטענות "ציד המכשפות" שמעלה טראמפ. הם רוצים להפגין את עצמאותם ושהם פועלים אך ורק על-פי העובדות ושיקולים משפטיים. מרי מק'קורד, לשעבר בכירה במשרד המשפטים, אומרת: "אני לא חושבת שהם יתאמו דברים כמו ניסוחים ולוחות זמנים. זה חוקי, אבל המטרה תהיה למנוע מראית עין כאילו מדובר בתיאום לצרכים פוליטיים".

תאריך:  10/04/23   |   עודכן:  10/04/23
+גוברים הסימנים לאישום נגד טראמפ בג'ורג'יה
07:23 10/04/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

כתב האישום בנוגע לנסיונות להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי לכלול גם תריסר ממקורביו - מדווח ניו-יורק טיימס  ▪  האישום הבא, חלק ראשון

ויליס. תיק צר או רחב [צילום: בן גריי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקירות מקבילות נגד טראמפ בנוגע לבחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
כתב האישום בנוגע לנסיונות להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי לכלול גם תריסר ממקורביו - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק ראשון
איתמר לוין
בתי המשפט הפדרליים בוושינגטון עלולים להיות מוצפים במשך שנים בהליכים נגד הפורעים - וזה עוד לפני סיום החקירות נגד טראמפ ומקורביו, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אקונומיסט מסכם את דוח 6 בינואר: כמו סרט אימה של התרסקות מטוס; ואם טראמפ ייכשל במועמדות הנקמה - יהיה זה משום שהרפובליקנים הגיעו למסקנה שהוא מפסידן
איתמר לוין
ועדת בית הנבחרים - כולה מבין מתנגדי טראמפ - ממליצה בדוח הסופי שלה לתקן את החוקה כדי למנוע מטראמפ להתמודד למשרה כלשהי    עדה מרכזית טענה שעורך דין המקורב לטראמפ לחץ עליה "להגן על הנשיא"
איתמר לוין
הכשלונות בבחירות האמצע ושורת ההליכים המשפטיים נגדו מטילים צל כבד על הקמפיין ל-2024    ניו-יורק טיימס: הרפובליקנים חלוקים בשאלה האם טראמפ יצליח להתאושש גם הפעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il