X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ באחוזת מאר-א-לאגו [צילום: אוון ווצ'י, AP]
האקדח המעשן נגד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים
וושינגטון פוסט מנתח את הדיווח לפיו טראמפ הוקלט מתרברב שבידיו מסמכים מסווגים בנוגע למתקפה על אירן מסקנתו: כתב אישום הוא מחויב המציאות

בשבוע שעבר דיווחה רשת CNN, כי בידי הפרקליט המלווה ג'ק סמית יש הקלטה של דונלד טראמפ המתרברב בשנת 2021 במועדון הגולף שלו בניו-ג'רזי, שברשותו מסמכים מסווגים מאוד בקשר לתוכניות מלחמה נגד אירן. הדיווח הזה – טוענת ג'ניפר רובין בוושינגטון פוסט – סילק במחי-יד חודשים של דיווחים לפיהם טראמפ לא יועמד לדין בפרשת המסמכים. לפי דיווחים נוספים, טראמפ סיפר לנוכחים בחדר מהו תוכן המסמכים; אחד מהם היה ביוגרף שלו, ללא סיווג ביטחוני.
לדעת רובין, ראיה זו הורסת כל טענה הגנה שניסה טראמפ להעלות (הוא לא ידע שיש לו מסמכים מסווגים, הוא הסיר מהם את הסיווג, הוא חשב שהם לא מסווגים). כאשר התגלה אקדח מעשן שכזה – הקלטה – נשיאותו של ריצ'רד ניקסון הסתיימה כעבור שבוע. כעת נמסר, כי חבר המושבעים הגדול העוסק בפרשה ייפגש בשבוע הבא. אם יהיה כתב אישום, זה יכול לקרות בטווח של ימים.
מילותיו של טראמפ יכולות לספק ראיה מוחצת לכוונה הפלילית שלו, שמאחורי הפרת כללי הסיווג שבחוק הריגול, וגם לאפשר לנהל את המשפט בוושינגטון – המיקום המועדף על משרד המשפטים. "אם הסיפור נכון, יהיה כתב אישום וקשה להאמין שלא תהיה הרשעה", אומר אנדרו וייסמן, שהיה ראש צוות התובעים תחת החוקר המיוחד רוברט מולר בפרשה הרוסית.
לכך יש להוסיף את הדיווח על כך שטראמפ נפנף את אחד מעורכי דינו שחיפש מסמכים מסווגים במשרדו. התמונה נראית שלמה: טראמפ מודה בקולו שיש ברשותו מסמכים מסווגים, הוא לא הסיר מהם את הסיווג והוא ידע שאסור לו להחזיק אותם. יתרה מזאת: אם סיפר לאחרים על תוכנם, זוהי עבירה נוספת. בהנחה שכל אלו נכונים, זה נראה כמו הרשעה בטוחה.
לא ידוע מה בדיוק טראמפ אמר ואיזה מסמך לקח אם בכלל, אבל לטענת רובין זה לא משנה. נניח שבמסמך לא נאמר מה שטראמפ טען; עדיין ברור שטראמפ ידע שהוא לא הסיר את הסיווג ושאסור לו להחזיק אותם. אם הוא חלק עם אחרים את תוכנם, הסיכוי להגשת כתב אישום גדל עוד יותר.
ריאן גודמן, לשעבר עורך דין בתחום הביטחון הלאומי בפנטגון, הגיב כך: "זהו זה – חוק הריגול". הוא ציטט מתוך פסק דינה של נשיאת בית המשפט הפדרלי בוושינגטון, בריל האוול: "ראיות אחרות מלמדות שהנשיא לשעבר פעל במכוון להחזיק מסמכים מסווגים שאסור היה לו להחזיק ושהוא ידע זאת". אם הראיות הן כפי שפורסם, הן עולות בקנה אחד עם התיאור הזה. כזאת כוונה ברורה להפר את החוק, יוצרת עבירה חמורה המעודדת את הפרקליטות להשתמש בחוק הריגול.

קל יותר להגיש בוושינגטון
רשימת מסמכים שנתפסו באחוזה [צילום: ג'ון אלסוויק, AP]

כאמור, ראיות אלו מחזקות את האפשרות שכתב האישום יוגש (אם יוגש) בוושינגטון, שם לתביעה יהיו שופט ומושבעים אוהדים יותר מאשר בפלורידה. בעבר אמר טראמפ, כי "הייתי שם ולקחתי מה שלקחתי. הייתה לי זכות מלאה לעשות זאת. לא הסתרתי את זה. אתם יודעים, התיבות הוצבו מחוץ לבית הלבן". טראמפ הודה בפה מלא בהוצאת המסמכים מהבית הלבן – וזו עבירה פדרלית. הפשע החל בוושינגטון ולכן ניתן להגיש את כתב האישום בוושינגטון.
ההקלטה מחזקת טיעון זה. הפרקליטות לא צריכה להוכיח את המניע לעבירה, אך קיומו של מניע מסייע להוכיח כוונה פלילית. על-פי הדיווח ב-CNN, הפגישה המדוברת אירעה זמן קצר לאחר שכתב-העת ניו-יורקר דיווח, כי בימים האחרונים של ממשל טראמפ הורה יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מיליי, לעמיתיו ראשי הזרועות לוודא שטראמפ לא נותן פקודות בלתי חוקיות ולדווח לו אם משהו מדאיג אותם. הדיווח הרתיח את טראמפ. על-פי החשד הוא נטל מסמכים כדי לשפר את תדמיתו, להדוף ביקורת או להתרברב בפני אחרים.
יש להקלטה חשיבות נוספת, ממשיכה רובין: היא שמה את טראמפ ביקום שונה לגמרי מאשר ג'ו ביידן ומייק פנס, שגם בבתיהם נמצאו מסמכים מסווגים בודדים. טראמפ פעל במזיד וניסה לשבש את השבת המסמכים – בדיוק ההפך מכפי שעשו ביידן ופנס (שכבר קיבל הודעה שאין כוונה להעמידו לדין). משרד המשפטים אינו מעמיד לדין על רשלנות (כמו במקרה של הילרי קלינטון), אך כן מעמיד לדין על זדון, במיוחד כאשר הוא מלווה בעבירות אחרות.
אם לשוויון בפני החוק יש משמעות, לסמית לא תהיה ברירה אלא להמליץ על כתב אישום, ולשר המשפטים, מריק גרלנד, לא תהיה ברירה אלא להסכים. אם טראמפ יקבל פטור על החשיפה-מרצון של תוכניות מלחמה ועל התרברבותו בהן, אזי לא ניתן יהיה להעמיד לדין אף אדם אחר בנסיבות דומות. גרלנד לבטח לא ירצה להיזכר כמי שקשר את ידי הפרקליטות למשך שנים רבות בעתיד.

תאריך:  06/06/23   |   עודכן:  06/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האקדח המעשן נגד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הגלובליסטים באיסטרטגיה חדשה -
חשדנית  |  6/06/23 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: פרקליטיו נפגשים עם בכירים במשרד המשפטים במטרה לשכנעם שלא להגיש כתב אישום    פגישה כזו מלמדת שהחקירה מצויה לקראת סיום
איתמר לוין
העיתונאית ג'ין קרול תבעה את טראמפ, לאחר שטען שהאשמותיה נגדו הן שקר ובידוי ראיות מתוכנן    בית המשפט קיבל את התביעה, קבע שדבריה של קרול היו אמת וזיכה אותה בפיצוי של 5 מיליון דולר
איתמר לוין
משרד המשפטים ופרקליטות פולטון חוקרים אירועים דומים על בסיס אותן ראיות, וזה עשוי להיות בעייתי - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק שני
איתמר לוין
כתב האישום בנוגע לנסיונות להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי לכלול גם תריסר ממקורביו - מדווח ניו-יורק טיימס    האישום הבא, חלק ראשון
איתמר לוין
לפרקליטות יש חודשיים להעביר את חומרי החקירה, השופט יכריע בבקשות מקדמיות רק בדצמבר - וההגנה רוצה דחייה עד האביב, מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il