X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
להשקיע בבארות הקיימות, לא לקדוח חדשות [צילום: מרטין מייסנר, AP]
הביצה והתרנגולת של שינויי האקלים
ברור שצריך להפחית את צריכת הדלקים המאובנים וברור שלא ניתן לעשות זאת בבת אחת. הבעיה היא - אומר וושינגטון פוסט - שאין הסכמה על האסטרטגיה הדרושה

העולם צורך מדי שנה כמויות אדירות של דלק מאובנים: 36.5 מיליארד חביות נפט, 8 מיליון טון פחם, ארה"ב לבדה צורך 10 מיליארד מ"ק גז טבעי. כידוע, השימוש בהם פולט גזי חממה הגורמים להתחממות כדור-הארץ, וזו הסיבה לכך שבחודש ספטמבר נרשמו טמפרטורות שיא וקרוב לוודאי שכדור-הארץ לא יעמוד ביעד של התחממות בת מעלה וחצי.
פעילי האקלים קוראים בדרך כלל להפסיק את השימוש בדלקים מאובנים. בחודש שעבר אירח מזכיר האו"ם, אנטוניו גוטרס, פסגת אקלים אליה הוזמנו רק מדינות שהיו מוכנות להימנע מהרחבת השימוש בפחם, נפט וגז. אבל – שואל וושינגטון פוסט – מה יקרה אם העולם יפסיק לפתע להשתמש בדלקים מאובנים? מה תהיה המשמעות של גמילה מתלות בת מאות שנים בהם?
כמעט כולם מסכימים שהפסקה שכזאת תהיה הרת אסון. אם הפקת הדלקים המאובנים תיפסק מחר, העולם יעצור בחריקה רבתי. אפילו במקומות בהם רוב החשמל מיוצר מאנרגיה נקייה, הדלקים המאובנים מבטיחים שניתן יהיה לספק אותו בכל נקודת זמן; בלעדיהם יתרחשו הפסקות חשמל. בתוך כמה שבועות, מחסור בנפט – עדיין מקור האנרגיה המרכזי לשינוע בים וביבשה ברחבי העולם – ישבש קשות הובלת מזון ומוצרים חיוניים אחרים. ממשלות ינסו להשתמש במאגרי החירום האסטרטגיים, אבל הם קטנים; זה האמריקני, למשל, כולל 347 מיליון חביות – צריכה אמריקנית ל-17 יום וצריכה עולמית ל-3.5 ימים.
ברור שפעילי האקלים אינם מבקשים הפסקה חדה שכזאת, מדגיש הפוסט. רבים מהם מתמקדים במניעת הרחבת השימוש בדלקים מאובנים, בהתאם למודלים המראים שצעד זה דרוש כדי לעמוד ביעד של מעלה וחצי התחממות. סוכנות האנרגיה הבינלאומית אומרת כי העולם אינו צריך לפתוח מכרות פחם חדשים או לקדוח עוד בארות נפט וגז, אך ניתן להמשיך להשקיע בקיימים. אנליסט אחד מציין, כי שדות נפט וגז מאבדים 4% מתפוקתם מדי שנה – בעוד סוכנות האנרגיה אומרת שיש צורך בהפחתת התפוקה ב-3% בשנה כדי להגיע לאפס פליטות ב-2050.
אולם, במקביל יש צורך לפתח במהירות ובקנה מידה עצום את אנרגיית השמש והרוח ואת הרכב החשמלי. סוכנות האנרגיה מעריכה, שיש צורך להכפיל פי שלושה את תפוקת האנרגיה המתחדשת בתוך שבע שנים, כדי להפחית ב-20% את צריכת הדלקים המאובנים. על המדינות גם לקדם את השימוש במשאיות חשמליות ולפתח טכנולוגיות חדשות כמו לכידת פחמן ומימן.
אלא שבארות נפט וגז חדשות ממשיכות לצוץ ברחבי העולם, וארה"ב לבדה אחראית לכשליש מהתרחבות השימוש בדלקים מאובנים עד 2050. קובעי מדיניות וחוקרים חלוקים בדעותיהם בשאלה האם על המדינות המפותחות להתחיל בהפחתת השימוש בדלקים מאובנים – מאחר שהן האחראיות לרוב הפליטות – או שעליהן להמשיך בייצור כדי להבטיח את האספקה ליתר העולם.
בעוד העולם עובר לאנרגיה נקייה, יש לאזן בין התרחבותה של זו לבין הפחתת השימוש בדלקים מאובנים – אך זו משימה קשה ומורכבת. מנכ"ל סוכנות האנרגיה, פתיח בירול, הנמנה עם מובילי המאמץ העולמי להפחית את הפליטות לאפס ב-2050, הביע לאחרונה חשש שמא המעבר יהפוך את עובדי הפחם, הנפט והגז למובטלים. "הדאגה הגדולה ביותר שלי היא: מהן ההשלכות של מעבר לאנרגיה ירוקה על חלקים מהאוכלוסייה שיושפעו לרעה. אם המעבר לא יתוכנן היטב, עלולה להיות התנגדות עם השלכות פוליטיות".
פעילי אקלים וקובעי מדיניות מתווכחים זמן רב במה צריך להתמקד: בהפחתת השימוש בדלקים מאובנים על-ידי יצירת חלופות, או בהפחתת האספקה על-ידי הפסקת הייצור שלהם. נכון לעכשיו, הממשלות לא התמקדו בהפחתת האספקה והפעילים נעשים מתוסכלים.

תאריך:  05/10/23   |   עודכן:  05/10/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הביצה והתרנגולת של שינויי האקלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה האמיתית של שינויי האקלים
ישראל בר-ניר  |  6/10/23 05:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
יפעת גדות
השרה להגנת הסביבה: "המשרד מסיים בימים אלה להכין תוכנית לאומית לשמירה על המגוון הביולוגי, ונפרסם אותה לקראת ועידת האקלים בדובאי"    "בתוכנית כלולים מטרות ויעדים להשגה, בהתאם ליעדים החדשים של אמנת המגוון הביולוגי שעליה ישראל חתומה"
עידן יוסף
החוק מעגן יעד של איפוס פליטות נטו עד 2050 וכן היערכות לשינוי אקלים    החברה להגנת הטבע: יש לשפר את החוק ולהפסיק את קידוחי הגז והנפט
איתמר לוין
חישובים של וושינגטון פוסט מציגים את הסכנה החמורה והגוברת במהירות של גלי החום    כרגיל, תושבי המדינות העניות ייפגעו בצורה הקשה ביותר
איתמר לוין
שינויי האקלים מעלים בלהבות חלקים נרחבים מדרום אירופה, עד כדי שיש התוהים האם ניתן להציל את אורח החיים באזור זה - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ענף הנפט והגז משתף פעולה עם קיצוניים הזויים, בטענה ששינויי האקלים אינם אלא מזימה של כוחות אופל שונים ומשונים    ניו-יורק טיימס מסביר מדוע מדובר בתופעה מסוכנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il