X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה נגד טראמפ ליד בית המשפט העליון [צילום: חוזה לואיס מגנה, AP]
לא רק הפסיקה הדרמטית בקולורדו
ביהמ"ש העליון בארה"ב ישפיע רבות על הבחירות
ניו-יורק טיימס מזכיר את הנושאים הרבים להם עשויים להידרש תשעת שופטי העליון, ועומד על חוסר הוודאות הרב השורר כעת - כולל אפילו בשאלה באלו מהם ידונו ומתי יעשו זאת

במשך חודשים היה ברור, שפוליטיקה ומשפט עומדים להתנגש בבחירות 2024 לנשיאות ארה"ב, כאשר דונלד טראמפ הוא גם מועמד וגם נאשם. אבל הדרך בה הדבר אירע הייתה בלתי צפויה. כעת נראה, כי בתי המשפט – ובמיוחד בית המשפט העליון – עשויים לעצב בצורה דרמטית את התוצאות, מנתח ניו-יורק טיימס.
תשעת שופטי העליון כבר הסכימו לבחון את היקפו של האישום בשיבוש הליכים, אחד המרכזיים בכתב האישום הפדרלי נגד טראמפ על נסיונו להפוך את תוצאות בחירות 2020. בקרוב הם עשויים להידרש לטענתו של טראמפ לחסינות מוחלטת על מעשיו בעת נשיאותו; את בקשתו לבטל את האיסור שהוטל עליו לתקוף את הפרקליט המלווה, ג'ק סמית, החתום על כתבי האישום הפדרליים נגדו; ולבחון את שורת התביעות האזרחיות המבקשות להטיל עליו את האחריות לאירועי 6 בינואר.
ההתפתחות האחרונה היא החלטת בית המשפט העליון של קולורדו, לפיה טראמפ פסול מלהתמודד בבחירות המקדימות של הרפובליקנים במדינה זו, בנימוק שהוא הוביל התקוממות נגד הממשל. די בכך שבית המשפט העליון יבחר לדון רק באחד מבין נושאים אלו, כדי שהשופטים – בהם שישה שמרנים, כולל שלושה שאותם מינה טראמפ – יהיו במרכז תשומת הלב הפוליטית, כפי שלא היו מאז ההכרעה בין ג'ורג' בוש הבן לבין אל גור ב-2000.
שורה של נושאים עימם מתמודד כעת העליון, עשויים להשפיע בצורה דרמטית על עיתוי ההליכים נגד טראמפ, על היקף האישומים נגדו ועל עצם מועמדותו – אם אפשרות להשלכות מרחיקות לכת על סיכוייו בבחירות. השופטים גם ימצאו את עצמם מתמודדים במקביל עם שורה של שאלות כבדות משקל. כל זה מתרחש בעיתוי רגיש במיוחד מבחינת בית המשפט: אחרי ביטול ההגנה החוקתית על הפלות וטענות לשיקולים פוליטיים-אידיאולוגיים; פרסומים על התנהגותם הכספית והאתית של כמה מהשופטים; והביקורת של טראמפ על כך שהשופטים "שלו" לא פסקו לטובתו.
הטיימס מדגיש, כי למרות שהרכבו הנוכחי של העליון הוא שמרני במובהק, הוא הראה פחות נכונות להתערב בהליך הדמוקרטי או לתמוך בנסיונותיו של טראמפ לנצל לטובתו את כוחה של הנשיאות. השופטים התעלמו מהתביעות שהגישו טראמפ ותומכיו בנוגע לבחירות 2020, ודחו על הסף את נסיונה של טקסס (מעוז רפובליקני) להתערב בתוצאות בארבע מדינות מפתח בהן הפסיד טראמפ.
מובן, כי כל אלו אינם אומרים דבר לגבי מה שיעשה בית המשפט העליון בסוגיות הנוכחיות. אפילו להחלטה שלו שלא לדון במהירות בנושאים שהונחו בפניו תהיה השפעה ניכרת, במיוחד בסוגיית החסינות. החלטה כזו עשויה לעכב בחודשים ארוכים את ההליכים נגדו בוושינגטון ובג'ורג'יה, שגם כך לא היה סיכוי רב שיוכרעו לפני הבחירות הקרובות.
טראמפ רוצה למשוך זמן
למעשה, יש כל כך הרבה חלקים נעים בהליכים שבפני טראמפ, עד שלא ניתן לחזות מה יתפתח, כיצד יפסקו השופטים בשאלות שבפניהם ומה יהיו השלכות ההכרעה כאשר היא תרד לבתי המשפט בערכאות הדיוניות הדנים בארבעת כתבי האישום נגד טראמפ. חשוב לזכור, כי טראמפ מעוניין ביותר מאשר ניצחון בעליון: מהרגע הראשון, הטקטיקה שלו ושל עורכי דינו הייתה לעכב ככל האפשר את כל ההליכים נגדו, הכי טוב – עד לאחר הבחירות. אם הדבר יעלה בידו והוא ייבחר שוב, יוכל טראמפ פשוט להורות למשרד המשפטים למשוך את כתבי האישום הפדרליים בנושאי הבחירות והמסמכים המסווגים, והמצב יקשה על ניהול ההליכים המדינתיים (הבחירות בג'ורג'יה וסטורמי דניאלס).
בתי המשפט הראו שהם מודעים לחשיבותו של גורם הזמן. שופטים קובעים את קצב ההליכים בלא להתחשב בלחצים חיצוניים, אך במקרים הללו הם מוצאים את עצמם במלכוד בלתי שגרתי. קביעת לוח זמנים מהיר מדי עלולה לפגוע בזכותם של הנאשמים להליך הוגן. קביעת לוח זמנים איטי מדי עלולה להוביל למצב בו הבוחרים בנובמבר הבא לא יידעו אם אחד המועמדים הוא פושע, וכאמור – לביטול ההליכים אחריהן או לגרירתם במשך שנים.
היקף המעורבות של בתי המשפט בבחירות, מעלה את השאלה עד כמה הבוחרים – ולא השופטים – יכריעו בבחירות הקרובות, אומר הטיימס. שאלה פתוחה נוספת היא מידת ההשפעה של ההכרעות השיפוטיות על יכולתם של הבוחרים לשמוע את הראיות נגד ובעד טראמפ לפני שהם הולכים לקלפיות.

המאמר המלא
תאריך:  21/12/23   |   עודכן:  21/12/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון בארה"ב ישפיע רבות על הבחירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם בארה"ב ביהמ"ש העליון פוליטי ל"ת
אזרחית  |  21/12/23 14:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
פסיקת בית המשפט העליון במדינה נוגעת רק לפריימריז הרפובליקניים ולא לבחירות הכלליות, אך היא צפויה להוביל להכרעה עקרונית של בית המשפט העליון הפדרלי    אשרור הפסיקה ימנע בפועל מטראמפ להתמודד בבחירות לנשיאות
איתמר לוין
הפערים בבחירות בארה"ב נוטים להיות קטנים והתוצאה בבחירות הקרובות לנשיאות אינה ניתנת לחיזוי שנה מראש, אם כי בהחלט צפויה עלייה ברמת הכעס והעוינות ההדדיים
איתמר לוין
דבר אחד ברור: בשנת 2024 האינפלציה לא תדאיג במיוחד את ארה"ב. אבל האם המשק האמריקני יצליח להימנע ממיתון והאם הצמיחה תספיק כדי להעניק לביידן רוח גבית בבחירות?
איתמר לוין
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ צפויים להתמודד שוב, בבחירות שלתוצאותיהן יהיו השלכות עצומות על העולם כולו - החל מהאקלים וכלה באוקראינה - ועוד יותר מכך על הדמוקרטיה האמריקנית
איתמר לוין
בעל הטור דייוויד איגנציוס טוען שביידן עלול להפסיד לטראמפ ב-2024, במיוחד בשל גילו המתקדם, ולכן עליו ועל האריס לפנות את מקומם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il