+ |
|
|
בדף הפייסבוק 'דוסים מצייצים' מישהו פסט על קבוצת אדריכלים שהדליקו חנוכיות בגטו ורשה. facebook.com
רצו לכבות את האור שלנו, אבל אנחנו פה!
מספר אדריכלים ישראלים בחרו להדליק נרות חנוכה בדירות מתקופת גטו ווארשה. להדליק לזכר הקהילה היהודית שנחרבה. להדליק לזכר החיים ששפעו, לזכר האורות שהאירו - וכבו. ובמיוחד להדליק כדי להזכיר שאנחנו כאן ובכל מקום.
אחד התגובנים כתב: 'מעניין עם היו נרות צבעוניות אז'.
על מנת להאיר את השגיאה הלשונית באופן מנומס ונעים כתבתי תשובה מפורטת, ועלה בדעתי שאתה עשוי לדעת את התשובה.
הנה מה שכתבתי:
נרות הפרפין הומצאו בתרכ"ה לפני 152 שנה. נרות שעוות דבורים קדמו להן בהרבה ושימשו בסין הקדומה ובממלכה הרומית, אך רוב הנרות בתקופה הקדומה היו כמו הנר בארץ ישראל, כלי עשוי חרס המחזיק את השמן. נר שמן זית אחד האיר חזק יותר וזמן ארוך יותר מאשר נרות השעווה היקרים. נרות השעווה היו ברובם צהובים או לבנים.
תעשיית שמן הזית וחקלאות מטעי הזית באיזור עקרון וגת הפלישתיים (כיום ליד קיבוץ רבדים וחפץ-חיים) פרחה לאחר חורבן בית שני, בסיוע הרומאים, והאיזור היה ליצואנית הגדולה בעולם של שמן זית ומוצריו.
הנרות איבדו מחשיבותם, עם המצאת נורת הלהט החשמלית (נורה אחת החליפה נרות רבים) בשנת תרל"ט, ומאז החלו למכור נרות פרפין בעיקר לקישוט ולפולחן. מכאן שיש סיכוי טוב שבשנות השואה שהחלה בשנת תרצ"ח, ובפרט בגטו וורשה שהיה בשנים תש"א - תש"ב, אכן היו נרות כאלו.
שאלה שכדאי להפנות לאדוארד אטלר, העיתונאי מומחה הרכב וניצול הגטו, הכותב במקור ראשון.
כל עוד הנר דולק אפשר לטגן ולנגן.
youtube.com
|
על קבוצת אדריכלים שהדליקו חנוכיות בגטו ורשה |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
משה פלאם |
|
+ |
|
רכב |
|
שלום ח | 21/10/15 22:18 |
|
|
שלום אדוארד! ברשותי רנו מגאן שנת 2007 187000 קמ בזמן האחרון אני נתקל בתופעה מוזרה אחרי נסיעה בערך של עשר דקות פחות או יותר כמעט בכל עצירה (לא תמיד זה קורה בכל עצירה) אחרי העצירה האוטו קופץ קצת ולפעמים בתחילת הנסיעה האוטו כמו חושב קצת ואז בום כזה כעין קפיצה קטנה והאוטו ממשיך לנסוע כרגיל מה דעתך אפשר לעשות המוסך טוען שזה הגיר ואין מה לעשות מה דעתך? |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שלום ח |
|
+ |
|
|
שלום רב,
גררנו את הרנו לוגאן למוסך כיוון שכבה בנסיעה.
במוסך נאמר לנו שרצועת האלטרנטור התיישנה, התפוררה, וחלקים ממנה נכנסו למערכת הטיימינג, הקפיצו אותה והחל להגרם נזק לשסתומים שעם כל נסיון הנעה נפגעו עוד ועוד מהם - סה"כ 16.
בתוך כך גם נפגע אחד המרימים ההידראולים של הבוכנות, ואף נפגעה רצועת הטיימינג.
בנוסף המצבר סיים את חייו (3 שנים) לאחר שהרכב המתין יותר משבוע במוסך ללא הנעה (בגלל הפירוק).
הסכום של הטיפול הגיע ל-7300₪ כולל מע"מ ואנו בתחושה לא טובה... האם זהו מחיר סביר?
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
עופרק'ה |
|
+ |
|
|
|