X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הקואופרטיב ישלם 45 מיליון שקל חטף את העסקה לדן וחתם עם ואוליה הצרפתית על רכישת 5% מהפרויקט ו-80% מחברת ההפעלה
▪  ▪  ▪
יו"ר אגד גדעון מזרחי [צילום: ארכיון אגד]
יו"ר אגד: לרכבת אין גמישות כמו לאוטובוסים
עידן יוסף
בכינוס בת"א אמר כי האוטובוסים מסיעים פי 5 יותר נוסעים מהרכבת, אבל התקציבים הגדולים מנותבים עדיין למסילות ולא לפיתוח ולייעול מערך התשתית לאוטובוסים * מנכ"ל בומברדייר ישראל:"רכבת ישראל לא הכניסה קרונות נוספים מאז 2006,עקב עלייה בייבוא הרכבים הפרטיים" * סמנכ"ל תשתיות ותיאום משרד התחבורה:"הקושי בביצוע פרויקטים בתוך גוש דן עולה מ'ריבוי עיריות'. אין מנוס מלבצע את פרויקט הרכבת הקלה על-ידי חברה ממשלתית"
לרשימה המלאה

דרמה בענף התחבורה: קואופרטיב אגד סיכם אתמול על רכישת חלקה של חברת ואוליה (Veolia) הצרפתית בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים תמורת כ-45 מיליון שקל - כך נודע ל-TheMarker. זאת, במקום חברת התחבורה הציבורית המתחרה דן - שסיכמה עקרונית עם ואוליה על עסקה דומה לפני שנה בדיוק - אך זו לא יצאה אל הפועל.
מדובר בהסכם עקרונות ראשון לרכישת 5% ממניות זכיינית הפרויקט סיטי-פס וכן 80% ממניות חברת ההפעלה של הפרויקט, שבבעלותה המלאה של ואוליה, בניהולו של ארנון פישביין. העברת המניות תבוצע בהדרגה במשך חמש שנים מיום הפעלת הפרויקט. זאת, משום שתנאי המכרז מחייבים כי מפעיל הרכבת הקלה יהיה בעל ניסיון של חמש שנים לפחות בתפעול רכבות קלות. כמו-כן, כוללת העסקה מנגנון להגדלת התמורה הכספית שתשלם אגד לוואוליה, בהתאם לגידול בהכנסות העתידיות של הפרויקט.
אישור העסקה טעון את אישור מוסדות המדינה מכיוון שמדובר בפרויקט זכייני (B.O.T), וכן את אישור יתר חברות זכיינית הפרויקט. ואולם, האיום העיקרי על מימוש העסקה מגיע מכיוונה של הממונה על ההגבלים העסקיים. זאת, מאחר שאגד מפעיל בלעדית את מערך התחבורה הציבורית בירושלים.
לפני כעשור, בחנה ואוליה את צירוף אגד לחברת ההפעלה של הפרויקט - ואולם נסוגה מכוונה זו לאחר שנרמז לה כי המהלך לא יאושר. זאת, מחשש להיווצרות מונופול אזורי על התחבורה הציבורית בבירה.
כפי שנחשף ב-TheMarker לפני כשנה, החליטה ואוליה, מפעילת הרכבת הקלה, לעזוב את הפרויקט ולמכור את מניותיה בזכיינית. זאת, לפי הערכות, כתוצאה מלחצים פוליטיים שהופעלו על ואוליה במדינות אירופה, כדי שתמשוך את ידיה מהפרויקט בירושלים. ואוליה פנתה אז לאגד ולדן בהצעה להחליפה כמפעילת הפרויקט לכשיסתיים. שותפות זכיינית סיטי-פס כיום הן: אשטרום (27.5%), הראל (20%), אלסטום (20%), פולאר השקעות (17.5%), קרן תשתיות ישראל (10%) וואוליה (5%).

מלחמת טריטוריה עם דן

חתימת העסקה בין ואוליה לאגד מהווה סטירת לחי קשה לחברת התחבורה הציבורית דן. זאת, לאחר שרק לפני שנה סיכמו ואוליה ודן על עסקה זהה - שלא יצאה לבסוף אל הפועל. דן סיכמה על רכישת מניות ואוליה בפרויקט ובחברת ההפעלה תמורת כ-15 מיליון דולר. ואולם, בעקבות הפרסום נפתחה "מלחמת טריטוריה" בין החברות. זאת, מאחר שגם אגד ניהל עם ואוליה משא-ומתן מקביל לרכישת המניות והופתע לגלות כי דן הועדפה על פניו, מבלי שידע בכלל על קיומו של משא-ומתן מקביל. כמו-כן, יש לציין כי אגד מחזיק ב-20% ממניות קבוצת MTS, זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, המאיימת על עתידה העסקי של דן. בעקבות הפיכת ההחלטה של ואוליה כעת, עשויה דן לפנות לערכאות על-מנת לעצור את מימוש העסקה.
העיר ירושלים מהווה את ליבת פעילותו העסקית של אגד, שממילא צפויה לספוג פגיעה קשה עם הפעלת הרכבת הקלה בעיר בתוך פחות משנה. לצד קו הרכבת הקלה בעיר, קיבל אגד לפני כמה חודשים בלא מכרז קו הסעת המונים נוסף - ציר חברון - שעתיד ליהפך בעוד כמה חודשים למסלול B.R.T (אוטובוסים רבי קיבולת). קו זה וקו הרכבת הקלה בעיר יהיו אחראים ל-64% מהתנועה בתחבורה הציבורית בירושלים.
אגד ניצבת בצומת דרכים קריטי עבור עתידה העסקי גם נוכח השלמת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים שצפוי להיפתח ב-2017 וכן נוכח המשך הליך הוצאת קווי הקואופרטיב למכרזים. בין היתר, צפוי אגד לאבד נתח מהותי מפעילותו בצפון בעוד כשנה, לאחר השלמת המכרז להפעלת שלושת קווי המטרונית בחיפה - מכרז בו זכתה דן. בנוסף, עתיד אגד לאבד נתח מפעילותו גם באזור השרון, בעקבות הוצאת הפעילות למכרז של B.R.T בעוד כשנה.
במסגרת השלב השני ברפורמה בתחבורה הציבורית, סיכמו בחודש יוני אגד ומשרד האוצר על הוצאת 17% נוספים מנפח פעילותו של אגד לידי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות עד 2015. זאת, כשאגד לא יורשה להתמודד במכרזים להפעלת קווי אוטובוסים. לפיכך, ייוותר אגד בסוף ההליך עם נתח של כ-35%-40% בשוק תחבורה הציבורית בישראל. תמורת הסכמתו לכך, יתוקן הסכם הסובסידיה עליו חתום אגד מול המדינה עד 2015 - באופן שיגדיל את הכנסותיו העתידיות מן הפדיון בסכום של כ-600 מיליון שקל. זאת, לצד התחייבות אגד להתייעלות בסך 50 מיליון שקל בשנה.
כאמור, מחזיק אגד גם ב-20% ממניות זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. זיכיון הקבוצה לביצוע הפרויקט בוטל באחרונה בידי המדינה בשל הפרתו לכאורה בידי MTS. לפני כשבוע נחשף כי MTS הגישה תביעת פיצויים נגד המדינה בהיקף של 2-5.5 מיליארד שקל.

כל התחבורה בכף ידך
תאריך:  15/10/2010   |   עודכן:  15/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אגד יפעיל את הרכבת הקלה בירושלים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הרפורמה כשלון לעתיד
המציאותי  |  15/10/10 12:12
2
קטסטרופה
ק.ר. ירושלים  |  15/10/10 15:03
3
אגד ענק בתחבורה
יוני.גדרה  |  16/10/10 01:03
4
איפה שאגד שם יד אפילו
צפוני  |  16/10/10 03:27
 
- תגובה לצפוני
הכי צפוני שיש  |  19/10/10 07:38
5
אגד הולכת פייפן
אשת חבר  |  16/10/10 16:34
6
אולי משהו יפרגן לאגד לפחות
הגימלאי הותיק  |  16/10/10 22:13
 
- כשמגיע מפרגנים, כשלא אז לא .
ש. גוטווין  |  17/10/10 06:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
שינוי דרמטי במגמה - ימכור כמעט אך ורק מגרשים במרכז הארץ ובירושלים    פרסם מכרזים למכירת מגרשים ל-1,550 דירות בירושלים, ביהוד, בצור נתן ובעומר    יפרסם עוד מכרזים למגרשים לכ-3,860 דירות - 81% מהן באזורי הביקוש    מעולם לא הייתה הקפאה בירושלים
אלעזר לוין
יוציא מכרז למכירת מגרשים ל-100 דירות בנצרת    בחוברת המכרז יותנה שהמגרשים מיועדים לבניית דירות ללא-יהודים בלבד, כלומר לערבים
מחלקה ראשונה
תחקיר הארץ: מנכ"ל הדואר, אבי הוכמן, נסע ברחבי העולם במאות אלפי שקלים    רוב הנסיעות דווקא בנושא ישן-נושן - השירות הבולאי
תומר לוי
שיפור במצב ברכו של השוער. סילבה ב-11 מול סכנין. דראפיץ': אפשר לנצח
צבי זרחיה
ח"כ שאמה-הכהן אמור היה להיכנס לתפקיד יו"ר הוועדה בנובמבר    ראש הממשלה נתניהו החליט שלא    יציע לו תפקיד חלופי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il