טיוטא אותה מפרסמת חברת נתיבי איילון חושפת טפח מהפעימה השנייה במסגרת הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן. הפעימה השנייה היא הגדולה מבין שלוש הפעימות של הארגון-מחדש. היא תקיף את כל קווי התחבורה הציבורית שבלב מטרופולין דן ותכלול את תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון, אזור ובת ים. מדובר ב-51 קווים חדשים שיחליפו 70 קווים קיימים. קווים אלה מהווים כ-50% מנפח הפעילות של התחבורה הציבורית במטרופולין דן.
הנתונים הועברו לידיעת אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, על-מנת שזו תעביר את הסתייגויותיה, אם ישנן, לתוכנית המוצעת. להלן עיקרי ההצעה:
- תעריף נסיעה אחיד לקווי גוש-דן. התמחור יהיה דו-טבעתי:
- טבעת א' - תל אביב-יפו, רמת-גן, גבעתיים, בני ברק, פתח תקוה, בקעת אונו, חולון, בת ים, ראשון לציון
- טבעת ב' - הרצליה, רמת-השרון, כפר-סבא, רעננה, ראש העין.
בתוך כל טבעת המחירים ינועו בין 6 ל-6.40 שקלים, ובין הטבעות המחיר ינוע סביב 10 שקלים.
- סטודן - כרטיס הסטודנט המוזל, הכולל היום את תל אביב, רמת-גן וגבעתיים, יכלול גם את יתר הערים שבטבעת הראשונה. בנוסף, ניתן יהיה לנסוע גם באוטובוסים של אגד, מכיוון שכל חברות הנסיעה יעשו שימוש בכרטיס החכם של רב-קו.
- מעברים וכרטיס חכם - השיטה החדשה מתבססת על מעבר חופשי בין אוטובוסים: בעלייה לאוטובוס יקבל הנוסע כרטיס המשך לנסיעה, התקף לעד 90 דקות אחרי העלייה לאוטובוס הראשון (כפי שקורה היום בירושלים ובחיפה). קבלת כרטיס ההמשך תתאפשר רק למשלמים באמצעות הרב-קו. השיטה אמורה לצמצם את זמן ההמתנה בתחנה משום שהיא מגדילה את מספר הקווים שיביאו את הנוסע ליעד הסופי.
קווים המגיעים לאוניברסיטת ת"א וצפויים להשתנות: - ביטול קו 74 ו-74א. במקומו ייכנס קו 271: יהיה זה קו זהה כמעט לחלוטין (למעט הכניסה לשדרות הר ציון בת"א-יפו). בנוסף לקו זה, קו 171 שיצא מאזור ג'סי כהן; קו 71 שיצא מקניון הזהב (לא יגיע ישירות לאוניברסיטה, מצריך מעבר בסמינר הקיבוצים).
- ביטול קו 86 - יוחלף באזורים שונים ע"י הקווים 126 ו-171. קו 86 עובר היום בבת ים באזור רמת יוסף, רמת הנשיא, אלי כהן, מבצע סיני, הרב נוסבאום וכ"ט בנובמבר. במקומו יעבור קו 26 שיצריך מעבר בסמינר הקיבוצים.
- קו 7 ואזור מזרח ת"א - עלייה בתדירות קו 7 ובתדירות הקווים מדרך הטייסים, מלה גווארדיה ומיד אליהו לדרך נמיר. משם ניתן לעבור לקווים 171, 271 שיובילו לאוניברסיטה.
- שירות לאורך רחוב אבן גבירול - לקווים 24 ו-25 יתוסף קו 126 שיגיע ישירות לאוניברסיטה, וקו 26 שיאפשר מעבר בסמינר הקיבוצים.
- ביטול קו 27 - קו 126 יעשה את אותו המסלול עד לגשר מעריב (למעט כניסה לתחנה המרכזית - התחנה תמוקם במרחק של כ-250 מטר ממנה). בגשר מעריב ניתן לבצע מעבר לקו 171, שיעשה את אותו המסלול עד לאוניברסיטה.
- ביטול קו 13 - קו 13 יהיה קו פנימי ברמת אביב. הגעה מאזור בן יהודה/דיזנגוף לאוניברסיטה תצריך מעבר, או נסיעה לרדינג ומשם מעבר לקו 6 או 33. חלופה נוספת אך רחוקה יותר היא הגעה לרחוב אבן גבירול ונסיעה משם.
- הוספת קו 33 - קו חדש שיחצה את רמת גן מדרום לצפון ויגיע לאוניברסיטה דרך צומת הפיל.
- ביטול קו 45 - החלופה המוצעת לתושבי גבעתיים להגעה לאוניברסיטה היא הקווים 60/160 עד לדרך נמיר ומשם את הקווים 271\171\71 עד לאוניברסיטה. תושבי רמת גן יוכלו לנסוע בקווים 61/161 עד לדרך נמיר, ומשם לעבור לאחד הקווים של דרך נמיר
בגוש דן מתבצעות כיום כמיליון נסיעות באוטובוסים, המהוות כמחצית מהנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל. נסיעות אלה מבוצעות באמצעות 10 חברות תחבורה שונות, המפעילות 400 קווי שירות. לכל מפעיל יש מבנה ותעריף שונה דבר היוצר מערכת תעריפים מורכבת ומסורבלת, המקשה מאוד על הנוסע ואינה מאפשרת יצירה של מערכת אינטגרטיבית עם כרטיסי נסיעה משולבים.
אגודת הסטודנטים הודתה לחברת נתיבי איילון על נכונותה להביא את המידע לידיעת הסטודנטים, אך עם זאת הביעה צער על כך שעד היום, לא מצאה החברה לנכון לפרסם את פרטי הרפורמה ולאפשר לכלל הציבור להתעדכן במידע הרלוונטי.
"לצערנו ועל-אף מחאתנו", אמרו באגודה, "לא ניתנה לנו אפשרות אמיתית להשפיע על התוכנית. אנו מצרים על כך שדווקא בתוכנית המשפיעה באופן ישיר על חיי היום-יום של תושבים רבים, לא התקיים דיאלוג מקדים עם הציבור".
להלן ההסתייגויות אותן העבירה האגודה לחברת נתיבי איילון:
- לא קיים חיבור ישיר בין אזור הרחובות בן-יהודה ודיזנגוף לאוניברסיטה;
- לא קיים קו ישיר בין גבעתיים לאוניברסיטה;
- תדירות האוטובוסים בין דרך נמיר לאוניברסיטה אינה מספקת;
- הקווים 33 ו-6 היוצאים מרדינג לאוניברסיטה אינם מסונכרנים ביניהם, ולכן יוצאים במרווח של 20 דקות זה מזה ולא במרווח של 10 דקות;
- התוכנית החדשה אינה כוללת קווי לילה ממרכז העיר לרמת אביב;
- התוכנית תפגע בשירות האגודן (אוטובוסים ללא תשלום לסטודנטים) מהרכבת לאוניברסיטה.
במקור, אמורה הייתה הפעימה השנייה להתחיל בתחילת 2011, אך מועד היישום נדחה בשנה, והיא אמורה להיות מיושמת עד יוני השנה.