X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הממשלה תיכננה להפעיל קווי אוטובוס ייעודיים בתוואי הרכבת הקלה עד להפעלתה, אך עלות הפרויקט זינקה ל-225 מיליון שקל וממדיו צומצמו - וכעת תיבחן כדאיותו מחדש בנ.ת.ע מתעקשים: "המכרזים יפורסמו בנובמבר, האוטובוסים כבר בייצור"
▪  ▪  ▪
אוטובוס. תמשיכו לחכות [צילום: פלאש 90]

אם לא די בהערכות כי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן יידחה בשנתיים ויחרוג מתקציבו, כעת מתברר כי גם פתרון הביניים שנועד למלא את מקומו נקלע לתסבוכת. ל-TheMarker נודע כי משרדי האוצר והתחבורה בלמו באחרונה את קידום הפרויקט להסבת תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה לקו אוטובוסים ייעודי (B.R.T). זאת, לאחר שהתברר כי עלותו תהיה כפליים מהאומדנים המוקדמים וכי הפרויקט אינו בשל עדיין מבחינה תכנונית והנדסית.
הפרויקט נועד להעניק פתרון ביניים לעומסי התנועה בגוש דן עד להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה ב-2017. ואולם, באחרונה הוחלט לבחון מחדש את כדאיותו הכלכלית ואת היתכנותו ההנדסית. את הבחינה תבצע חברת EGIS הצרפתית, חברת הבקרה של נ.ת.ע הממשלתית, וזו צפויה למסור את מסקנותיה בחודשיים הקרובים. בינתיים, צומצמו היקפיו של הפרויקט, שמוגדר כעת רק כ"תגבור קווי האוטובוסים" לאורך הציר.
לפני כשנה נחשף כי משרד התחבורה וחברת דן בוחנים את האפשרות לאמץ את מתווה המטרונית המוקם בימים אלה בחיפה כפתרון זמני לגוש דן. לפי התוכנית שהתגבשה, אוטובוסים רבי קיבולת ינועו בתדירות גבוהה על הציר המתוכנן של הרכבת לאורך 23 קילומטר - מבת ים, דרך תל אביב ועד לפתח תקוה - וייהנו מנתיב תחבורה בלעדי ומעדיפות ברמזורים.
לפי התכנון, דן הייתה אמורה לקבל את הזיכיון להפעלת הפרויקט בפטור ממכרז למשך חמש שנים, ולרכוש לשם כך את אוטובוסים דוגמת אלה שתפעיל בשנה הבאה בפרויקט המטרונית. מדובר באוטובוסים מוארכים (18.5 מטר) עם ארבע דלתות מתוצרת MAN, שלחלקם הנעה היברידית של דיזל וחשמל. למימון רכישתם אמורה הייתה דן לעשות שימוש בכספי סבסוד ממשלתי המופקדים בקרן ההצטיידות של החברה ובקרן שיפורים.
תוואי הנסיעה שתוכנן היה כמעט חופף לזה של הרכבת הקלה - בשינויים הנדרשים בחלקים התת-קרקעיים של קו הרכבת. העבודות תוכננו להימשך שנתיים. ואולם, התברר כי תוכניות ומציאות לחוד.
חברת נ.ת.ע, שהופקדה על ביצוע הפרויקט (כמו גם על ביצוע הרכבת הקלה), הגישה למשרדי האוצר והתחבורה אומדן שלפיו עלות הפרויקט, ללא רכש האוטובוסים, תסתכם ב-225 מיליון שקל. זאת לעומת תקצוב ראשוני של 115 מיליון שקל בלבד. כמו-כן, התברר כי התוכנית שהוגשה לבחינה לא נבדקה עדיין מבחינת יעילותה התחבורתית, לא בוצעה מדידה של זמני הגעה ולא הושלם תכנון ההעדפה בצירים. כמו-כן, לא ברור עדיין אם ניתן יהיה לסלול נתיב תחבורה ייעודי ולא תוכננה עדיין הפעלת מערכות הכרטוס החכם. בנוסף לכך, התברר כי ייתכן שהפעלת הפרויקט תדרוש את פתיחת הסכם הסובסידיה שנחתם מול חברת דן, במידה שהפרויקט יפגע בקווי החברה כיום ויגרע מהכנסותיה.
יש לציין כי משרדי האוצר והתחבורה נטו בתחילה לתמוך בפרויקט. במשרד התחבורה אף שקלו אשתקד לאמץ את הפתרון גם במסלולים המתעכבים הנוספים של קווי הרכבת הקלה בגוש דן. זאת לאור החשש לעיכוב במועד השלמת פרויקט הרכבת הקלה ולאור אומדן נזקים למדינה - כתוצאה מהגודש בדרכים, תאונות, זיהום אוויר ופרבור מואץ - שנאמד ב-700 מיליון שקל מדי שנה.
מחברת נ.ת.ע נמסר כי "קו ה-B.R.T, שישמש הכנה לקו האדום של הרכבת הקלה וייסע בתוואי שלו בזמן העבודות, אמור להתחיל לנסוע ברבעון האחרון של 2013, לפני תחילת העבודות לרכבת הקלה. לפי שעה, כל המכרזים לעבודות מוכנים ומחכים רק לאישור של חברת הבקרה, ואנו מקווים שהמכרזים יפורסמו בנובמבר. האוטובוסים הייעודיים נמצאים כעת בשלב הייצור".
האופציה שתוקעת את מכרז הקרונות
על-רקע הבדיקות שנערכות בימים אלה בחברת נ.ת.ע הממשלתית בחשד לאי-סדרים בפעילותה, ממשיכה החברה בקידום מכרזי הענק שהיא נדרשת לפרסם. אלא שמועד הפרסום של אחד המכרזים המרכזיים שבסדרה - רכש הרכבות הקלות עצמן - נדחה שוב באחרונה בשל מחלוקת פנים-ממשלתית על מספר הקרונות שיירכשו.
להערכת נ.ת.ע, נדרש רכש של כ-90 קרונות (בעלי רצפה נמוכה) באורך של 32-35 מטר כל אחד, שישמשו בקו האדום של הרכבת הקלה (בין פתח תקוה לבת ים). האומדן הראשוני לרכש הציוד היה 200-250 מיליון יורו (כמיליארד שקל). אלא שתחזיות התנועה של נ.ת.ע מעלות תרחישים שלפיהם ייתכן כי בעתיד היא תידרש להפעיל בקו 140-150 קרונות, ולכן היא מבקשת להוסיף למכרז אופציה לרכש קרונות נוספים מהספק שיזכה.
במשרד התחבורה ובאגף החשב הכללי נוטים לתמוך בכוונת נ.ת.ע, ואולם באגף התקציבים מתנגדים להוסיף כבר כעת התחייבות תקציבית בסך מאות מיליוני שקלים ומציעים לכלול באופציה היקף רכש צנוע הרבה יותר, אם בכלל. בעוד הצדדים מתנצחים בסוגיית היקף האופציה, הציעה נ.ת.ע להגדיל את הרכש עוד יותר, ולכלול באופציה גם את רכש הקרונות לקו הירוק של הרכבת הקלה (בין ראשון לציון להרצליה). במקרה כזה, תידרש החברה להזמין כ-80 קרונות נוספים במחיר המכרז, והיקפו יצמח ל-2 מיליארד שקל. בינתיים בוחנת חברת הבקרה של נ.ת.ע, EGIS הצרפתית, את פרטי המכרז ואת התרחישים שעל בסיסם נכתב, לאחר שזה לא אושר עדיין בוועדת ההיגוי של הפרויקט.
נ.ת.ע פירסמה כבר לפני כשנה בקשה לקבלת מידע (R.F.I) לקראת רכישת קרונות רכבת קלה מיצרניות הרכבות ברחבי העולם. 16 חברות נענו לבקשה, בהן סימנס הגרמנית, אלסטום הצרפתית, בומברדייה הקנדית, סקודה הצ'כית, שטדלר השווייצית, CAF הספרדית והחברות הסיניות CNR ו-CSR.

תאריך:  23/08/2012   |   עודכן:  23/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם האוטובוסים שמחליפים את הרק"ל מתעכבים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
משרד הבריאות הגיע למסקנה כי אף אחד מהמקרים לא היה קשור בלעדית ברמה הסיבתית לאופטלגין    מדובר במקרים מורכבים עם מחלות רקע ונטילת מספר תרופות
עופר וולפסון
המחיקה - בגין ירידת ערך מניות רשת הקמעונות, בה מחזיקה דסק"ש כ-46% מהמניות    ישראלום של של מתיו ברונפמן תמחק בין 160-60 מיליון שקל
עופר וולפסון
גורביץ, המתמחה בניתוח טכני, מרצה במכללות שוק ההון כבר למעלה מ-20 שנה, ובשנת 2010 פתח בית ספר פרטי בתחום
עידן יוסף
עובדי ערוץ 10 ותומכיהם הפגינו מול קריית הממשלה בתל אביב    רפי רשף: מחזירים אותנו לשנות החמישים    שר האוצר ייפגש עם הנהלת הערוץ
מירב ארד
התחרות תתקיים במקביל ל-33 מדינות אחרות    הציבור מוזמן לצלם את אתרי המורשת בישראל ולזכות בפרסים יקרי-ערך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il