X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חד"ש, הבית היהודי, העבודה והליכוד ביתנו מתנגדות להפעלת תחבורה ציבורית באוטובוסים בשבת האם הפיכת יום ראשון ליום מנוחה נוסף תפתור את הבעיה? הדעות חלוקות
▪  ▪  ▪
חנין. שבת הפכה ליום קניות אולטימטיבי [צילום: אלעד שוחט]
יום המבחן של התחבורה הציבורית
עידן יוסף
מדוע בראש השנה לא פעלו קווי התחבורה הציבורית לישובים ערבים ולבתי חולים, ומה זה אומר על הפעלת תחבורה ציבורית בשאר שבתות השנה?
לרשימה המלאה

כיבוי שריפות
הרעיון להפעלת תחבורה ציבורית בשבת באמצעות מוניות בעייתי משהו. כבר היום מוניות שירות הנוסעות במסלולי קווי אוטובוס הן עשבים שוטים ומפריעות לתחבורה ציבורית תקינה. הפתרון המוצע אינו יותר מאשר כיבוי שריפות. פתרון ישים יותר, שיצמצם את מעורבות המדינה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת ויפטור אותה מפיקוח, עשוי לצמוח באמצעות זכיין מוניות שירות פרטי שיפעיל הסעות פרטיות בשבת בלבד, באמצעות נהגים לא-יהודים ורק ליעדי פנאי ובידור. מחיר המוניות הללו יהיה מפוקח ויסובסד ממס שיוטל על בעלי מועדונים ועסקים הפועלים בשבת.

מה חושבות המפלגות על תחבורה ציבורית בשבת? חבר הכנסת אורי אריאל ממפלגת הבית היהודי אומר כי המדינה היא יהודית-דמוקרטית, והצד היהודי שבה אומר ששבת היא יום מנוחה. "נפעל לכך שיום ראשון יהיה יום מנוחה נוסף, שיהיה יהיה מיועד לקניות וללכת לים וכו'".
הסכים איתו ח"כ דב חנין מחד"ש באשר לקביעת יום ראשון כיום מנוחה. חנין שולל הפעלת אוטובוסים בשבת ומציע להפעיל מוניות שירות במקום: "שבת נהפכה ליום לא טוב - יום קניות אולטימטיבי, ואין בה אפשרות להגיע למקומות של פנאי, תרבות וחופש. לכן אני מציע הסכם חברתי אחר, שיכלול סגירה של מרכזי קניות ופתיחתם ביום ראשון. המודל להפעלת תחבורה ציבורית בשבת צריך להיות בצורה בה פועלות היום מוניות שירות בשבת בתל אביב. צריך לזכור שתמונת הביקושים שונה מאשר בימי חול. אפשר להגיע לנוסחה מוסכמת והגיונית שלא בהכנסת אצבע לעין של אף אחד, שתפתור את הפרדוקס הבלתי אפשרי הזה. היום יש יותר תחבורה בשבת מאשר אם תהיה פריסה ארצית של מוניות שירות".
אריאל וחנין, כמו גם דוברים אחרים, דיברו במהלך חבר-דיון בנושא תחבורה ואנרגיה שקיימה (26.12.12) לקראת הבחירות עמותת "תחבורה היום ומחר" בבית ציוני אמריקה בתל אביב, שבו השתתפו נציגים ממפלגות שונות.
סתיו שפיר ממפלגת העבודה אמרה כי היא מסכימה עם דבריו של דב חנין. עם זאת סייגה כי פריסת התחבורה הציבורית בשבת במוניות לא צריכה להיות בכל מקום, ושלא ייפגעו זכויות עובדים - שיעבדו כל השבוע. גם סמדר בת-אדם ממפלגת הליכוד-ביתנו, אמרה כי היא מסכימה עם מודל המוניות שהציע חנין. היחיד שהביע התנגדות ואמר כי הוא תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת היה פרופ' אלון טל ממפלגת התנועה, שרואה במצב הנוכחי כפייה דתית.

למה להרחיב נתיב בשביל שאטלים לי-ם?
בת אדם, אריאל, שפיר, רז, טל וחנין
במרצ מגלים מדוע ב-2011 ירדה הנסועה בליכוד-ביתנו מציעים השבתת מכוניות ליום אחד בעבודה ובבית היהודי מוותרים על פרויקטים ארוכי-טווח לטובת פתרון בעיות דחופות
▪  ▪  ▪

במהלך חבר-הדיון עלו סוגיות נוספות בנושאי תחבורה ציבורית:
מוסי רז (מרצ): צריך להשקיע במערכות תחבורה ציבורית ולא רק בכבישים. תחבורה ציבורית טובה משפיעה על בניית מקומות מגורים ומקומות עבודה. עובד מקבל היום תוספת רכב כדי להגיע לעבודה ולא החזרים בתחבורה ציבורית. לא צריך להרחיב את הכביש לירושלים. למה להרחיב את הנתיב כדי לעשות שאטלים לירושלים? מה שצריך זה פשוט לעשות שאטלים חינם לירושלים! בדקתי ומצאתי שבשנת 2011 הייתה לראשונה ירידה בנסועה לנפש וזאת משלוש סיבות: (1) הרכבת הקלה בירושלים, שבה נוסעים מדי יום יותר נוסעים מאשר ברכבת ישראל בכל הארץ; (2) הנתיב המהיר בתל אביב; (3) העלייה במחירי הדלק.
סמדר בת-אדם (הליכוד-ביתנו): כל נושא שינוי הסכמי העבודה לא פשוט וצפוי להיתקל בהתנגדות. מה שצריך זה הסדרי "פול" (PULL) לבעלי רכב פרטי. בשנת 73' היה בארץ משבר דלק ונדרשנו לא לנסוע יום בשבוע. צריך להחליט אם היום הזה, כן או לא יהיה שבת, כדי שלא כל הדתיים למשל יבחרו בשבת. צריך גם להטיל קנס על כניסת רכבים פרטיים לערים. אופניים אינם פתרון אולטימטיבי לכולם.
מוסי רז (מרצ): בכל נושא הליסינג, המפלגות היחידות שתמכו בתחבורה ציבורית לעובדים היו מרצ ויהדות התורה.
אלון טל (התנועה): אם ישביתו ליום בשבוע את המכוניות, הדבר ייצור תמריץ לרכישת מכונית נוספת. מה שצריך זה מהלך רציני של נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית).
סתיו שפיר (העבודה): אין דיור בר-השגה בלי תחבורה טובה שתוביל לכל המקומות אליהם אנו נצרכים להגיע. המצב בתחבורה הציבורית בארץ עגום לעומת מדינות אירופיות אותן אנו מכירים כתיירים. לרכבת קלה ולרכבת תחתית יש עלויות גבוהות. מה שצריך זה לפתור את הבעיות הקשות היום. אם נניח לוקח לעובד להגיע 50 דקות ברכבת מבאר שבע, אבל הוא נדרש לנוע עוד שעה בתוך תל אביב עד שיגיע לעבודה שלו. אנו מדברים על תחבורה מסובסדת בערים במחיר של עד שני שקלים, על תדירות גבוהה ועל מסלולים נפרדים וכל זה בלי צורך בתשתיות חדשות ובהשקעה קטנה. לא חייבים ללכת על הכל, וצריך ללכת על מה שנדרש ואפשרי. לפנות לפתרונות הפשוטים ולא בהכרח לפרויקטים הגדולים שלא בהכרח יביאו פתרונות בארבע-חמש שנים הקרובות. כמו-כן צריך ליצור תמריצים לעובדים שיגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית.
אורי אריאל (הבית היהודי): החלוקה צריכה להיות כך ש-80% יסעו בתחבורה ציבורית ו-20% בתחבורה פרטית. יש לקבוע סדרי עדיפויות בפרויקטים; אין מצב שעושים את כולם, והעדיפויות הן נגזרות של ראייה כוללת. צריך לחשוב כמה שיותר ירוק ואיכות סביבה תוך שמירה על נגישות טובה, מהירה ובטוחה.
אלון טל (התנועה): יש לקבוע יעדים כמותיים. להגיע לכך ש-25% מהנסיעות בתל אביב יהיו באופניים, ובתוך ארבע שנים 10% מהתנועה תתבצע באופניים. נת"צים היו משנים את המשוואה של האזרח להעדיף תחבורה ציבורית, וכך גם שיפור התנאים לנוסע ועדיפות רמזורים בתחבורה ציבורית.

תאריך:  02/01/2013   |   עודכן:  02/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דב חנין: תחבורה ציבורית בשבת - רק במוניות שירות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
למה חנין בכותרת,הרי הוא  ל"ת
עוכר ישראל  |  2/01/13 12:26
2
הפתרון נהגים ממגזר המיעוטים
נחום שחף  |  2/01/13 14:10
3
יום ראשון יום מנוחה נוסף ? ומי
ומי ישלם תמורת זה  |  2/01/13 14:32
4
במדינה יהודית אין מקום לתחבורה
שינשין  |  2/01/13 15:34
5
ביום א ילמדו הילדים בבתי הספר
ישראל עמיאל  |  2/01/13 23:16
6
מוסי רז מנותק מהעם
אמנון י  |  3/01/13 13:00
7
איראן כבר מזמן כאן
עידןסובול  |  4/01/13 07:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
עידן יוסף
לפני 21 שנה אסר משרד התחבורה על הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת. בהנחיות שהוציא המשרד פורטו הקווים שאמורים לשמש בעיקר חיילים. אולם במהלך זוחל, תוך הסכמה שבשתיקה מצד משרד התחבורה, נפרץ הסטטוס קוו מצד חברות התחבורה הציבורית שמפעילות קווים רבים בניגוד לתקנות
עידן יוסף
בימים בהם סערה הארץ על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אישר משרד התחבורה קווים בשבתות הקיץ לחיילים בלבד    רק חוות דעת משפטית איפשרה לאזרחים לעלות לאוטובוסים    חוות דעת משפטית אחרת: הפעלת קווים במקומות בהם הותר לנוע בשבת - בעייתית
עידן יוסף
בסך-הכל יופעלו ארבע נסיעות הלוך וחזור בארבע ערים בשרון
עידן יוסף
הודעת משרד התחבורה לכנסת על כוונה לעדכן את רשימת קווי התחבורה הציבורית בשבת מתבררת כ"בלוף"    מאז שנת 1991 לא עודכנה הרשימה למרות השינויים בקווים ובמפעילים    המשרד הודיע לכנסת על השלמת עידכון הרשימה אך מעכב את הפרסום
עידן יוסף
גורם בכיר במשרד התחבורה אומר ל-News1 כי המשרד יסרב לבקשת הנהלת העירייה להאריך קווי מוניות שירות קיימים ולפתוח חדשים    חולדאי תוקף את שר התחבורה ומאיים בפנייה לבג"ץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il