מזה שש שנים שלא התקיים כינוס ים-המלח השנתי לתחבורה ציבורית. חידוש המסורת, המאגדת לתוכה את כלל העוסקים בתחבורה הציבורית בישראל, לאחר ההפסקה הממושכת עמד בספק, לנוכח חרב השביתה שהניף אגד. ביטול השביתה גרם גם לנציג הבכיר ביותר של אגד, יו"ר המזכירות אבי פרידמן.
כבר כאשר עלה (יום ד', 22.3.17) לבימת הנואמים החל את ההצגה, לקול צחוקם של הנוכחים באולם. הוא הביט על השקופית מאחוריו וחיפש היכן בין הסמלילים מופיע הסמליל של אגד. הוא כמובן לא מצא, שכן את הכינוס ארגן פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות. פרידמן ביקש לראות בכך טעות סופר, שכן לדבריו גם המפעילים הוותיקים אגד ודן היו שותפים בכינוס. לדבריו, חכך בדעתו האם נכון היה להגיע, לאחר שהתוודע למכתב שנשלח לשרי האוצר והתחבורה עליו חתמו ראשי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, מלבד
אגד תעבורה, שבו נטען כי אגד אינו שונה בהרבה מיתר המפעילים ולכן אינו ראוי ליהנות ממשהו עודף שאין לאחרים. מכתב שכזה, בעוד אגד מנהל משא-ומתן עם הממשלה על עתידו, הרתיח את יו"ר אגד שהקדים ואמר כי אין לו כוונה לפגוע באיש.
בנאום טעון, שזכה לכינוי נאום התפוחים והאגסים, גולל פרידמן את תולדות הרפורמה, ואמר שלפני אגד היו בידיו 75% משוק התחבורה הציבורית, וכל אשכולות הקווים שהופרטו נמסרו בהסכמה מלאה של אגד ותוך שיתוף פעולה של הקואופרטיב עם הקואופרטיב בלי להערים קשיים, ועבור כך קיבל כסף. הוא סיפר על עברה של אגד כשותפה בבניית התחבורה הציבורית והתשתיות במדינת ישראל – התחנות, החניונים ואזורי התפעול, ודרש כי זכות זו תעמוד לה ולכל 6,000-5,000 עובדיה וכ-5,000 גמלאיה.
פרידמן הבהיר כי הרפורמה אינה תחרות, אלא העברה ממפעיל א' למפעיל ב'. הוא מחה על ההשוואה שנעשית בינו ליתר המפעילים ואמר: אי-אפשר להשוות תפוחים בני 83 שנה לאגסים בני 10 שנים. דרוש תהליך הדרגתי".
יו"ר אגד התכתב עם דברים שאמר בראיון לדה-מרקר יו"ר
סופרבוס,
אלי בליליוס, בהם אמר כי לא יכולים להתמודד בתנאים הקיימים עם כל כך הרבה קווים וכי הם אינם מתחרים באגד אלא שותפים, כי הם כאין וכאפס לעומת אגד. עוד הוסיף לצטט כי עודף תחרות תביא לקריסת הענף וכי אגד הם הכי גדולים, מקצועיים ומנוסים. צריך לתת לאגד ולדן תנאים קצת יותר טובים משלנו – סוף ציטוט. בשלב זה, קטע אותו בליליוס, שקרא לעברו "קצת!". הווי אומר, לא יותר מדי. בתום נאומו ניגש פרידמן לבליליוס ולחץ את ידו.
אחרי פרידמן עלה לדבר דרור גנון, מנהל בכיר באגף תחבורה ציבורית, שעקץ את פרידמן על הזעם העצור שהביע בנאומו. "כנראה שצריך לקיים את הכינוס הזה באופן יותר תדיר, כי אחרי שש שנים ראינו כמה זעם הספיק להצטבר".
מנכ"ל
חברת קווים, ציון פת, אמר בנאומו בכינוס כי גם למפעילים הפרטיים זכויות בהקמת התחבורה הציבורית בישראל. לדבריו, גם אם נכון שיש מאחורי פעילותם גם מניעים כלכליים, הרי שגם הם מתוך שלא לשמה באו לשמה. "אנו מוכנים לשלם למדינה מיליונים כדי להיות פה", הבהיר פת. "יש לנו רצון להיות שותפים לדרך, אך כדי שזה יקרה צריך לטפל בבעיות - בעבודת הנהגים, בתנאיהם ובהכשרתם, בשיפור מעמדם ותדמיתם, בשיפור תשתיות – תחנות, מסופים ואזורי מנוחה לנהגים. יש צורך להתאים את המכרזים למציאות המשתנה. הסירו מאיתנו את העיסוק בבקרות (32% [כלומר, הזוכה התחייב לבצע ביקורות על 32% מהנסיעות]), בשילוט סטטי ודיגיטלי, בנגישות ובתחנות. זה מסיט אותנו מהעיסוק העיקרי של התחבורה הציבורית. לא שולחים חיילים רעבים לביצוע משימה".