מליאת מועצת עיריית חיפה הסירה (יום ג', 4.12.19) מסדר היום הצעה לסדר שהעלה חבר מועצת העיר מסיעת הירוקים בה דרש להפעיל את הכרמלית, הרכבל התחתי, גם בשבתות.
הכרמלית לא פעלה בשבת מאז שנפתחה בשנת 1959, והביקוש לשירותיה אינו גבוה גם בימי חול. בחודש מרס האחרון הבהירה ראש העירייה עינת קליש רותם כי הכרמלית לא תפעל בשבתות בהתאם להסכמים הקואליציוניים בהם נקבע כי הסטטוס-קוו יישמר.
מזה כשנתיים שהכרמלית אינה עוד כלי תחבורה בבעלות העירייה אלא בבעלות המדינה. זאת לאחר ש
משרד התחבורה נענה לבקשות לשלב את הרכבל התחתי האמור כחלק ממערך התחבורה הציבורית בעיר הצפונית.
היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, שנודע לה על הכוונה לדון במועצת העיר בנושא, הבהירה ליועצת המשפטית של עיריית חיפה, עו"ד
ימית קליין, כי הנושא אינו מצוי כלל בסמכות העירייה.
במכתב ששלחה נאמר: "הובא לידיעתנו כי במועצת העיר עתיד להתקיים דיון שעניינו תנאי הפעלת הכרמלית. כפי שבוודאי ידוע לך, הכרמלית על תשתיותיה והתקניה מהווה חלק ממארג התחבורה הציבורי בחיפה, ובהתאמה פעילותה מעוגנת ברשיון הפעלה שניתן לה על-ידי המפקח על התעבורה במשרד התחבורה. רשיון ההפעלה קובע את תקופת ההפעלה, מפרט הקווים, תדירותם ושעות הפעילות בימי השבוע".
עו"ד סיטון הדגישה כי כל שינוי בתנאי הרישיון אינו בסמכות העירייה: "הסכם הפעלת הכרמלית בין ממשלת ישראל לבין חברת הכרמלית ובין עיריית חיפה גודר את אחריות הצדדים להפעלה תוך הכפפתה לרשיון ההפעלה. לפיכך, ככל שבכוונת מועצת העיר חיפה להעלות על סדר יומה שינוי בתנאי ההפעלה שקבועים ברישיון ההפעלה, נבקש להדגיש כי הסוגיה אינה עומדת כלל לפתחה של העירייה, אינה בגדר סמכויותיה ואיננה באחריותה".
כאמור, מועצת העיר הצביעה בעד אי-הכללת הנושא בסדר היום בנימוק של היעדר סמכות.