מה הסיבה לשינויים במבנה התעריפים? מבנה התעריפים הקודם היה מסורבל והתבסס על תמורה או בגין הזמן או בגין המרחק, והקשה מאוד על תחזית למחיר הנסיעה הן עבור הנהג והן עבור הנוסע. התעריף החדש ופשוט ומתבסס על ערך זמן הנסיעה בתוספת ערך מרחק הנסיעה ובתוספת מחיר הנסיעה הראשוני. ככל שנסיעה מתארכת בשל פקקים הפיצוי בגין ערך הזמן יילך ויגדל ללא תלות בתמורה בגין רכיב המרחק.
מדוע בוטל המחירון הבין עירוני? המחירון הבין עירוני שגילם בתוכו עיוותים בשל אופן החישוב ובשל העובדה כי נדרש לקבוע מראש את היעד והמוצא לצורך חישוב המחירון, מה שבהגדרה מייצר עיוות ביחס לנסיעות רבות בפועל. לדוגמה, נסיעה מתל אביב לנתניה נעשתה במחירון זהה בין אם הנסיעה היא מצפון נתניה לדרום תל אביב ובין אם מדרום נתניה לצפון תל אביב. באותה מידה נסיעה על-פי מחירון מחד-גיסא, והתארכות הנסיעה בשל פקקים מאידך - פגעו בנהגי המוניות. במקביל, במקרים רבים אחרים המחירים בפועל היו נמוכים משמעותית ממחירי המחירון. לפיכך, המחיר בכל נסיעה נקבע אך ורק לפי מונה.
האם ניתן לקבוע מחיר "פיקס"? ניתן לסכם על מחיר 'פיקס' ובלבד שמחיר ה'פיקס' אינו עולה על המחיר של נסיעה על-פי מונה.
מהו תעריף 3? בלילות סופי-שבוע נקבע תעריף 3 הגבוה מתעריף 1 ו-2 כדי לייצר תמריץ לנהגי המוניות לעבוד בזמנים בהם נרשם מחסור בהיצע מוניות זמינות.
האם נסיעות בתוך העיר יתייקרו? ומחוץ לעיר? בשל העובדה כי בנוסחה החדשה ניתן מענה טוב יותר לפיצוי בגין זמן הנהג (משקל הזמן ביחס לסה"כ התמורה לנהג), הרי שנסיעות במרחקים קצרים (עד 15 ק"מ) בעיקר בזמני גודש תורמות לעליית מחירים בעוד שבמרחקים גדולים יותר נרשמות ירידות מחירים. בשל האופי השונה של מבנה התעריפים הישן והחדש הפערים אינם אחידים.
מה זה מונה חכם? מונה חכם ייכנס לתוקף בהמשך השנה ו
משרד התחבורה ינחה לגבי המועד המדויק והוראת מעבר ביחס למונים הישנים. המונה נועד לסייע באיסוף מידע לשימוש של נהג המונית (על גבי השרת לפרק זמן ארוך, ובפילוחים שונים), וכן לאסוף מידע לגבי הנסיעות וההתפלגות בין התעריפים, כמו גם במרחקי הנסיעות. המונה יאפשר עידכון של תעריפים מרחוק ללא צורך להגיע לתחנות השירות. לא פחות חשוב - המונה יימנע באמצעות הצלבה של זהות הנהג, הרכב והמונה - מונים כפולים ונסיעה של נהגים לא מורשים ללא ביטוח בתוקף וללא דיווחים לרשויות.
האם התעריפים יתעדכנו מעת לעת? התעריפים יתעדכנו ב-1 באפריל מדי שנה בהתאם לשיעור העידכון גם אם הוא יעמוד על 0.1 אחוז. העידכון יהיה אוטומטי ולא מצריך חתימות שרים והוא ייעשה בהתאם לפרסומי משרד התחבורה המבוססים על השינויים במדדים.
האם ייתכן מצב שבו שיעור השינוי יגיע לירידה של למעלה מ-10 אחוזים כפי שקרה לפני שנתיים? וועדת המחירים קבעה כי מרכיב השכר יגדל משמעותית ויעלה על 60 אחוזים - העלייה בשכר במשק תביא אם כן לעידכון של התעריף כאמור; מצד שני, משקל הדלק ירד משמעותית ביחס לסך ההוצאות והוא עומד על 7 אחוזים בקירוב. המשמעות היא כי גם אם יהיו שינויים כלפי מטה במחירי הדלק בעולם ההשפעה על תעריפי הנסיעה במוניות תהיה מצומצמת בהרבה.
כיצד הנוסחה החדשה תסייע לנוסעים? יתאפשר לנוסע לבצע חישוב מראש של מחיר הנסיעה ברמת דיוק גבוהה בהתבסס על מפות ניווט המחשבות את אומדן הזמן ואומדן המרחק של נסיעה נתונה. יצויין כי מחיר הנסיעה בפועל ייקבע רק בתום הנסיעה בהתאם לזמן ומרחק הנסיעה בפועל.