יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים, ישראל גנון, אמר בדיון כי 15% מהנהגים בתחבורה הציבורית לא חזרו מהחל"ת. לדבריו, 80-70 אחוז מהחולים המאומתים התגלו בתחבורה הציבורית. נציגת משרד הבריאות דחתה את הנתון, ואמרה כי מרכז המידע והידע הלאומי למאבק בקורונה, המופעל על-ידי יוצאי יחידת 8200, התבקש לבסס את הנתונים בנושא, ולדבריה "לא נמצאו מחקרים בעולם על ההידבקות בתחבורה הקרקעית, וזאת בניגוד לתחבורה האווירית שעליה יש מחקרים". עם זאת ציינה כי מחקר מהימן מסין טוען שאפשר להידבק בתחבורה קרקעית אפילו ממרחק של 4.5 מטרים, אך איש מבין הנוסעים שעטו מסכות פנים לא נדבק. תמיד אנחנו רואים התייחסות לנהגים - לשמור מהם מרחק, לרבות השארת המושבים הקדמיים פנויים.
חלק מן הדיון הוקדש לנושא החלופות התחבורתיות שלא הוצעו. מקלב אמר: "מדיניות השרה היא לא לעצור את התחבורה הציבורית.
משרד התחבורה הציע פתרונות טכנולוגיים שמשרד הבריאות התנגד אליהם. הייתה אפליה ולבעלי רכב פרטי הייתה יותר נגישות. הציבור מתלונן שהנסיעה מסוכנת כי יש הרבה נוסעים באוטובוס. ועדת הכלכלה צריכה להעלות את הנושאים הללו, ואם צריך - להגביל את מספר הנוסעים".
ח"כ
שרן השכל (ליכוד) קראה לאפשר לחברת אובר לקיים ניסוי כפוף למגבלות מסוימות, כגון תחבורה שיתופית שתוכל להסיע רק שניים ברכב, ואמרה שהדבר יקל על התחבורה הציבורית.
יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, טען בדיון כי לא התקבל מתווה המוניות להצעת חלופות לתחבורה הציבורית. גרוס דחתה את דבריו, ואמרה: "קיבלנו המון פניות עם הצעות בנושאי תחבורה, אבל לא התקבלה אף פנייה מנהגי המוניות". בין היתר ציינה כי במשרד הבריאות התקבלו רעיונות בנושא מסלולים חלופיים ממר"מים (מרכזים רפואיים, ע.י.) ומבתי חולים, שניסו להשתמש בחלופה זו אך הנטל הכספי להפעלת הסעות אלה היה גבוה. על כך הגיב היו"ר מרגי: "רף הרגישות שלי לנושא הכספי נמוך בתקופה כזו". על הצורך במציאת חלופות אמר: "המוח גמיש, רק צריך לפתח אותו. השאלה היא האם רצינו".
יעל עבאדי מאגף התקציבים במשרד האוצר הציגה נתונים באשר לביקוש: "שיעור הנוסעים בתחבורה הציבורית לפני ההקלות עמד על 15% מהשגרה. סדר העדיפות שלנו היה להשקיע במערכת הבריאות ובסיוע למעסיקים. גם כעת, לאחר הפעלת השירות, שיעור המשתמשים בתחבורה הציבורית הוא 55%. לא הגיעה אלינו בקשה לתגבור, ואם תגיע אנחנו מוכנים לשקול אותה. רבים מעסיקים את עובדיהם מהבית, ואנחנו מצפים ליותר שת"פ מהרשויות המקומיות לקדם שבילי אופניים. מרגי העיר כי אין קמפיין לעידוד נסיעה באופניים וציין כי בפריפריה בקושי נוסעים בהם. ח"כ סובה הוסיף: "בפריפריה האופניים משמשים לפנאי ולא לעבודה". סובה קרא לפקידים "לשנות את התפישה ולבוא בגישה קונסטרוקטיבית ולא כאילו מתכוננים לוועדת חקירה ממלכתית, שאני בעדה, על תהליך קבלת ההחלטות. כל החלטה צריכה להיות שקופה, ואף פקיד לא צריך לחשוש. ראיתי פקידים מתגוננים, כאילו הולכים לפטר את כל הפקידים. תקשיבו לנו מדי פעם, אנחנו נבחרי הציבור".
יעקב בבילה, מנהל התנועה של
חברת דן, אמר: "הדבר היחיד שאליו אנחנו מתגעגעים בתקופת הקורונה הוא הכבישים הריקים". מרגי: "האם כשראיתם את העומס והקושי, ניסיתם להציע מתווה אחר, או שפעלתם כזה ראה וקדש, לפי מה שקבע המשרד?". בבילה: "כל בקשה שהגשנו התקבלה. נתנו לנו יד חופשית והמון גמישות, וזה התבטא במספר התלונות שכמעט לא הגיעו. היה מאתגר, אבל עברנו את זה בשלום באמצעות מתן פתרונות מיידיים". גם נציג
נתיב אקספרס אישר כי החברה קיבלה יד חופשית ממשרד התחבורה, וביקש להגדיל את התמיכה הממשלתית במפעילים.
תם פרומוביץ, ראש ענף ועדי התחבורה בכוח לעובדים, אמר כי הוא מוטרד משתי בעיות: "א. אי אפשר לדבר על המחסור החמור ב-4,000 נהגים מבלי לדבר על הפגיעה ביחסי העבודה בימי הקורונה. בחסות המשבר הבריאותי חברות האוטובוסים שולפות תוכניות מגירה ומאיימות על הנהגים - חיזרו לעבודה בתנאים מופחתים או שלא תחזרו בכלל. מצב כזה קיים למשל בחברות קווים ומטרופולין. אלפי הנהגים עומדים לבדם לדאבוננו, בפני פגיעה חמורה בתנאי העסקתם, דווקא בשעה קשה זו לאחר חודשי חל"ת. ב. סוגיית ניתוק המגע בין נוסעים לנהגים- מטעמי בריאות בשגרה ומטעמי הגנה מפני אלימות הנוסעים בימי שגרה. לדאבוננו אין חדש בהבטחה להקמת מחיצה. אנו מאמינים בכוחה של הוועדה להגדיר לוח זמנים לנושא".
יוסי סעידוב מארגון 15 דקות שם דגש על נושא תדירות האוטובוסים: "גם כאשר התחבורה הציבורית תחזור ל-100%, תהיה צפיפות, וצריך להגדיל את מספר האוטובוסים והנסיעות. צריך למצוא פתרון לחניית אוטובוסים בתשתיות לרכב פרטי ובחניונים בערים ובתחנות הרכבת". סעידוב הוסיף: "13% מהנוסעים נוסעים ברכבת, וזו בעיה שאין אותה. חדר מצב במשרד התחבורה שיזם השר סמוטריץ' יכול היה לסייע. אין עלייה מדלת אחורית- זה חייב לקרות מיד". אולה, שהשמיעה את קולם של בעלי המוגבלויות בדיון, אמרה: "מחמיצים את הנוסעים בעלי המוגבלויות. הרכבות הן כלי התחבורה העיקרי שלנו".