חברת פיוצ'ר מוביליטי (Future Mobility IL) ממליצה למשרד התחבורה להעלות את מגבלת הנוסעים לכ-35 נוסעים באוטובוסים עם מקומות ישיבה בלבד ול-50 באוטובוסים הכוללים מקומות עמידה, לצד חיוב עטיית מסכה והמלצות בדבר שמירה על מרחק סביר. כמו-כן, ממליצה החברה להכשיר "פקחי קורונה" שידריכו נוסעים לשמור על המרחק.
במכתב ששלחו ראשי החברה, אורי יוגב ורן ברודר, נכתב כי הסתכלות על מדינות בעולם מלמדת כי המדינות המובילות את אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה אינן מגבילות את מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית או מגבילות במספרים גדולים יותר. מדינות כמו גרמניה, אוסטריה, שווייץ, קוריאה הדרומית ויפן אינן מטילות הגבלת נוסעים כלל, ומדינות כמו פולין, דנמרק וסינגפור מאפשרות למעלה מ-40 נוסעים באוטובוס.
בתשובת משרד התחבורה, שנשלחה ע"י עמיחי לוי, מ"מ מנהל אגף בכיר רישוי ותפעול תח"צ ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, נאמר כי מגבלת איסוף הנוסעים נקבעה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. נכון להיום מגבלת הנוסעים הינה 32 נוסעים באוטובוס עירוני, 50 נוסעים באוטובוס מפרקי ו-30 נוסעים באוטובוס בין-עירוני. "הנחיה זו, לפחות ביחס לאוטובוס הבין-עירוני, קרובה להמלצתכם", נאמר בתשובה. "הקלות נוספות בקיבולת יהיו מותנות בהסכמת משרד הבריאות לאור נתוני התחלואה המשתנים. כמו-כן, בהתאם להנחיות נדרשים הנוסעים לעטות מסכות וכן גויסו מאות 'פקחי קורונה' שמסייעים בשמירת ההנחיות".
בקשת פיוצ'ר מוביליטי לביטול החלת חובת הזמנת כרטיס מראש ברכבת, שהייתה נכונה לשעתה, נדחתה. בחברה המליצו להחזיר את האפשרות לקנות כרטיס בתחנה, לעדכן את ציבור הנוסעים על כך ולתגבר את מערכי האכיפה והפיקוח בתחנות. בתשובת משרד התחבורה נאמר: "הזמנת המקום נעשית באמצעות הזמנת שוברים, תהליך הזמנת השוברים הוא תהליך נוח וקל לנוסע אשר מבטיח את מקומו של הנוסע ברכבת וניתן לבצעו באמצעות מספר פלטפורמות: אתר האינטרנט של הרכבת, מוקד השירות הטלפוני של רכבת ישראל ובעמדות הממוקמות בכניסה לתחנות הרכבת. הזמנת המקום מחויבת על-מנת לאפשר שליטה בהיקפי הנוסעים עם העלייה בביקושים, זאת בהתאם לסיכומים עם משרד הבריאות שאפשרו את החזרת הרכבת לפעילות. כבר כיום ישנן מעט רכבות בהן הביקושים מגיעים לרף העליון שנקבע ולפיכך מנגנון הזמנת המקום עודו הכרח".
יוגב וברודר ביקשו לאפשר לחברות ההסעים הפרטיות לתגבר את מפעילות התחבורה הציבורית וללתקן לתקופה מוגבלת את תקנה 397 בתקנות התחבורה האוסרת זאת: "בהינתן מגבלת הנוסעים הקיימת, עלות תגבור מערך התחבורה הציבורית באמצעות מערך ההסעים הפרטי היא כ-1.5 מיליון שקל ביום עבור 500 אוטובוסים שיספקו מענה הולם בשעות השיא בבקרים ואחה"צ. זוהי עלות נמוכה יחסית שתתן מענה בשעת חרום הן לציבור הנוסעים והן לענף ההסעים שנפגעו בצורה קשה בעקבות נגיף הקורונה".
על כך השיב לוי: "ב-9.7.20 אישר המשרד למפעילי התחבורה הציבורית תקציב מיוחד בגובה של 1.5 מלש"ח ליום (כ-500 אוטובוסים) לתגבור פעילות התחבורה הציבורית באמצעות קבלני משנה לפי הצורך. בהתאם הועברו הנחיות למפעילים. הנחיה זו מתיישבת עם המלצתכם. מהנתונים שבידינו עולה כי מפעילי התחבורה הציבורית אכן עושים שימוש בחברות ההסעים כקבלני משנה בהיקף של מאות אוטובוסים ביום". עוד הוסיף: "המשרד אישר תקציב בסך 32 מלש"ח להאצת התקנת מחיצות נהגים בכ-8,000 אוטובוסים. מפעילי התחבורה הציבורית החלו את ההתקנות מול חברות ההרכבה המקומיות. אנו אוספים דיווחים מהמפעילים על היקף התקדמות ההתקנות ולוחצים לביצוע מהיר ככל הניתן".
בטווח הבינוני והארוך, ממליצה פיוצ'ר מוביליטי להבטיח את אמינות השירותים ולייצר חלופות יעילות ומהירות לרכב הפרטי. זאת, באמצעות הכרה בהסעות עובדים כהוצאה בייצור עבודה שאיננה הטבה לעובדים. בניגוד למקובל בעולם, בישראל מעסיק אשר מספק לעובדיו הסעה למקום העבודה נדרש לנכות או לגלם לעובדיו מס על עלות הנסיעה. על ישראל, המדינה בעלת גודש הפקקים החמור ביותר ב-OECD בה 61% מהמועסקים מגיעים לעבודה ברכבם הפרטי (נתוני טרום קורונה), לעודד הסעות אשר מהוות חלופה לרכב הפרטי ומספקות מענה מושלם לתקופת הקורונה בה נדרש לעמוד בהנחיות מדויקות. כמו-כן, יישום החלטה זו יהווה צינור חמצן לחברות ההסעים שנמצאות בקריסה עקב המצב.
כמו-כן הוצעה הקמת מרכז בקרה לשליטה בקווי demand-on (מותאם ביקוש) בכל אחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות. המרכז יאפשר תפעול קווי demand-on והטמעת טכנולוגיות של Via ו-Moovit, אשר למשרד ניסיון עמם, בתוך קווים קיימים או חדשים. כך תתאפשר החלפת קווים לא יעילים בקווים לפי-דרישה, וכמו-כן יתאפשר תכנון עתידי של קוים ותחנות אוטובוס לפי תמונת מצב אמיתית של ביקוש. עלות הקמת מרכז השליטה היא כ-5 מיליון שקל בשנה, אך מאפשרת חיסכון של יותר מ-500 מיליון שקל מקווים שמסיעים פחות מחמישה נוסעים בממוצע.
על כך משיב משרד התחבורה: "אופן הכרת הוצאת הסעים היא בתחום אחריותו של משרד האוצר, אך עם זאת המשרד מכין בימים אלו (וללא קשר למשבר הקורונה) עבודת מטה לגיבוש פתרונות לעידוד הרחבת השימוש בהיסעי עובדים על-ידי מעסיקים. הפתרונות כוללים בין השאר תמריצי מס לעובד ולמעסיק, יצירת פלטפורמות שיתוף הסעים, סבסוד השירות ועוד. עם סיום עבודת המטה ואישור ההמלצות ע"י השרה הם יפורסמו לציבור.
"בימים אלו מופעלים שני 'פיילוטים' להפעלת שירות גמיש לפי ביקוש בתל אביב ובחיפה. בקרוב צפוי לפעול שירות דומה גם בירושלים. המשרד עוקב מקרוב אחר ניסוים אלו והשפעתם על הרגלי השימוש בתחבורה הציבורית ותרומתם להפחתת הגודש. בנוסף, נבחנות שיטות נוספות להפעלת שירות מותאם ביקוש".