משרד התחבורה מתכנן ארגון-מחדש ("רה-ארגון") בקווים העירוניים בנתניה, ופרסם לאחרונה (15.10.20) מכרז להפעלת האשכול, המופעל כיום בידי חברת
אגד תעבורה. הארגון-מחדש כולל שינויים במסלולי קווים, תוספת קווים ותוספת תשומות. השינוי כפוף להחלטת המשרד ולאישור תקציבי. המכרז כולל קווים עירוניים בנתניה ומספר קווים מנתניה אל מועצות
מקומיות במרחב הקרוב אליה, אך לא את השירות עירוני היוצא לאבן יהודה, לקדימה-צורן ולמספר יישובים נוספים.
ברקע צמיחת העיר בשנים האחרונות וצפי לגידול נוסף בשנים הקרובות, המשרד הכין בשיתוף עיריית נתניה תוכנית לשיפור השירות בקווי העיר – "תוכנית תחבורה ציבורית 2025 בנתניה". תוכנית זו משתלבת עם תוכניות פיתוח נוספות שהמשרד מקדם באזור זה ויישומה המלא כרוך בהמשך פיתוח השכונות ורשת הדרכים בעיר ובסביבתה.
במסגרת התוכנית, יופעלו בעיר קווים עורקיים בתדירות גבוהה, במטרה לשפר את הקשר בין שכונות העיר למוקדי הפעילות העיקרים, וכן קווים מקומיים בשכונות - חלקם באמצעות מיניבוסים - ברחובות בהם קיימת בעיית עבירות לאוטובוסים ואשר אין בהם כיום שירות תחבורה ציבורית. בשונה מהמצב כיום, שבו מרבית הקווים מתחילים ומסיימים את מסלולם בתחנה המרכזית, במסגרת התוכנית החדשה תורחב הפעילות ממסופי קצה הנמצאים בדרום ובצפונה העיר – ובעיקר ממסוף בלו ביי, בשכונת עין התכלת אשר הוקם חלקית לאחרונה, וממסוף תחנת רכבת ספיר. נדרשים אישורים נוספים להקמת מבנה נהגים.
משרד התחבורה מסיים בימים אלה אישור תכנון לצירי העדפה לתחבורה ציבורית בנתניה. המלצות התוכנית כוללות הוספת נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הראשיים בעיר ובצירים המחברים את הצירים הראשיים זה עם זה, בהיקף כולל של כ-80 ק"מ. יישום צירי העדפה אלה כרוך באישורי הרשויות המקומיות באזור ובשיתוף פעולה מצידן.
שני שלבי הפעלה ההפעלה תכלול שני שלבים. בשלב הראשון שיימשך עד תשעה חודשים מיום ההודעה על הזכייה במכרז יופעלו הקווים הקיימים בתוספת שיפורים נקודתיים כגון תוספת נסיעות ועידכוני מסלולים בחלק מהקווים. בשלב השני תופעל בתוך 12 חודשים יתרת קווי השירות.
המכרז יגדיל משמעותית של מספר הנסיעות העירוניות בנתניה, בהיקף של עשרות אחוזים. במסגרת זאת, תוגבר תדירותם של קווים בעלי ביקוש גבוה ויוארכו שעות פעילותם. כמו-כן, תינתן תוספת שירות למוקדי תעסוקה ומסחר.
במקביל להפעלת הקווים החדשים, יבוטל חלק ניכר מהקווים הפעילים כיום בעיר, לא כולל
קווי שירות ייעודיים לתלמידים. הקווים שיבוטלו הם: 3, 4, 6, 8, 10, 11, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 27, 34, 51, 52 ו-53.
כיום פועלים בנתניה שני קווי לילה עירוניים - קו 18 וקו 19 - במסגרת השלב השני של המכרז יבוטלו קווים אלה, והשירות בשעות הלילה יינתן באמצעות שני קווים סדירים, אשר יפעלו גם בשעות הלילה ולפנות בוקר בימים א'-ה' ובמוצ"ש.
דן ואגד לא יורשו להשתתף, אך אגד תעבורה תוכל במכרז לא יורשו להשתתף חברת אגד וכל חברה או גוף הקשור בה, למעט חברת אגד תעבורה וכן
חברת דן או כל חברה או גוף הקשור אליה וכך גם הזוכה בהליך תחרותי להפעלת מוניות שירות באשכול נתניה עירוני או גוף הקשור אליה.
קווי השירות יופעלו באמצעות 185 אוטובוסים חדשים, העומדים בתקן זיהום האוויר "יורו 6". מחצית מהאוטובוסים יהיו חשמליים, ויאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. חלק מקווי השירות יופעלו באמצעות מיניבוסים.
האוטובוסים החדשים יכללו תא ניהוג נפרד מהנוסעים ויאפשרו עלייה מכל הדלתות. כל האוטובוסים יצוידו ברשת אלחוטית, שקעי USB לטעינת טלפונים ומערכות כריזה. בתחנות האוטובוס ברחבי העיר יוצבו שלטי מידע דיגיטליים. משרד התחבורה הקצה תקציבים מיוחדים לשיפור התשתיות במרחב פעילות הקווים, כדוגמת הקמת סככות חדשות בתחנות ושיפור תחנות קיימות.