בנמל אשדוד נפרקו (יום ג', 24.11.20) היחידות הראשונות של הרכבות החשמליות החדשות של רכבת ישראל, מדגם DDEMU מתוצרת סימנס. הן הגיעו עם האוניה גרנדה סקנדיביה של חברת גרימלדי המיוצגת בישראל על-ידי חברת אלאלוף.
מדובר בשלב נוסף ומשמעותי בתהליך החלפת צי הרכבות המיושן המונע בדיזל, לרכבות חשמליות חדישות וירוקות, אשר ישפרו את השירות לנוסעים ויצמצמו זיהום האוויר ועלויות התחזוקה.
הסעת הרכבות החדשות תתאפשר עם השלמת החשמול במסילות טבעת השרון הכוללות את תחנות רעננה, הוד השרון, כפר סבא, פתח תקוה, ראש העין, בני ברק, וכן בקו לאשקלון, הכולל את תחנות בת ים, חולון, ראשון לציון משה דיין, יבנה, אשדוד ואשקלון, בה מוקם מתחם תפעולי חשמלי חדש הכולל מוסך לקרונועים החשמליים.
הקרונועים החשמליים (קרונות בהנעה עצמית ללא קטר) החדשים יהוו תוספת של 37% למצבת הקרונות של הרכבת, כאשר כל רכבת תורכב מ-4 עד 14 קרונות בהנעה עצמית חשמלית, ללא צורך בקטר. הרכבות מגיעות בתצורה של שישיית קרונות או רביעיית קרונות, כאשר ניתן לשלב בין התצורות השונות במגוון אופנים.
אלה יתוספו לצי הרכבות החשמליות שכולל גם את הקטרים החשמליים החדשים מדגם TRAXX והקרונות הדו-קומתיים המוכרים אשר הוסבו לחשמול על-ידי רכבת ישראל.
לקרונועים החשמליים הספק של עד 8,046 כוחות סוס (6,000 קילוואט), ומשולבות בהם מערכות טכנולוגיות מתקדמות, אשר יאפשרו שירות משודרג לנוסעים, לצד בטיחות מתקדמת. בין היתר, משולבת בהם מערכת אוטומטית המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת; מערכת מידע חכמה לנוסע, המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ולנווטן (GPS), ומציגה את מסלול התקדמות הרכבת והתחנות בדרך; ומערכת אבחון חכמה המנטרת את מצב התחזוקה של הרכבת ומאפשרת גילוי ותיקון תקלות בזמן אמת.
לאחר הפריקה יועברו הרכבות למסוף פרידנזון בנמל אשדוד, וייצאו בימים הקרובים למתחם הרכבתי במשמר איילון, שם יעברו בדיקות וניסויים בחודשים הקרובים עם צפי להיכנס לשירות במהלך שנת 2021.
מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל (מיכה) מייקסנר, בירך ואמר: "הקרונועים החשמליים מהווים את העתיד של רכבת ישראל, קליטתם והכשרת הצוותים להפעלתם נעשית במקביל להתקדמות בעבודות הסברת המסילות לחשמל, ואלה יאפשרו לרכבת לשלב ציוד חדש שיחליף את צי הרכבות המיושן ומבוסס דיזל הפועל כיום, לשפר את רמת השירות, להגדיל את תדירות הרכבות ולצמצם את עלויות התחזוקה האנרגיה וזיהום האוויר".
מנכ"ל סימנס מוביליטי ישראל, צחי גולן, אמר כי מדובר בעידן חדש לנוסעי הרכבת בארץ: "סוג קרונועים זה, שנע כבר על המסילות בגרמניה, הוא חוד החנית של הקרונועים של סימנס. הקרונועים חדשניים, ירוקים, עם יכולות דיגיטליזיציה מתקדמות וכמות תקלות נמוכה, דבר שיביא לשיפור משמעותי של הזמינות והנוחות של הרכבות בישראל".