צו ותקנה חדשים, שעליהם חתמה שרת התחבורה מירי רגב, יאפשרו מ-15 בדצמבר 2020 שיטת תשלום חדשה בתחבורה הציבורית שתופעל על-ידי גופים פיננסים כגון בנק דיסקונט וישומון פייבוקס, בנק הפועלים וישראכרט.
עם כניסתה לתפקיד, הצהירה רגב כי התקנות החדשות בעיתייות הן בשל פגיעה חמורה בפרטיות הנוסעים והן בשל כשלים רבים בשיטת התשלום החדשה כגון אפליית מחירים חמורה לנוסעים שיבחרו להמשיך ולשלם באמצעות כרטיס הרב קו. השרה דחתה את כניסת התקנות לתוקף למשך מספר חודשים, ולאחרונה הצהירה במפתיע וללא כל פתרון נראה לעין לבעיות אותן העלתה, כי עד לתאריך 15 בדצמבר 2020, שיטת התשלום החדשה תצא לדרך.
שיטת התשלום החדשה בתחבורה הציבורית עוררה עניין ציבורי רב. פתרון מסוג זה נבחן במספר מדינות בעולם ועד עתה לא נעשה בו שימוש בשל בעיות הפרטיות הרבות הכרוכות בו וכן בשל חסרונות יחסיים בהשוואה לפתרונות כגון כרטיס פיזי או טכנולוגיית NFC המתקדמת הרבה יותר. לפי השיטה החדשה, על הנוסע לתקף את הנסיעה שלו באמצעות סריקת קוד QR אשר מודבק במקומות שונים באוטובוס. עלות הנסיעה תיוותר כתעלומה עד לסוף החודש, בעת חישוב כלל נסיעות הלקוח ושקלול מחירים, שאמור בסופו של דבר לשייך ללקוח את תעריף הנסיעה הזול ביותר בהתאם לכלל נסיעותיו תוך התחשבות במרחק נסיעותיו ובתבחינים נוספים. לכאורה נשמע כמו פתרון חלומי עבור הנוסע בתחבורה הציבורית. האמנם?
מעקב אחר מסלול הנוסע ופגיעה פוטנציאלית בפרטיות ראשית, על-מנת לחשב את מסלול הנסיעה, על הישומון לאתר את מיקום הנוסע ולהמשיך לעקוב אחריו לאורך כל מסלולי נסיעתו. החשש הוא כי הישומון ימשיך לעקוב אחר הלקוח לאורך כל היום ולא רק בעת נסיעותיו, מעקב שעלול לחשוף את המשתמשים לפגיעה חמורה בפרטיות. נזכיר כי החברות שזכו בהפעלת השירות עבור משרד התחבורה הן גופים פיננסיים כגון בנק דיסקונט ופייבוקס, בנק הפועלים וחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. כל הגופים שזכו בהפעלת השירות הגישו הצעתם על מחיר "אפס". המשמעות היא שהם לא ירוויחו אגורה שחוקה מעצם תפעול השירות, ומאליה עולה השאלה: מדוע להן לתפעל שירות הכרוך במשאבים כספיים אדירים מבלי להרוויח מעצם הפעלתו. ההערכה היא אפוא כי המודל העסקי ינבע משימוש במידע אליו ייחשפו הבנקים אגב הפעלת היישומון, כגון פרטים אישיים מלאים ופרטי מיקום המשתמש.
הדרת אוכלוסיות שלמות בציבור ואפליית מחירים חמורה הנסיעה בתחבורה הציבורית אומנם תהיה זולה יותר, אך רק לנוסעים אשר יסכימו להשתמש בישומון ולוותר על פרטיותם. יתר הנוסעים, אשר יעדיפו להשתמש בשיטה הקיימת היום – נסיעה באמצעות כרטיס הרב-קו, ייאלצו לשלם יותר. אך מה יעלה בגורלם של הנוסעים שהיו רוצים ליהנות מההנחה אך אינם יכולים להשתמש בישומון כגון קשישים, עולים חדשים, בעלי חשבונות מוגבלים בבנק שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, מאותגרי הטכנולוגיה וגם מאות אלפי חרדים שאינם עושים שימוש בטלפון החכם אך חלקם כצרכני תחבורה ציבורית הוא הגבוה ביותר?
במשרד התחבורה מסרו תגובה כללית שמתעלמת מסוגיית האפליה: "משרד התחבורה מעמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית מגוון של אמצעי תשלום, באמצעות הרב-קו ובקרוב גם באמצעות הישומון, באמצעות כרטיס הרב-קו יוכלו להמשיך ולשלם גם מי שלא מחזיק בטלפון חכם.
"הישומון יאפשר תשלום בתחבורה הציבורית, ויבחר בעבור הנוסע את המסלול המשתלם ביותר לתשלום. בעתיד ירחיב המשרד ויוסיף אמצעי תשלום נוספים עבור הנוסעים בתחבורה הציבורית. הנוסעים יכולים לבחור את הסדר התשלום הטוב והמשתלם ביותר עבורם אם על-ידי מגוון החוזים שכרטיסי הרב קו מציעים ואם באמצעות יישומון שיציע לנוסע דרך תשלום נוספת".
במילים אחרות, ממשיכים לשלם באמצעות כרטיס הרב-קו? תשלמו יותר, הרבה יותר. כך לדוגמה, נסיעה רגילה מביתר עילית לירושלים – שני ריכוזי חרדים מובהקים – תעלה 214.90 שקל לחודש באמצעות הישומון לעומת 538.56 שקל באמצעות כרטיס הרב-קו.
נסיעה בודדת של אזרח ותיק מתחנת רכבת באשקלון לתחנה המרכזית באשדוד בקו מספר 150 תעלה לו באמצעות כרטיס הרב-קו 4.05 שקל. לעומת זאת, בישומון הוא ישלם על אותה נסיעה 2 שקלים בלבד. תעריף הנסיעה ברב-קו כפול פי שניים מתעריף הישומון.
גורמים בענף התחבורה מביעים תמיהה רבה מהמהלך אותו מקדמת השרה רגב, שפוגע באוכלוסיות מוחלשות ובפריפריה, שלהן כלל לא תעמוד האפשרות להשתמש באמצעי התשלום החדשים. לדבריהם, כלל לא ברור מדוע השרה לא מקדמת החלטה שתשווה את תעריפי הנסיעה בישומון לתעריפי הנסיעה באמצעות כרטיס הרב-קו. להערכתם, חברות השדלנות (לובינג) של הבנקים וחברות האשראי מפעילות מכבש לחצים על קידום תעריפים נמוכים יותר באמצעות הישומונים על-מנת לעודד את הציבור להשתמש בהן.
אזולאי: פגיעה בשכבות חלשות בשבוע שעבר פנה חבר הכנסת ינון אזולאי (שס) לשרת התחבורה רגב, וכתב: "במשרד התחבורה אומנם הסבירו כי הנוסע יוכל לבחור לשלם ביישומון או ברב-קו ולתכנן את המסלול הזול ביותר עבורו, אך בחירה זו לא תתאפשר עבור חלקים נרחבים באוכלוסייה, במקרים רבים אוכלוסיות מוחלשות, שיודרו מבחירת האפשרות הנ"ל וישלמו הרבה יותר. משרד התחבורה מתעלם מהעובדה כי שימוש ביישומון מדיר אוכלוסיות רבות שאינן משתמשות בטלפון חכם או בכרטיס אשראי ובהם חרדים, קשישים, ילדים, מוגבלי חשבון בנק ועוד. עבור אלה, הפתרון היחיד הוא לשלם באמצעות רב-קו ובמחירים שהותאמו לו, גם כאשר הוא יקר משמעותית.
"לאור האמור לעיל, מן הראוי שהשרה תאפשר החלת התעריפים הנמוכים גם באמצעות הרב-קו. כרטיס הרב-קו הוא אמצעי תיקוף שהוכיח את עצמו בארץ ובעולם. מאות אלפי נוסעים בתחבורה הציבורית מחזיקים בו. הטכנולוגיה קיימת ואפשר מבחינה טכנית להחיל את התעריפים החדשים גם בו, זה רק עניין של החלטה", כתב.