אליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה: "השירות מופסק בימים ראשון עד חמישי משעה 21:00 ומתחדש ב-06:00 כמו-כן הרכבת לא פועלת בסופי-שבוע. אנחנו עומדים על 40-35 אחוז מהתפוסה בימי שגרה. חזינו זאת, כי יש לנוסעים ברכבת חלופה של רכב פרטי ושיעור השימוש שלהם ברכבת נמוך מכלל האמצעים".
הוא הגיב לטענה כאילו העדר נסיעות בסופי שבוע מגדילה את הצפיפות בימים חמישי וראשון, ואמר: "הקהל של שישי ומוצאי שבת הוא לא הקהל של ראשון עד חמישי שבהם הנסיעות משמשות לתעסוקה ועבודה לעומת נסיעות פנאי וביקורי משפחה בסופי שבוע, ולכן זה לא משפיע על התפוסה". עוד הוסיף מטר כי בימים ראשון וחמישי לא צפוף ברוב הרכבות. החזרנו את האפשרות לחיילים לנסוע ברכבת. יש 16-15 אלף חיילים בימי ראשון מתוך 105 אלף נוסעי רכבת, לעומת 280 אלף נוסעים בשגרה, ועדיין מגיעים ל-40% תפוסה. בהתייחסו לביקוש לרכבת בסופי-שבוע בימי שגרה אמר כי ביחס לימים א'-ה' יש בשישי 22-20 אחוז, ובמוצ"ש 15 אחוז מהשגרה.
לשאלת היו"ר, מה התחזית להחזרת שירות הרכבות ללוח זמנים נורמלי, השיב מטר כי בתוך חודש אפשר יהיה לצמצם את הפערים בלילות ולבטל חלק מהסגרים בכמה קווים. בינואר, בעוד 3 שבועות, אנחנו מחברים את כפר סבא למסילה המזרחית ויהיו שתי רכבות בשעה. גם דרומה - לבית שמש ולרחובות. יש עבודות חשמול מסיביות מהרצליה, שפיים וכפר ויתקין לכיוון זכרון יעקב עבודות מסיביות של חישמול במקטע מסילה יחיד. אין חלופות אחרות. בתוך שלוש שנים וחצי מהיום (אמצע 2023, ע.י.) לא יהיה שירות צפונה בסופי-השבוע וגם לא בלילות. זה מתוכנן מראש, בלי קשר לקורונה".
שלח: מה התפוסה בקווי הצפון? – מטר: "ביום ממוצע 270 אלף נוסעים, בשישי ומוצ"ש יחד - 50 אלף. לגבי הלילות, קשה למסור נתונים כי הרכבות בשעות הערב המוקדמות עמוסות יותר. נסיעה של השעה 9 יותר עמוסה משל 10. בכל מקטע יש סגירה משעה 22:00 עד 05:00. מטעמי בטיחות ותפיסת המסילה נדרשות 40-60 דקות התארגנות. לכן יש מקומות בהם מסתיים השירות ב-20:40-20:30 ולא מ-21:00".
עוד אמר: "השר לשעבר בצלאל סמוטריץ' החליט על קדימות למיזם החישמול שישדרג את רמת השירות, ונתן חלונות עבודה למשרד. אני מסכים שהשירות שלנו לא טוב בכל המקומות, ועלינו להיות עם יד על הדופק לשפר היכן שניתן.
דן לנדאו, סמנכ"ל רגולציה ברכבת ישראל, הוסיף כי לוח הזמנים החזוי למסילה לכיוון אשקלון היה סוף 2023, אך יסתיים הרבה-הרבה לפני כן. "תהיה לכך השפעה על הנוסעים מגוש-דן לכיוון באר שבע. השלכה שנייה: נפסיק כמעט לחלוטין לפלוט מזהמים מקטרי-דיזל. מלימון הקורונה הפקנו המון לימונדה".
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אמרה כי המצב קשה בחברה הערבית ולא רק בימי הקורונה. היא הלינה על כך שקו למוסד אקדמי מהמשולש לחיפה לא חזר לפעילות, ונציגת משרד התחבורה השיבה כי הקווים היו אמורים לחזור ככל שהמוסד חזר לפעילות, והבטיחה לבדוק את הנושא.
יו"ר הוועדה, ח"כ שלח, סיכם: "כשנוכחים בדיון ושומעים את המצוקות, מבינים למה מבקר המדינה היה צריך לכתוב דוח מיוחד על התחבורה הציבורית על כל סוגיה. אלו ליקויים ובעיות שהיו טרם הקורונה. ומה שאנו חוזים כעת, אלו השפעות של הזנחה פושעת לא פחות של התחבורה הציבורית על כל סוגיה: אוטובוסים, רכבות, רכבות תחתית וכל פתרון שהוא של הסעת המונים. נקודת האור היחידה שעלתה בדיון היא שהסיטואציה הנוכחית של הקורונה, מאפשרת לחברות לעשות יותר עבודת תשתית שנעשו מזמן, ואולי יש רוח אחרת להקצות משאבים, בניגוד לתפישת העבר להקצות לרכב הפרטי. אנו רואים ניסיון לתקן מחדלים של הרבה מאוד שנים. הם דורשים טיפול לאורך השנים הקרובות. תחבורה ציבורית אינה רק הסעת נוסעים, אלא גם שוויון חברתי, פיתוח כלכלי ואיכות סביבה".