בעקבות התנגדות עזה מצד חברי ועדת הכלכלה, נציבות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות וארגוני נגישות לכך שרוב השירות יהיה בלתי מונגש, הגיש
משרד התחבורה נוסח מתוקן לוועדה ההולך לקראת בעלי המוגבלויות.
הוועדה סיימה היום (ג', 12.10.21) את הדיון בתיקונים שיאפשרו הפעלת קווי הביקושית. הדבר מעגן בחקיקה את השירותים שכבר ניתנים בכמה מקומות בארץ. היו"ר
מיכאל ביטון דרש ממשרד התחבורה התייחסות מפורשת לסוגיה, ואמר כי בלי התייחסות כלשהי לסוגיה לא תהיה התקדמות בחקיקה.
בדיון היום הוצגו הסכמות חדשות, לפיהן ההנגשה תוסדר בתקנות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. שרת התחבורה, בהתייעצות עם הנציבות ועם ארגונים המקדמים זכויות בעלי מוגבלויות ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, תקבע את התקנות ונוסח ראשון להן יוגש לאישור הכנסת עד 1 בדצמבר 2024. עד אז, המפקח על התעבורה יקבע הוראות להסדרת הנגישות לאנשים עם מוגבלות, לאחר התייעצות עם הנציבות, שתייצג גם את עמדת ארגוני המגזר השלישי. לבקשת היו"ר ביטון הוסכם היום גם כי בעוד כשנה תדווח השרה לוועדה על התקדמות בטיפול בנושא.
ח"כ שירלי פינטו (ימינה) שאלה, האם אפשר להסדיר את השירות כניסוי לשלוש שנים. ביטון התייחס לכך ואמר כי הדבר עלול לפגוע באטרקטיביות של חברות לגשת למכרזים. הוא הוסיף כי השירות הזה נגיש יותר לבעלי מוגבלויות ואמר: "לימדנו את כולם שאין יותר חוקים ל
אוטובוסים ותחבורה ציבורית בלי שנשמע קולם של אנשים עם מוגבלות".
נציגת ארגון בזכות, אביבית ברקאי אהרונוב, ביקשה לדעת מדוע מועד התקנת התקנות לקבע לסוף 2024 ולמה אי-אפשר להקדימו. נציג משרד התחבורה, עו"ד
עופר לוי, אמר כי המשרד מבקש ללמוד את הצרכים ולדעת שהוא יוכל לספק אותם. "כדי שלתנות יהיה עורף תפעולי מקצועי וכדי שהן תהיינה רציניות, הולמות ויעילות צריך זמן. זה לא אומר שלא נתחיל כבר בקרוב לנהל שיג ושיח עם הנציבות. מה שאפשר להתחיל לעשות מיד נתחיל מיד".
נציגת נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, מיכל שיק הר טוב, אמרה כי הנציבות הגיעה לפשרה עם נציגי משרדי התחבורה והאוצר, וכי היא מבטיחה שהנציבות לא תעכב את הפעלת השירות ותדרוש את הדברים הבסיסיים להנגשה. באשר לבקשה לשמוע גם את קולם של נציגי ארגוני המגזר השלישי, סגן מנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, התחייב בפני יו"ר הוועדה ביטון כי הוא או ראש הרשות יפגשו במהלך השנה עם נציגי הארגונים.
יו"ר ועדת הכלכלה סיכם את הדיון ובירך על ההסכמות. הוא שב והדגיש כי מעתה כל עיסוק בשירותי תחבורה ותחבורה ציבורית ידרוש גם התייחסות לנושא הנגישות, וציין כי לאחר חקיקת חוק ההסדרים תקיים הוועדה דיון בנושא ההנגשה בתחבורה הציבורית בכלל.