ערך צבור - חלופה לכרטיסיות
|
|
מנכ"ל ארגון בצלמו, שי גליק, מתריע כי תעריפים פנימיים בערים רבות, בעיקר בפריפריה, עשויים להתייקר בעשרות ואף במאות אחוזים (עפולה, טבריה, בית שמש, מגדל העמק, אלעד, ראש העין, לוד, בית שאן, צפת, קריות, חדרה, בני ברק, אום אל-פחם, רהט, ביתר עילית, ואדי ערה, גוש שילה, עומר, חורה, אופקים, גוש-עציון, נתיבות, שדרות, ירוחם, דימונה, יבנה, בקה אל גרביה, קריית מלאכי, נתיבות, נצרת, כרמיאל, טמרה, רמלה, אילת, אשקלון, ערד ועוד). הוא ציין את הכוונה לבטל את הנחת הערך הצבור בכרטיס הרב-קו ואמר כי "הנחת ערך צבור אינה הנחה מיוחדת. בעבר היו רק כרטיסיות, והנוסע היה מקבל הנחה בדמות הוספת ניקובים ברכישת כרטיסיה – ההנחה בכרטיסיה הייתה מקנה את הטבת הפרופיל – במקרה של אזרח רגיל, ברכישת כרטיס הייתה מתקבלת הנחה של 20% מהמחיר הבסיסי. גם בעבר וגם כיום ניתן לרכוש כרטיס לנסיעות בודדות ברב-קו או לפני העלייה לרכב במחיר הבסיס וללא הנחה למי שלא מעוניין ב'כרטיסייה' או ב'ערך צבור'. כך למשל, גם כיום ברכבת ישראל ובאמצעי תחבורה נוספים יש כרטיסיות - קונים כרטיסיה של 12 ניקובים במחיר של 10 .לעמת זאת, באוטובוסים יש בעיקר שימוש בערך צבור כתחליף לכרטיסייה בעקבות העדפת שימוש בערך צבור על-ידי משרד התחבורה אשר מאפשר מעבר בין אמצעי תחבורה שונות וקווים שונים". הוא ציין כי במהלך השנים האחרונות המדינה ביקשה לעודד נוסעים לעבור מכרטיסיות לערך צבור כדי לתמרץ את הציבור לנסוע בתחבורה הציבורית ללא מגבלה לקווים או לאזורים מסוימים. הוא ציין כי ערך צבור ניתן לקנות רק מסכום של 30 ש"ח (שקול לכרטיסיה של כ-6 ניקובים) ומעלה, מה שמעודד שימוש בתחבורה הציבורית.
|