מנהלת אגף מטרו מינהל התכנון, יעל סלומון, מעריכה כי המטרו בגוש-דן יתחיל לפעול בעוד פחות מעשור, ב-2031. בכינוס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן שהתקיים בתל אביב, אמרה (יום ב', 4.4.22) סלומון: "זה מערכות שלמות של מטרו, רק"לים, תשתיות להליכה, לרכיבה. מערכת כוללת שדבר מזין את דבר. המטרו ייתן את המענה של המאסות הגדולות". היא הוסיפה כי היא "מאמינה שילמדו הרבה מהקו האדום. יש צוותים של חברות זרות שהתחילו בתכנון של השלב הבא".
צחי כץ, מהנדס העיר מודיעין ויו"ר איגוד המהנדסים, נגע בתשתיות התחבורה ואמר כי "כשבונים שכונה חדשה בגרמניה, היא מתוכננת כך שלא תלך יותר מ-400 מטר לתחנה הקרובה. מדינת ישראל מנסה להשיג בעשור מה שעשו במקומות אחרים באבולוציה של חיים שלמים. חסרים מתכננים בכל הדיסציפלינות - מהנדסים מכל הסוגים, אדריכלים, כולם. אם ננסה לפתור לבד הכל נמשיך לראות איחורים בביצוע. ואני לא מאוד אופטימי לגבי 2031. אנחנו רואים את זה גם ברכבת הקלה בירושלים ותל אביב, שיש עיכובים ואיחורים".
2,000,000 דירות ב-20 שנה גיל שנהב, אדריכל שותף במשרד כנען שנהב אדריכלים, אמר כי "הבעיה בישראל היא לא שכל ולא כסף, היא ניהול. אנחנו ב-22-20 השנים ההקרובות נבנה שני מיליון דירות. דירה ממוצעת היא בערך מיליון שקל, זה שני טריליון שקל. זה חמש שנים של כל תקציב המדינה - סכום עצום שקשה לתפוס אותו. הולכים לאירוע ב-20 שנה, שזה לא מספר גדול בתכנון, של חמש פעמים תקציב המדינה. ואיך אנחנו מנהלים את זה? חצי אחוז במס פה ושם, אירוע של חמש פעמים תקציב המדינה, ואיש לא מנהל אותו. זו לא בעיה של כסף או של שכל זו בעיית ניהול".
דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדל"ן, ציין כי "הלקוח של היום מחפש את המכלול - יש סגנון חיים אליו הוא שואף ורוצה לקבל את כל החבילה. בהתחדשות עירונית בונים בתוך רקמת חיים, והאתגר הגדול הוא לספק את התשתיות הנדרשות על הבסיס הקיים לשם כך נדרשת יצירתיות".
ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, אמר שנדרשת התגייסות כוללת. לדבריו, "על כל תחנה ופינוי ועל כל תוואי, חצי מהאנשים מגישים התנגדות במקרה שהמטרו יעבור לידם, מעליהם, בצד. אני רוצה נת"ץ [נתיב תחבורה ציבורית, ע.י.] וכולם מתנגדים, כי איש לא רוצה לנסוע באוטובוס בישראל. אבל צריך להבין שזה תהליך שהוא 'חובה', ולקבל החלטות אמיצות. רציתי להכניס אגרות גודש, אמרתי ותקפו אותי. צריך תחבורה ציבורית בשבת ולהפעיל אותה כמה שיותר".
העולם עובר שינוי זיו יעקובי, מנכ"ל ושותף אקרו נדל"ן, אמר כי "עיריית ת"א היא הראשונה שאימצה מדיניות של תקנות חדשות בעניין החנייה. תפקידנו כיזמים הוא להבין שהעולם עובר שינוי, ביניהם גם שינוי תחבורתי. יש פער גדול בין המדיניות לביצוע. מדובר בתב"עות חדשות, אז השוק יצטרך להתרגל. היום הדור הצעיר מתרגל לנסוע בתחבורה ציבורית, בגלגינוע (קורקינט) ובאופניים ולכן זה יכול להיות אפשרי. המציאות משתנה לנגד עינינו ולא תהיה ברירה להתאים את עצמנו, וגם הלקוח מבין זאת".
ישראל גל הוסיף כי "עוד לא התחלנו לצמצם את התקנים של החנייה בקריית אונו. בעניין הציפוף והחנייה - אם לא נצופף, ניאלץ להוריד שטחים ירוקים. נצטרך לבנות ערים חדשות על חשבון שטחים ירוקים. השאלה מה עדיף - ציפוף או בזבוז משאבי הקרקע של מדינת ישראל. בעיני, ציפוף עדיף. בסופו של יום אנשים יתרגלו שלא יהיה לכם מקומות חנייה - זה קיים בכל הערים הכי גדולות בעולם".
המהנדס צחי כץ ציין עוד כי "מודיעין באומץ רב הפחיתה את התקן כי זה מה שעושים בעולם כולו. לשם אנחנו צריכים ללכת במקביל לקידום התחבורה הציבורית. התיקון החדש מתייחס לבית בודד אבל צריך לראות את העיר כמתחם אורבני, צריך לקבוע מה מדיניות הבנייה בכל אזור וכך לשמור על המרקם העירוני. יש גם גבול לציפוף- יש היום מעל מיליון יח"ד שהם לא על שצ"פ אבל אי-אפשר לשווק כי אין לשם תשתיות בכלל-אין תחבורה ציבורית ואין כביש גישה. הממשלה צריכה להתרכז בלפתוח את החסמים שיא עצמה לא מוכנה לפתור".
יעל סולומון מנהלת אגף מטרו, מנהל התכנון ציינה: "התחזיות בנושא הציפוף - מרכז ות"א בעוד עשור תוספת של עוד מיליון נפש- עושים זאת באמצעות התחדשות 40% ושכונות חדשות. מכוונים למרחב של התחנות סביב המטרו- תכנון מותאם תחבצ. זה קורה גם בירושלים למשל. בתא ערוכים לקו הרכבת הקלה- הסתכלות של העולם הגדול של הולך הרגל. לפני שבוע הפצנו טיוטות של תמ"א 70 לרשויות המקומיות ומאמינים שלקראת סוף השנה נגיע לדיון להפקדת התוכנית".
דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדלן, אמר כי "הקונספט של מימון תשתית המטרו בין היתר על-ידי תקנות החנייה הנוספות לאורך המטרו, הוא נכון. החוק אומר שבמקום היטל השבחה של 50%, החל ב-1.1.23 כל תוכנית שלא תופקד עד אז תהיה כפופה לחוק החדש. התוכנית תמוסה בהיטל השבחה ומס מטרו - תוספת של 50% על הקיים. בעלי הקרקע משלמים על משהו שיקרה עוד שנים רבות כשלמעשה הם לא נהנים מזה. החוק גם לא עושה הבחנה בין זכויות שינתנו כתוצאה מהמטרו וכאלה שגם כך ניתנות היום".
יעל סולומון, מנהל אגף המטרו, במנהל התכנון: "לגבי המס סביב המטרו - מי שהגהה את הרעיון הוא משרד האוצר אחרי בחינה ארוכה, התובנה היא שמי שנהנה מאיכות חיים מוגברת גם צריך לשלם, ולא צריך להטיל זאת על כל תושבי המדינה. חוק המטרו מחייב גם 30% דירות להשכרה שמחצית מהן במחיר מופחת".
גיל שנהב אדריכל, כנען שנהב אדריכלים: "עד שלא נגיע למצב שיהיה ביקוש למטרו גם הבנקים לא יממנו את זה. הזמינות והצורך של מערכות הסעת המונים לא רלוונטי היום כי לכולם יש חנייה מתחת לבית ובמשרד. למשל בפרויקט TLV חצי מהחניונים ריקים כי כשמתוכננת שכונה טובה שיש הכל ליד הבית, אתה לא צריך את האוטו. אנחנו במקום לתכנן לטובת התושבים מתכננים לטובת המכוניות".