עיריות ביתר עילית, קריית שמונה ודימונה מבקשות מבג"ץ (יום ב', 13.6.22) לבטל את רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, עליה הכריזו שרת התחבורה,
מרב מיכאלי ושר האוצר
אביגדור ליברמן, ואשר אמורה להיכנס לתוקפה ב-1.8.22. לטענת העיריות, הרפורמה תפגע קשות ביישובים המרוחקים ובתושבים מוחלשים, וזאת בלא חקיקה ראשית ובלא תהליך של שיתוף הציבור.
במרכז הרפורמה עומד ביטול עשרות תעריפים פרטניים ויצירת מספר מצומצם שלהם, תוך מטרה מוצהרת של הוזלת הנסיעות למשתמשים קבועים. בין רכיביה המרכזיים: הגדלת ההנחות לכרטיסי מינוי חודשיים והוספת מסלולים חדשים שלהם, ביטול ההטבה בטעינת כרטיסי רב-קו, הוזלת חלק מהנסיעות הבודדות וייקורן של אחרות. מבקרי התוכנית טוענים, כי בפועל היא תייקר את הנסיעות בעיקר לשכבות החלשות - וזו הטענה העומדת במרכז עתירת העיריות.
לדברי העיריות, ביטול הנחת הצבירה ברב-קו יוביל בפועל להתייקרות הנסיעות למרות ההפחתה הנומינלית של המחירים. עוד נטען, כי למרות שרוב הציבור מבצע נסיעות למרחק של פחות מחמישה קילומטרים, אין ברפורמה תעריף מוזל לנסיעות אלו - בניגוד למגמה הרווחת בעולם. "הרפורמה קובעת עלייה משמעותית במחירי הנסיעה הבין-עירונית בין יישובים רחוקים, אותה יספגו בעיקר היישובים החלשים בישראל, אשר נמצאים בריחוק גאוגרפי מהמרכז", נטען בעתירה. תושבי היישובים המוחלשים יספגו התייקרות של עשרות אחוזים, אומרות העיריות.