X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נעה אבירם, רן שדמי, מרב מיכאלי ומיכל פרנק [צילום: בועז אופנהיים/לע"מ]
רפורמת דרך שווה הוכנה ללא יעדים כמותיים
מחקר של הכנסת מצא שכרבע מהנוסעים הבוגרים נפגעו מהמהלך המחיר לנסיעה עירונית בודדת עלה בכ-15% והמחיר למינוי חופשי חודשי לבוגרים ולאזרחים ותיקים עלה בכ-8%

משרד התחבורה טוען כי רפורמת דרך שווה, להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, מבוססת על עבודת מחקר מעמיקה וניתוח נתונים. אולם מרכז מחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) מצא במסמך שהכינה החוקרת רינת בניטה, כי לרפורמה אין יעדים כמותיים לגבי אופן ההשפעה הצפוי על דפוסי השימוש בתחבורה הציבורית ועל יעדים מרכזיים בפעילות המשרד בתחום פיתוח התחחבורה הציבורית, ובאופן פרטני לגבי יישום מדיניות הממשלה לצמצום הנסועה הפרטית בשיעור של 20% עד שנת 2030.
במשך השנים האחרונות אין מגמה למעבר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. הרפורמה הוגדרה בין היתר כצעד משלים להגדלת מקדם פיצול הנסיעות (היחס בין השימוש בתח"צ לתחבורה פרטית), לצד צעדים נוספים כמו הגדלת ההיצע והמגוון של אמצעי התח"צ, והיא חלק מתוכנית החומש של המשרד שתוקצבה בכ-50 מיליארד ש"ח, לצורך שיפור התח"צ ושדרוג מעטפת השירות.
אולם למרות בקשת הממ"מ, לא נמסרו היעדים הכמותיים של המשרד במדדי השירות והשימוש בתח"צ לאחר השלמת תוכנית החומש והרפורמה כחלק ממנה, לרבות מספר נסיעות הנוסע והאופן שבו צפויה הרפורמה להשפיע על דפוסי הנסיעה של משתמשי התח"צ, ולפי תשובת המשרד אין עדיין יעדים כאלו וכי הוא עובד "בימים אלו" על מדדי הבסיס לשם יצירת היעדים לתוכנית החומש...

"ודאות תעריפית" עמומה

על-פי הניתוח שערך הממ"מ, המחיר לנסיעה עירונית בודדת (ערך צבור) עלה בכ-15% והמחיר למינוי חופשי חודשי לבוגרים ולאזרחים ותיקים עלה בכ-8%. מנגד, מחירי נסיעה בודדת לזכאי ביטוח לאומי ירדו ב-25% ומחירי מינוי חופשי-חודשי לנוער ירדו ב-46%. הנסיעה לבני 75 ומעלה היא חינם, אך קבוצת גיל זו מהווה פחות מ-5% מכלל הנוסעים (על-פי נתונים שנמדדו לפני תקופת הקורונה).
לפי משרד התחבורה, הרפורמה מייצרת ודאות תעריפית ובשל כך נמנעה העלאת תעריפי התח"צ בשיעור של כ-8%. כך, אלמלא הרפורמה עלות נסיעה בודדת הייתה אמורה להיות 6.50 ש"ח בפברואר 2022 בשל העלייה במדד תשומות תח"צ. אולם מהמשרד לא נמסר מהי אותה "ודאות תעריפית" וממה היא נובעת. מבחינת הצעת תקציב המשרד לשנים 2022-2021 ניתן לראות כי אחד ממקורות המימון לתוכנית החומש בתח"צ הוא תוספת של 300 מיליון ש"ח בגין שינוי תעריפי הנסיעה בתח"צ. ניתן להניח שלפחות חלק מאותה "ודאות תעריפית" נגזרת מ-(1) ביטול הנחת הערך הצבור, ששוויה נאמד בכ-200 מיליון ש"ח בשנה; (2) מהפיצול התעריפי בין נסיעות באוטובוסים לעומת נסיעה ברכבות מסילתיות; (3) ומעליית התעריפים עבור נוסעים שאין בדפוסי השימוש שלהם כדאיות לרכישה של מינויים שונים.
כמו-כן, בפברואר הפחית משרד האוצר את הבלו על בנזין וסולר ב-0.5 ש"ח, והפחתה דומה נוספת מתוכננת לתחילת אוגוסט 2022, כך שחלק מעליית מחירי התשומות קוזז. בנוסף, לפי מכרזים שעורך המשרד חלק מהאוטובוסים מונע בגז
טבעי או חשמל, בהם עליית המחירים הייתה מתונה יחסית לעליית מחיר הסולר.
רמת שירות נמוכה
לפי נתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, תעריפי הנסיעה בתח"צ בארץ במונחי שוויון כוח קנייה (PPP) נמוכים בהשוואה למדינות מפותחות, בעיקר באירופה. עם זאת, גם רמת שירותי התח"צ בישראל נמוכה משמעותית בהשוואה למדינות מפותחות הן בהיבטים של גיוון אמצעי הנסיעה והן בהיבטים של אמינות השירות ותדירותו.
מנתוני המשרד ביחס לביטול הנחת הערך הצבור בכרטיסי הרב-קו (20%) עולה, כי ביטול ההנחה ישפיע על כ-40% מנוסעי התח"צ, וכי כ-24% מהנוסעים בעלי פרופיל בוגר, ייפגעו מהמהלך, גם בהתחשב בחוזים האחרים שמציעה הרפורמה עבור נוסעים אלו (דוגמת חופשי יומי או מינוי חודשי פריפריאלי מוזל). מבין אלו, כ-73% הם נוסעים שמספר נסיעותיהם הוא עד 10 בחודש וכ-16% מבצעים בין 10 ל-20 נסיעות חודשיות.
הליך חלופי ל-RIA
במענה לשאלה, מדוע לא התקיים הליך של RIA (הערכת השפעת רגולציה), השיב המשרד כי נערך ניתוח של השפעת הרגולציה על השירות הניתן לנוסעים ועל התפעול שיידרש מהמפעילים, אך לא נמסר את תוצאות הניתוח. בתשובתו לבג"ץ טען המשרד כי ועדת המחירים לא הייתה מחויבת ואף לא צריכה לבצע RIA לרפורמת דרך שווה, וכי קיום התהליך המקצועי בעניין הרפורמה עונה על הצורך העומד ביסוד קיום תהליך RIA.

תאריך:  04/08/2022   |   עודכן:  04/08/2022
+שיפורים בשירות התחבורה הציבורית באזור צפת
13:53 04/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השינויים כוללים הוספת קו חדש שיחליף קו קיים וישפיעו גם על השירות לחצור הגלילית, לקריית שמונה ולטבריה

התחנה המרכזית בצפת [צילום: יח"צ]
+כ-120 אלף מבני 75 ומעלה הנפיקו "זהב קו"
12:16 04/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

פרופיל זה מאפשר נסיעה חינם בתחבורה הציבורית  ▪  קודם מגיפת הקורונה ביצעו כלל האזרחים הוותיקים פחות מ-5% מנסיעות הנוסע בתחבורה הציבורית  ▪  שיעור בני ה-75 ומעלה קטן בהרבה, וכך גם מידת השימוש בשירות

השרה מיכאלי מקבלת מחמאות מנוסעת מבוגרת [צילום: בועז אופנהיים/לע"מ]
+ח"כ בזק לשרה מיכאלי: את אחראית להדרת נשים באוטובוסים
04:32 04/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ענבר בזק פנתה לשרת התחבורה בעקבות שני מקרים של הדרת נשים באוטובוס בידי חרדיים  ▪  הגורם העיקרי להדרה - מסלולים לאוכלוסייה הומוגנית

מודעה להדרת נשים [צילום: איתמר לוין]
+מחשבון הרפורמה: חלקים מעבר לקו הירוק לא מסומנים כשטח ישראל
18:00 02/08/22  |  עידן יוסף

מחשבון רפורמת "דרך שווה" של משרד התחבורה מציג את המילה "ישראל" רק ליד ישובים הנמצאים בתוך הקו הירוק. ישובים מעבר לקו הירוק כגון אריאל, ואף הכותל המערבי ושכונות בירושלים אינן בגבולות המדינה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ל-News1: "מחשבון התעריפים והמפה באתר רפורמת דרך שווה מבוססים על מפות גוגל. למשרד התחבורה אין אפשרות לשנות את שמות היישובים, מהדרך בה הם מוגדרים בגוגל העולמית.

0
+חשיפה: משרד התחבורה אישר תוספת 24 נסיעות בשבת
17:16 02/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הורתה להפעיל בעיר מעלות נסיעות תחבורה ציבורית  ▪  הנימוק: שירות ליישוב לא-יהודי (תרשיחא), אך בפועל למעלה ממחצית התחנות נמצאות בשכונות היהודיות

אוטובוס של נתיב אקספרס [צילום: אברהם שטרן]
+ההסתדרות מתנגדת לקליטת עובדים זרים כנהגי אוטובוס
12:22 02/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה אומר כי הדבר יביא לדחיקת נהגים ישראלים החוצה, ובהמשך לבריחת זרים מהמקצוע בשל תנאי העבודה

נהג זר. בקרוב בישראל? [צילום: אוד אנדרסן/AP]
+שינויים בקווי התחבורה הציבורית בדרום בעקבות המתיחות הביטחונית
10:56 02/08/22  |  עידן יוסף

לתשומת לב נוסעי התחבורה הציבורית בדרום: עקב חסימת צירי התנועה באזור עוטף עזה יחולו שינויים במסלולי הקווים.
כלל הקווים הבין-עירוניים החולפים בשגרה דרך צומת יד מרדכי, יוסטו לנסיעה דרך צומת גבעתי וכביש 232. מדובר בקווי אשקלון-באר שבע (קווים 361,363, 364, 365, 366 ו-464), כל הקווים לאזור המרכז, אשדוד, תל אביב ובני ברק (קווים 378, 379, 465, 479, 592, 593, 594 ו-598), קווים לירושלים ובחזרה (492 ו-495), קו רהט-אשקלון (467), קו אשדוד-אילת (391) וקו אשכול-אשקלון (36).
כמו-כן, בשלב זה מבוטלים קווים לשדרות וממנה (27, 29 ו-145), קווים למסוף ממועצה אזורית אשכול וממנו (11 ו-15), קו 19 לאשקלון וממנה יסיים במבקיעים, קו 20 לאשקלון וממנה יסיים בגברעם, קו 11 בשדרות לא ייכנס לשכונת האחוזה וקו הרכבת באר שבע - אשקלון יפעל בין באר שבע לנתיבות בלבד.

+ארלוזורוב כמודל תחבורה ומגורים עתידי
10:40 02/08/22  |  עדי מגדל   |   לרשימה המלאה

אני קוראת לא רק לעיריית תל אביב, אלא גם לערים השכנות בגוש-דן, גם להוסיף נת"צים היכן שאפשר, גם להפוך כמה שיותר צירי תחבורה ל"רב שימושיים", זאת תוך דגש על עדיפות להולכי רגל ולרכב דו-גלגלי, זאת על-מנת לייתר עד כמה שאפשר את הצורך במכוניות פרטיות

עתיד ירוק יותר [צילום: הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפורמת דרך שווה הוכנה ללא יעדים כמותיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
ענבר בזק פנתה לשרת התחבורה בעקבות שני מקרים של הדרת נשים באוטובוס בידי חרדיים    הגורם העיקרי להדרה - מסלולים לאוכלוסייה הומוגנית
עידן יוסף
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הורתה להפעיל בעיר מעלות נסיעות תחבורה ציבורית    הנימוק: שירות ליישוב לא-יהודי (תרשיחא), אך בפועל למעלה ממחצית התחנות נמצאות בשכונות היהודיות
עידן יוסף
איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה אומר כי הדבר יביא לדחיקת נהגים ישראלים החוצה, ובהמשך לבריחת זרים מהמקצוע בשל תנאי העבודה
עדי מגדל
אני קוראת לא רק לעיריית תל אביב, אלא גם לערים השכנות בגוש-דן, גם להוסיף נת"צים היכן שאפשר, גם להפוך כמה שיותר צירי תחבורה ל"רב שימושיים", זאת תוך דגש על עדיפות להולכי רגל ולרכב דו-גלגלי, זאת על-מנת לייתר עד כמה שאפשר את הצורך במכוניות פרטיות
עידן יוסף
עיקר התקלות שנרשמו הן במכונות תיקוף שלא קראו את החוזים החדשים, הורדה מהערך הצבור במקום מהערך החוזי וקנייה של חוזים לא מתאימים    משרד התחבורה הנחה לנהוג אדיבות בנוסעים, ומציע לנוסעים שחוו תקלות לפנות למרכזי "על הקו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il