משרדי התחבורה והאוצר הגיעו להסכמות עם חברת
רכבת ישראל על הסכם הפעלה לשנים 2026-2022, בהיקף של 16 מיליארד ש"ח. ההסכם מסדיר את הסובסידיה של המדינה עבור שירותי הסעת נוסעות ונוסעים והובלת מטענים ברכבת, ומנגד את התחייבויותיה של הרכבת לרמת השירות ופיתוח בהתאם לתוכניות האסטרטגיות.
ההסכם מתייחס לרמת השירות ברכבת, ובכלל זה רמת דיוק בלוחות הזמנים, תחזוקה וניקיון, מתן מידע לציבור, מכירת הסדרי נסיעה וכיבוד הסדרים אלה, הנגשה לנוסעים בעלי מוגבלויות, טיפול בפניות הציבור ובאבדות ומציאות, הפחתת הצפיפות ושיפור השילוביות בין הרכבת והאוטובוסים, בכל הקשור לתשתיות, לוחות זמנים, מידע לנוסע וכרטוס.
הסובסידיה מגלמת את ההפרש בין עלויות ההפעלה של הרכבת, בהתאם לתוכנית ההפעלה, לבין הכנסותיה בפועל ממכירת הסדרי הנסיעה. כמו-כן, כולל ההסכם תמריצים בגין עמידה ביעדי רמת השירות, הגדלת מספר המשתמשים בתחנות נבחרות, דיוק בלוחות הזמנים, שביעות רצון הציבור באמצעות סקרים שנתיים וקידום מיזמים לפיתוח השירות ברכבת ולשיפורו. במקביל, החברה תשלם פיצויים בגין אי-עמידתה ברמת השירות הנדרשת לפי ההסכם, במידת הצורך.
בנוסף, ההסכם מסדיר את תשלומי הסובסידיה עבור הובלת מטענים, תוך מתן דגש להובלה באזורי הגודש, במטרה לצמצם את הגודש בכבישים וכן קידום ויישום של תוכניות הפיתוח של רשת המסילות והתחנות.
ההסכם אושר על-ידי משרדי התחבורה והאוצר, רשות החברות הממשלתיות ודירקטוריון רכבת ישראל, בתום עבודה אינטנסיבית של כשלוש שנים. כעת, עקרונותיו מפורסמים להערות הציבור למשך שבועיים, ולאחר מכן יובא ההסכם לאישור ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה.
הסכם ההפעלה האחרון עם רכבת ישראל נערך לפני כמעט עשור, בשנת 2014, ומאז הוארך ועודכן מעת לעת. תוקף ההסכם האחרון הסתיים בסוף אוקטובר, וללא הסדרה של הסכם חדש, לא ניתן יהיה להעביר לרכבת את הסובסידיה לחודש נובמבר, מה שעלול לפגוע בשירות לציבור ובהפעלה רציפה, יעילה ומיטבית של הרכבת לציבור הנוסעים.
מנכ"ל
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "שלוש שנים של מו"מ מדוקדק הושלמו, בהסכם שמבטיח ודאות פיננסית לחברת רכבת ישראל, ובמקביל מבטיח עמידה בסטנדרטים של שירות לתועלת ציבור משתמשי הרכבת, ומתמרץ את החברה להשקיע ולהשתפר במדדי השירות. אני מודה לעמיתינו בהנהלת רכבת ישראל, ליו"ר משה שמעוני ולמנכ"ל
מיכה מייקסנר, על המקצועיות ועל השותפות".