ב-18 באוגוסט יחל לפעול הדנקל, הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן. יותר מחודש אחר כך, ב-27 בספטמבר, עיצומם של חגי תשרי, יתכנסו שופטי בית המשפט העליון,
יצחק עמית,
דוד מינץ ו
יעל וילנר, לדון בעתירה שהגיש לפני כשנה ראובן לדיאנסקי, המועמד לראשיות עיריית תל אביב יפו, נגד שרת התחבורה וחברות נת"ע ותבל מטרו, המבקשת להפעיל את הרכבת הקלה גם בשבת.
בעתירה, שהוגשה כאשר
מרב מיכאלי שימשה כשרת התחבורה, טען כלפיה העותר כי הרבתה לדבר על הפעלת הדנקל בשבת, בעוד שבפועל "מילים לחוד ומעשים לחוד", ומיכאלי לא פעלה לממש את מדיניותה זאת באמצעות תקנות או באמצעות הנחיית מפעילי הרכבת הקלה מכוח סמכותה בפקודת מסילות הברזל. . לדברי לדיאנסקי התנהלות זו מעלה את הסברה שמא מיכאלי, למרות ההודעות הפומביות בדבר רצונה להפעיל
תחבורה ציבורית בשבת, "פוזלת בפועל אל עבר הציבור החרדי והמפלגות הדתיות ומבקשת להימנע ממחלוקות עמם", ו"מובן שאם זוהי הסיבה לפער הבלתי מוסבר בין ההצהרות לבין המעשים, הרי שמדובר בשיקולים זרים".
גם המדינה, בתשובתה לבג"ץ, לא הכחישה את התברים ומסרה כי "מלבד הצהרותיה של השרה קודמת בתקופת הבחירות, הפעולה המעשית היחידה שנעשתה על-ידה בה קשר זה, הייתה פנייה שהעבירה השרה דאז לחברת נת"ע, בבקשה כי זו תערוך מיפוי המשמעויות של הפעלת הרכבת הקלה בשבת".
בעתירה נטען כי החוק מבדיל בין אוטובוסים לרכבות, ובעוד שבשירות האוטובוסים נקבעה הגבלה מפורשת בחוק, לא נקבעה הגבלה דומה לגבי רכבות. המדינה השיבה בתגובה כי ההסמכה הקיימת בדין ביחס לאוטובוסים ציבוריים נדרשה ביחס לקווי האוטובוס הרבים והמגוונים, אך איננה דרושה כאשר מדובר בקווי רכבת, שהם מעטים יחסית, ומופעל לגבי כל אחד מהם שיקול דעת פרטני, במסגרת אישור תוכנית הפעלה על-ידי מנהל המסילה. כמו-כן, בכל הנוגע לרכבות - אלה לא פעלו בימי המנוחה מאז קום המדינה, לעומת אוטובוסים אשר בהתאם לסטטוס-קוו פעלו בשבת בחלק מהערים. אף מטעם זה, לא עלה הצורך להסדיר באמצעות חקיקה את סוגיית אי-הפעלת הרכבות בימי המנוחה.
היועצת המשפטית לממשלה מצאה כי בנסיבות העניין יש להביא את סוגיית אי-הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בימי המנוחה בפני הדרג המיניסטריאלי; ובהמשך לכך, הובאה הסוגיה לפתחה של שרת התחבורה דהיום
מירי רגב. זאת, מאחר שמדובר בהחלטת מדיניות מובהקת, העוסקת בעניין שבלב הדיון הציבורי, ובסטטוס-קוו הרגיש בענייני דת ומדינה.
עוד נקבע, כי בטרם תקבל השרה החלטה, יש לפרוש בפניה את מלוא התשתית העובדתית הרלוונטית והשיקולים התחבורתיים הנוגעים בדבר, תוך שהיא רשאית לקחת בחשבון את הפרקטיקה הנוהגת בנוגע לאי הפעלת הרכבות בימי המנוחה. לצורך כך, הוכן מסמך מקצועי, אשר במסגרתו נפרשה התשתית העובדתית ובכלל זאת השיקולים התחבורתיים הרלוונטיים, לצורך בחינת מועדי הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה.