עו״ד
עופר לוי מ
משרד התחבורה אמר לתדהמת חברי הוועדה: "30-20 אחוזים מהמשתמשים בתחבורה הציבורית אינם משלמים על הנסיעה. פוטנציאל הנזק מגיע ל-300 מיליון שקל בשנה. זו לא רק פגיעה בקופת המדינה אלא גם בציבור כשהכסף אמור לחזור בהשקעה לציבור. במטרה לעורר מודעות לנושא הפצנו נוהל חדש שייכנס לתוקף בקרוב. מי שלא משלם חייב בתשלום תעריף מוגדל. אם זה קטין עד גיל 12 הוא לא חייב בתעריף מוגדל אלא אם הוא מלווה בנוסע מבוגר ועליו יהיה התעריף המוגדל. הורנו לבקרים, שברגע שהם משיתים את התעריף המוגדל על קטין, הם יהיו מחויבים לבקש טלפון של ההורה כדי לידע אותו".
הנתונים שנמסרו לוועדה גבוהים בהרבה מנתונים שנמסרו לפני שלושה שבועות לוועדה הכנסת המיוחדת לפניות הציבור. אגד דיווחה ששיעור הנוסעים שאינם מתקפים הוא 10%, חברות אלקטרה אפיקים ואקסטרה דיווחו כי שיעורם נע בין 15 ל-20 אחוזים, וכפיר הרכבת הקלה מסרה כי מדובר על שיעור נמוך יותר בין 9 ל-10 אחוזים (צוות אב לתחבורה, גוף המשותף למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים, מעריך מנגד שמדובר ב-19%).
הנתונים מתייחסים לקווים העירוניים, ולא לקווים הבין-עירוניים שבהם התופעה כמעט אינה קיימת. כמו-כן, הם כוללים מקרים שבהם נוסעים תיקפו אך לא את החוזה הנכון, השתהו מעט ולא תיקפו מיד עם כניסתם וכדומה
למפעילי התחבורה הציבורית, המקבלים 92% מפדיון הקנסות, אין אינטרס להציג נתונים מנופחים.
ח״כ
טלי גוטליב: "כיום יש פרצה קוראת לגנב בעוד שבעבר הנוסע היה מתקף בכניסה. קשה לי עם זה שהמדינה מעמיסה על ההורים את הקנס. אני לא מוכנה שהורה יקבל צו של הוצאה לפועל בגלל דוח לילד. למדינה יש כוח בריוני אל מול האזרח, שעלינו לווסת". גוטליב הודתה כי היא אינה נוסעת בתחבורה הציבורית, ונציג המשרד הסביר כי היום המגמה היא להפוך את התחבורה הציבורית למערכת פתוחה [שבה נוסע מדלג על הנהג, וכך הנסיעה אינה מתעכבת, ע.י.]
מ"מ היו"ר ח"כ סעדה אמר כי יפנה בבקשה לקבוע דיון המשך.