ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 19.2.24) לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שמוזגו, האחת של ח"כ
ארז מלול והשנייה של ח"כ ואליד אלהואשלה, לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר תשלום עבור נסיעה בתחבורה ציבורית גם בכרטיס אשראי.
מלול הסביר כי כדי להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולהקל על העומס והפקקים צריך לפעול לפשט ולהנגיש את אמצעי התחבורה הציבורית לכמה שיותר משתמשים, בהם גם נוסעים מזדמנים ובעלי רכבים פרטיים. הוא הסביר כי היום מי שמעוניין לשלם בתחבורה ציבורית צריך להוציא רב-קו, לטעון אותו ולתקף אותו, או להוריד ישומונים ולטעון אמצעי תשלום. "הסרבול הזה מונע מציבור גדול להשתמש בתחבורה ציבורית, והצעת החוק באה להקל על המשתמשים", אמר.
נציג הלשכה המשפטית של
משרד התחבורה, עו"ד
עופר לוי, אמר כי המשרד התחיל כבר בניסוי-חלוץ לשימוש בכרטיסי אשראי בגוש-דן, עם
חברת דן, ומתכוון להרחיבו גם לחיפה ולאילת. הוא הוסיף כי אין מחלוקת על הצורך, אלא על השאלה איך מגיעים ליעד. "לצערי לא הגענו להסכמה. אנחנו חושבים שההסדרה צריכה להיות באמצעות צווי הפיקוח על המחירים ולא בחקיקה ראשית", אמר. נציגת משרד המשפטים, עו"ד איילת פלדמן, אמרה גם היא כי המשרד תומך בעמדת משרד התחבורה, אך הדבר לא סותר את סמכותה של הכנסת.
ח"כ מלול ציין כי הניסוי הוא משנת 2017, ועד היום לא נעשה כלום להרחבת השימוש בכלל התחבורה הציבורית. היו"ר ביטן אמר כי בגלל ששום דבר לא נעשה הוא לא מקבל את הטענה של עו"ד לוי, והוסיף כי כיו"ר ועדה הוא אינו כפוף להתחייבויות של ח"כ מלול, אלא מחויב לבחון את ההצעה ולקבל החלטה עניינית.
כתב News1 מזכיר כי כבר באוקטובר 2022, משרד התחבורה וחברת דן הודיעו שהשלימו בהצלחה את הניסוי המאפשר לשלם על נסיעה בודדת באמצעות כרטיס אשראי, טלפון חכם ושעון חכם.
ח"כ דנינו ביקש לקבל פרטים על הניסוי, כדי לבחון השפעתו על הצעת החוק. נציג משרד התחבורה, איתי לניר, הסביר כי היו שני ניסויים, אחד ברכבת עם ישראכרט בשנת 2017, והשני עם חברת דן. היו"ר ביטן שב ואמר כי אנחנו כבר ב-2024 ומשרד התחבורה עדיין לא הוציא צווים. עו"ד לוי השיב כי ההחלטה התקבלה באוגוסט 2023, ונתקעה בדיוק כמו שהצעת החוק נתקעה בגלל המלחמה.
ביטן התייחס לכך, ואמר כי יעלה את ההצעה להצבעה לאישור בקריאה ראשונה, מאחר שהדבר מחויב המציאות. ח"כ משה פסל אמר כי מה שחשוב זה מתי בסוף תהיה תוצאה ונראה את זה קורה בשטח. מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד, ביקש לאפשר שימוש גם בכרטיסי דביט (DEBIT). מלול התייחס לכך ואמר כי הדבר ייבחן ויתוקן בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
במהלך הדיון התעוררו מחלוקות באשר לשאלת מועד הכניסה לתוקף של ההצעה, והשאלה האם מדובר בהצעת חוק שיש לה עלות משמעותית לתקציב המדינה. באשר למשך ההיערכות ביקש עו"ד לוי שנה וחצי, ואמר כי צריך להתקין מסוף חדש בכ-6,000 עד 7,000 אוטובוסים. לניר העריך כי העלות תהיה כמאה מיליון שקלים, ונציגת משרד האוצר, שחר בר אמרה כי תהיה עלות תקציבית אך היא לא יודעת להגיד כרגע כמה.
ח"כ מלול זעם על כך ואמר כי אם לא היה מקדם את הצעת החוק שלו, המשרד לא היה פועל לקדם את הצווים. "אתם רוצים למסמס את זה ואין לי מושג מה האינטרס שלכם", אמר. היו"ר ביטן התייחס להערכת העלות ודרש לקבל את הפירוט המלא. הוא הציע לקבוע כי ההצעה תיכנס לתוקף תשעה חודשים לאחר אישורה הסופי, ואמר כי הדבר ייבחן שוב בעת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית.
בתום הדיון, כאמור, אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ מלול וח"כ פסל.