בשנת 2023 חולקו קרוב לרבע מיליון דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית שהגיעו לסכום של יותר מ-24 מיליון שקלים. מי שאמור לכאורה לטפל בעררים המוגשים בעקבות הדוחות, הוא המפקח על התעבורה ב
משרד התחבורה, אולם בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נטען כי למשרד התחבורה אין סמכות שיפוטית לקבוע ממצאי עובדה, לקבוע פרשנות לחוק, או לדון בערעורים על קנסות (דרישות לחיוב מוגדל).
בעתירה, שאותה הגישה עמותת דרך כבוד, למען זכויות האזרח בתחבורה הציבורית, נטען כי בניגוד לוועדת הערר על קנסות ברכבת הקלה, שנקבעה מכוח פקודת מסילות הברזל ומונתה בידי שר המשפטים, לא הואצלה באמצעות חיקוק כל סמכות שיפוטית למפקח על התעבורה (מפע"ת), ולכן יש להורות לו לחדול מלשבת כערכאת ערעור, ובוודאי שאין זה מסמכותו לקבוע ממצאי עובדה ומהימנות של הנוסעים המערערים. סמכותו של המפע"ת מסתכמת לכל היותר במתן 'פטור' מקנס, מעין 'ויתור' או 'חנינה'.
דרך כבוד אומרת כי המציאות שבה יושבים שני פקידים, שמעולם לא הוסמכו לעריכת דין וכל אחד מהם דן מדי יום בכ-100 תיקים, היא בלתי אפשרית, וכלשונה: "נתון שהוא על גבול הטירוף, ואין כל בדל של אפשרות להוציא במצב כזה משפט צדק". לדבריה, המפע"ת קובע בהחלטותיו השונות פרשנות משפטית טהורה לחוק, לפיה החובה לשלם על הנסיעה מראש היא "באחריות הנוסע להתכונן עם אמצעי התשלום בידיו בטרם עלייתו לנסיעה ולתקף עבורה עם עלייתו אליה". "מדובר בקביעה (שגויה לכשעצמה) שאין לה בסיס לא בפקודה, לא בתקנות, ולא בנוהל כלשהו", מסבירה העותרת, "קביעה זו נקבעת ע"י המפע"ת אך ורק כפרשנות משפטית במסגרת החלטות שהוא נותן בערעורים, מונח המשמש ערכאה שיפוטית.
עוד נאמר כי גם אילו הייתה סמכות בידי המפקח לדון בערעורים, הרי שנוכח העובדה שתפקיד המפע"ת לא מאויש מזה זמן רב (בין שנתיים לארבע שנים), הפקידים במשרד התחבורה דנים בערעורים בחוסר סמכות.
עד להגשת עתירה קודמת בנושא, אומרת דרך כבוד, נהג המפע"ת לקבוע בכל החלטה שהתקבלה על ביטול קנס, כי התקבלה "לפנים משורת הדין", וזאת גם במקרים שהנוסע הוכיח באופן חד וברור ששילם כדין מראש והרבה לפני תחילת הביקורת. זאת ועוד, באף מקרה לא פעל המפע"ת להפחית חלקית את הקנס במדרג ההולם את מידת האשם של הנוסע.
זאת ועוד, היקף הערעורים המוצדקים נמוך באופן משמעותי, הן ביחס להיקף הערעורים המתקבלים בוועדת הערר של הרכבת הקלה והן ביחס לבקשות לביטול קנסות ברשויות ציבוריות אחרות. עד אמצע שנת 2023, היקף הבקשות שהתקבלו אצל המפע"ת עמד על 8% בלבד, זאת לעומת 80-50 אחוזים בוועדת הערר של הרכבת הקלה וקרוב ל-50% ברשויות שונות.
לדברי העותרת, בעקבות העתירה ההיא, שינה המשרד מדיניות וברבעון האחרון של שנת 2023, היקף ביטולי הדוחות קפץ ל-20% (בממוצע שנתי, 12% מהדוחות בוטלו - עלייה של ארבע נקודות האחוז, ע"י).