X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פקח בתחבורה הציבורית [צילום: שמואל וולף]
המדינה שופטת את עצמה? "המפקח אינו מוסמך לדון בערעורים על קנסות באוטובוסים"
עתירה הוגשה לבית המשפט נגד סמכותו של המפקח על התעבורה לדון בערעורים על קנסות בתחבורה ציבורית לטענת העותרת, המפקח אינו מוסמך לקבוע ממצאי עובדה או פרשנות לחוק, נהנה ישירות מכספי הקנסות ורק 8% מהערעורים המוגשים אליו מתקבלים תוך פגיעה בזכויות הנוסעים היא דורשת להקים ועדת ערר בלתי תלויה שתדון בערעורים, בדומה לזו הקיימת ברכבת הקלה
עיקרי הטענות בעתירה
חוסר סמכות: למשרד התחבורה אין סמכות שיפוטית לקבוע ממצאי עובדה, לקבוע פרשנות לחוק, או לדון בערעורים על דרישות לחיוב מוגדל.
היעדר נוהל מסודר: לא קיים נוהל מפורט ומסודר המגדיר את אופן הטיפול בערעורים על דרישות לחיוב מוגדל.
פגיעה בזכויות: הנוסעים אינם נהנים מזכות ערעור הוגנת, והם נאלצים להתמודד עם קשיים רבים בהשגת ביטול דרישות לחיוב מוגדל.
ניגוד עניינים: משרד התחבורה נהנה באופן ישיר מכספי הקנסות, ולכן קיים חשש לניגוד עניינים כאשר הוא יושב כערכאת ערעור על דרישות אלו.
פרשנות שגויה לחוק: משרד התחבורה מפרש את חוק התעבורה באופן שגוי, וקובע פרשנות קיצונית וקיצונית לגבי חובת הנוסע להחזיק בכרטיס נסיעה.

אחריות מוגבלת: החובות של פקחי התחבורה הציבורית
עידן יוסף
נוהל חדש של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע הנחיות לבקרים בתחבורה ציבורית, אך פוטר אותם מאכיפת תקנות רבות בנוגע לזכויות וחובות נוסעים ונהגים * הנוהל מחייב התנהגות ראויה ומכבדת מצד הפקחים, מאפשר תיעוד פעילותם באמצעות מצלמות גוף, אך פותח פתח להתחמקות מתשלום, וקובע זמן קצר מדי לתיקוף עבור נוסעים עם קשיים
לרשימה המלאה

במשמרת של רגב ומקלב: משרד התחבורה הורה להעסיק פקחי אוטובוסים בשבת
עידן יוסף
בעיצומה של מגפת הקורונה, שינה משרד התחבורה את נוהל פקחי התחבורה הציבורית וחייב להעביד אותם גם בשבת, בניגוד לסטטוס-קוו, לתנאים המכרזיים ותוך הפרת דיני העבודה * שרת התחבורה רגב אינה מוכנה לאשר או להכחיש את מעורבותה במחטף החשאי שנעשה בתקופת כהונתה הקודמת במשרד
לרשימה המלאה

עתירה: תמריצים לפקחי אוטובוס מעודדים קנסות לא מוצדקים
עידן יוסף
עמותה עתרה לביהמ"ש בדרישה לבטל את שיטת התגמול של בקרים בתחבורה הציבורית המבוססת על מספר הקנסות ומעמידה את הבקרים בניגוד עניינים * משרד התחבורה מגלגל את האחריות לחברות התחבורה
לרשימה המלאה

בשנת 2023 חולקו קרוב לרבע מיליון דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית שהגיעו לסכום של יותר מ-24 מיליון שקלים. מי שאמור לכאורה לטפל בעררים המוגשים בעקבות הדוחות, הוא המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, אולם בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נטען כי למשרד התחבורה אין סמכות שיפוטית לקבוע ממצאי עובדה, לקבוע פרשנות לחוק, או לדון בערעורים על קנסות (דרישות לחיוב מוגדל).
בעתירה, שאותה הגישה עמותת דרך כבוד, למען זכויות האזרח בתחבורה הציבורית, נטען כי בניגוד לוועדת הערר על קנסות ברכבת הקלה, שנקבעה מכוח פקודת מסילות הברזל ומונתה בידי שר המשפטים, לא הואצלה באמצעות חיקוק כל סמכות שיפוטית למפקח על התעבורה (מפע"ת), ולכן יש להורות לו לחדול מלשבת כערכאת ערעור, ובוודאי שאין זה מסמכותו לקבוע ממצאי עובדה ומהימנות של הנוסעים המערערים. סמכותו של המפע"ת מסתכמת לכל היותר במתן 'פטור' מקנס, מעין 'ויתור' או 'חנינה'.
דרך כבוד אומרת כי המציאות שבה יושבים שני פקידים, שמעולם לא הוסמכו לעריכת דין וכל אחד מהם דן מדי יום בכ-100 תיקים, היא בלתי אפשרית, וכלשונה: "נתון שהוא על גבול הטירוף, ואין כל בדל של אפשרות להוציא במצב כזה משפט צדק". לדבריה, המפע"ת קובע בהחלטותיו השונות פרשנות משפטית טהורה לחוק, לפיה החובה לשלם על הנסיעה מראש היא "באחריות הנוסע להתכונן עם אמצעי התשלום בידיו בטרם עלייתו לנסיעה ולתקף עבורה עם עלייתו אליה". "מדובר בקביעה (שגויה לכשעצמה) שאין לה בסיס לא בפקודה, לא בתקנות, ולא בנוהל כלשהו", מסבירה העותרת, "קביעה זו נקבעת ע"י המפע"ת אך ורק כפרשנות משפטית במסגרת החלטות שהוא נותן בערעורים, מונח המשמש ערכאה שיפוטית.
עוד נאמר כי גם אילו הייתה סמכות בידי המפקח לדון בערעורים, הרי שנוכח העובדה שתפקיד המפע"ת לא מאויש מזה זמן רב (בין שנתיים לארבע שנים), הפקידים במשרד התחבורה דנים בערעורים בחוסר סמכות.
עד להגשת עתירה קודמת בנושא, אומרת דרך כבוד, נהג המפע"ת לקבוע בכל החלטה שהתקבלה על ביטול קנס, כי התקבלה "לפנים משורת הדין", וזאת גם במקרים שהנוסע הוכיח באופן חד וברור ששילם כדין מראש והרבה לפני תחילת הביקורת. זאת ועוד, באף מקרה לא פעל המפע"ת להפחית חלקית את הקנס במדרג ההולם את מידת האשם של הנוסע.
זאת ועוד, היקף הערעורים המוצדקים נמוך באופן משמעותי, הן ביחס להיקף הערעורים המתקבלים בוועדת הערר של הרכבת הקלה והן ביחס לבקשות לביטול קנסות ברשויות ציבוריות אחרות. עד אמצע שנת 2023, היקף הבקשות שהתקבלו אצל המפע"ת עמד על 8% בלבד, זאת לעומת 80-50 אחוזים בוועדת הערר של הרכבת הקלה וקרוב ל-50% ברשויות שונות.
לדברי העותרת, בעקבות העתירה ההיא, שינה המשרד מדיניות וברבעון האחרון של שנת 2023, היקף ביטולי הדוחות קפץ ל-20% (בממוצע שנתי, 12% מהדוחות בוטלו - עלייה של ארבע נקודות האחוז, ע"י).

תאריך:  07/05/2024   |   עודכן:  07/05/2024
+תוואי חדש למסילת מנשה: תחנה בחריש וקיצור משמעותי בנסיעה
17:33 07/05/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

חלופה חדשה שאושרה במועצה הארצית תכלול תחנת רכבת בחריש ותקצר משמעותית את זמן הנסיעה מהצפון למרכז  ▪  המסילה תהווה ציר מרכזי להובלת נוסעים ומטענים ותשפר משמעותית את הנגישות התחבורתית של עמק יזרעאל

עבודות מסילה [צילום אילוסטרציה: דוברות רכבת ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה שופטת את עצמה? "המפקח אינו מוסמך לדון בערעורים על קנסות באוטובוסים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
חלופה חדשה שאושרה במועצה הארצית תכלול תחנת רכבת בחריש ותקצר משמעותית את זמן הנסיעה מהצפון למרכז    המסילה תהווה ציר מרכזי להובלת נוסעים ומטענים ותשפר משמעותית את הנגישות התחבורתית של עמק יזרעאל
איתמר לוין
השופטים המליצו לקבוצת מטרו דן למשוך את ערעורה על פסק הדין שאישר את זכיית קבוצות מטפרו ודן רייל, לצידה של קבוצת Mlead    השלוש ינהלו את שלושת קווי המטרו בפרויקט שהיקפו 150 מיליארד שקל
עידן יוסף
עידן יוסף
רק 103.5 אלף ישראלים נרשמו להנחות "צדק תחבורתי" מאז הושקה, מתוכם רק 20 אלף בפריפריה    רבים מתקשים לממש את ההטבה בגלל ביורוקרטיה מסורבלת וצמצום ההנחות לחוזים חודשיים בלבד    משרד התחבורה: "אזרחים רבים ייהנו מהטבה בהמשך"
עידן יוסף
לאחר סיום עבודות חיבור המסילה המזרחית, תנועת הרכבות בשרון תחודש ב-6 במאי    העבודות כללו חיבור המסילה המזרחית, הארכת רציפים, בניית גשר הרלינג ועוד, לשיפור השירות והבטיחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il