X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
רפורמה בערבון מוגבל [צילום: יאיר בן-צבי]
הרפורמה תוזיל את הנסיעות לתושבי אילת? תחשבו שוב
בניגוד להצגה של שרת התחבורה כאילו רפורמת דרך חדשה תביא הוזלה לאילתים, ניתוח שערך News1 מלמד כי רוב הנסיעות של התושבים דווקא יתייקרו לבאר שבע ולתל אביב המחיר יירד, אבל הנסיעות העירוניות והנסיעות לירושלים דווקא יעלו וגם: חוזים לא משתלמים שלא מתאימים להרגלי השימוש רשימה רביעית בסדרה

שרת התחבורה מרב מיכאלי בישרה לפני שבועות אחדים על החלת רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית גם על העיר אילת. היא כינתה את המהלך "בשורה של ממש", ואמרה כי "ישתלם לתושבות ותושבי אילת ולעשרות אלפי מבקריה לנסוע בתחבורה הציבורית". מיכאלי אף טענה כאילו היא זו שהנחתה להכניס את הרפורמה לעיר, למרות שאנשי המקצוע במשרד התחבורה אומרים כי הכנסת העיר לרפורמה התקבלה בעקבות הערות הציבור שהגיעו למשרד מתושבי אילת.
אלא שבניגוד לתמונה הוורודה שמנסה השרה לצייר באמצעות יחסי ציבור טובים, ניתוח שערך News1 מעלה כי בכל הקשור לאילת התמונה הפוכה, וברוב הנסיעות שעושים תושבי העיר דווקא תחול התייקרות.
בחלק מסוגי הנסיעות בתוך מרחב אילת תחול התייקרות, ולא רק בנסיעה בודדת. כיום עולה נסיעה עירונית בין 3.20 שקלים (ברב-קו עם הנחת ערך צבור הצפויה להתבטל ברפורמה) ל-3.40 שקלים (בישומון), ולאחריה היא תעלה 4.70 - עלייה בין 38 ל-47 אחוזים. אומנם יתאפשר מעבר של 90 דקות בדומה למקומות אחרים בארץ, אך מדובר בהטבה שממילא הייתה אמורה להינתן אך המימוש שלה פחות ישים מאחר שיעילות הקווים בעיר אינה גבוהה ותושבים רבים מעדיפים ללכת ברגל מאשר להמתין לאוטובוס. מצד אחד, מספר נסיעות השירות שנתן משרד התחבורה לאילת גבוה יחסית לישובים דומים. מצד שני השימושים בפועל נמוכים יחסית - כרבע מהממוצע. הדבר עשוי ללמד על רשת קווים שנכון לתכנן מחדש באופן שיתאים לביקוש.
מינוי חופשי יומי יתייקר משמעותית, מ-6.50 שקלים ל-10.70 שקלים - עלייה של 65%. לעומת זאת, מינוי חופשי חודשי, שכעת עולה בין 113 ל-209 שקלים (תלוי באופן התשלום), יירד ל-84.60 שקלים - מחיר המשקף את מחיר החופשי האזורי הנהוג ביתר ישובי הפריפריה, 99 שקלים בניכוי מע"מ. מדובר בהוזלה שנעה בין 25% ל-59.5%. אולם יוכלו ליהנות ממנה רק משתמשים "כבדים".

נסיעות בין-עירוניות

מחירי הנסיעות הבודדות הבין-עירוניות יהיו גבוהים בהשוואה למחירים המשולמים כיום, כאשר עיקר ההתייקרות תחול על המשלמים באמצעות ישומונים. אולם במינויים, הכל תלוי בעיר היעד.
נסיעה במינוי חופשי-יומי לבאר שבע תעלה 21% פחות ובחופשי חודשי 67% פחות. יצוין, כי התעריפים הכוללים נסיעה ברכבת בטווח עד באר שבע הם תיאורטיים בלבד מאחר שאין קו רכבת בין ערים אלה, וגם לא צפוי להיפתח בעתיד הקרוב.
לנוסע שיבחר לנסוע לתל אביב באמצעות מינוי חופשי יומי התעריף יהיה 56% פחות מאשר היום, ולבעלי מינוי חופשי חודשי - 71.5% פחות. אולם כלל לא בטוח שמדובר שבהסדרים משתלמים. נסיעה לתל אביב וממנה נמשכת כ-5 שעות לכל כיוון, ונוסעים מעדיפים לבצע את נסיעת החזור ביום אחר. לכן כיום משמש את תושבי העיר הסדר ייחודי - כרטיס תלת יומי לתושבי אילת, הניתן לשימוש במשך 3 ימים מיום הרכישה. הכרטיס, בעלות של 100 ש"ח, מקנה נסיעה חופשית בתחום העיר, נסיעה בטבעת המרכזית בגוש-דן ונסיעה בכל קווי אילת-תל אביב. הסדר זה, שלא ידוע האם יבוטל, משתלם בהרבה הן מאשר הסדר המינוי היומי של הרפורמה והן מהמינוי החופשי, שהופך למשתלם רק אם נוסעים 12 ימים בחודש. בפועל, מעטים הם התושבים שיעשו בכך שימוש בשל הנסיעה המייגעת השמורה למקרי קיצון בהם לא ניתן לקבל שירותים או בנסיעות משפחתיות או לצרכים רפואיים שלא ניתן לקבל במרחב אילת.
לעומת הנסיעות הבין-עירוניות לבאר שבע ולתל אביב, נסיעה לירושלים - שגם אליה מרבים תושבי אילת לנסוע - תעלה 22% יותר במינוי חופשי יומי ו-120% יותר בחופשי חודשי.
כאשר פורסמה רפורמת דרך שווה, הזניחו ברשות הארצית לתחבורה ציבורית את אילת, רק הציעו לה חופשי חודשי ארצי במאות שקלים, למרות שזוהי העיר הכי פריפריאלית, החולקת גבול עם שלוש מדינות, ונפגעה קשות משינוי בהסדרי הטיסות ובהפחתת הטיסות.

תאריך:  06/05/2022   |   עודכן:  06/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה תוזיל את הנסיעות לתושבי אילת? תחשבו שוב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
נוסעים בירושלים שהיו בנסיעות המשך של 90 דקות חויבו פעמיים בתשלום לאורך תקופה שנמשכה שנים אחדות    בעקבות פשרה בתובענה יצוגית שהוגשה יוכלו הנוסעים שנפגעו להגיש בקשה לפיצוי בשלושת החודשים הקרובים
עידן יוסף
גם נוסעים מהערים צפת וטבריה נדרשים ברכישת כרטיסים מוקדמת    מערך קווי שירות של קווי אוטובוסים ישירים למירון יופעל מ-16 מוקדים מרכזיים    פיזור משתתפי ההילולה ייעשה השנה באופן שונה
עידן יוסף
רפורמת דרך שווה עשויה להבריח את הנוסעים דלי האמצעים מרכבת ישראל ואולי אף לגרום הפסד כספי למדינה. היא פוגעת קשות בתושבי הפריפריה השבויים ברכבת בנסיעות בין-עירוניות מבלי שיש חלופה סבירה באוטובוסים    רשימה שלישית בסדרה
עידן יוסף
תחקיר: משרד התחבורה מאשר לחברות התחבורה הציבורית להעסיק קבלנים להפעלת התחבורה הציבורית תוך פגיעה בשירות    קווים אינם עומדים בלוחות הזמנים, מדלגים על תחנות, אין הנגשה של השירות לנוסעים ואוטובוסים מעוכבים בתחנות לא מאושרות לצורך תיקוף כרטיסי הנוסעים
עידן יוסף
חצי שנה אחרי שהביאה שרת התחבורה להתפטרותו של ראש הרשות הארצית, יעקב נתניהו, נזכר משרד התחבורה שהתפקיד אינו מאויש    המועמד אינו נדרש לניסיון למרות שאלה היו הטענות שהובילו להתפטרות ראש הרשות הקודם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il