X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מיכאלי. משרתת בפועל את האינטרסים של עיריית ת"א [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מרב מיכאלי נותנת לחתולות לשמור על השמנת בגוש-דן
נסיונה של שרת התחבורה להעביר את האחריות על ענף מוניות השירות ממשרדה לרשויות מקומיות תפור למידותיה של עיר אחת, וכולל בתוכו פתח לשחיתות ציבורית ולתוהו ובוהו תחבורתי שיפגע בתחבורה הציבורית באוטובוסים ולהגדלת הנסועה בכבישים
מיכאלי מקדמת רפורמה במוניות השירות מעל לראש של ביטון
עידן יוסף
משרד התחבורה הכשיל את רפורמת מוניות השירות שקידמה הכנסת, וכעת מנסה להעביר את ההפעלה והאחריות על הענף לרשויות המקומיות תוך עקיפת ועדת הכלכלה * המטרה הסמויה של השרה - לאפשר תחבורה ציבורית בשבת
לרשימה המלאה

עשרות נציגי הרשויות המקומיות שהתכנסו בתחילת חודש יוני לשמוע על רפורמת מוניות השירות החדשה של שרת התחבורה מרב מיכאלי הגיעו כשהם נלהבים מהרעיון, אך יצאו ממנו חוששים שמדובר בעסק לא כלכלי, ובצדק.
משרד התחבורה מציע להן מודל של עלות מול התעריף שייגבה מהנוסעים. אולם כל עירייה שתבצע בדיקה כלכלית מעמיקה תגלה שההוצאה תעלה בהרבה על ההכנסה. הטכנולוגיה לבדה למונית אחת עולה 66 אלף שקלים הקמה. לכך תוסיפו דמי שימוש ואחזקה שיכולים להגיע עד כ-500 שקלים לחודש, לא כולל הוצאות שוטפות. גם רשת הביטחון של העירייה למפעיל שנופל לא תוכל לכסות לאורך זמן את ההפסדים, שייגרמו כתוצאה ממספר נוסעים נמוך.
המענק שמציע משרד התחבורה לרשות המקומית זעום. הוא לא מכסה את הבקרה והאכיפה. למעשה. משרד התחבורה מעמיס על הרשות המקומית שליטה על עוד תאגידים באופן המסרבל את עבודת הרשות ופותח פתח לשחיתות. לאף עירייה אין תמריץ להפעיל בקרה ופיקוח על שירות שאינו מניב לה רווחים. היא תשקיע למשל בהקצאת פקחים לאכיפת עבירות חנייה שמכניסות כסף לקופת העירייה, אך לא תראו אותה נותנת תשומות פיקוח גדולות לאכיפת סוגיות כגון עישון, בתי ספר, תברואה ועצים. גם אם היא תקיים פיקוח, הוא יתקיים בצורה צרה ובוויתורים, כלומר העלמת עין מחובות אסדרה שונות.
ההפעלה, כמו גם הבקרה והאכיפה, אינן תחום להתעסקותו של השלטון המקומי. זוהי פרצה קוראת לגנב וכר פורה לשחיתות, תופעה הרווחת לצערנו בשלטון המקומי. שילוב בין רשות מקומית לענף המוניות, שבו פועלים גורמים שאינם "הכי ישרים" בלשון המעטה הוא מתכון כמעט בטוח לעבירות שוחד.

קול קורא מספר 8/22 לרשויות מקומיות להפעלת קווי מוניות שירות / קול קורא
קול קורא זה מטעם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מאפשר, שיתוף פעולה של מספר רשויות לצורך הפעלת קווי מוניות שירות, על מנת לאפשר מתן כיסוי שירות באזורים רחבים, והגברת היעילות הכלכלית של ההקמה ותפעול מערך קווי מוניות השירות, לרבות המערכות הטכנולוגיות (53 עמ')
קול קורא לביזור סמכויות לשלטון המקומי להפעלת קווי מוניות שירות בשטחן / מכתב
מכתבן של שרת התחבורה ומנכ"ל משרדה לרשויות המקומיות בעניין קול קורא בנושא מוניות השירות.
קול קורא לרשויות המקומיות – הפעלת קווי שירות במוניות / מכתב
מכתב הסבר מראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בעניין ביזור סמכויות משרד התחבורה בעניין מוניות השירות לרשויות המקומיות.
שדלנות מצד מיטל להבי
מיטל להבי [צילום: ליאת מנדל]

התוכנית להעברת הפעלת מוניות השירות לרשויות המקומיות נועדה למעשה למידותיה עיר אחת בלבד - תל אביב. מחזיקת תיק התחבורה בעירייה, סגנית ראש העירייה מיטל להבי, לוחצת כבר שנים כדי לאפשר לעירייה להפעיל את מוניות השירות, בעיקר כדי להציל את קווים 4, 5 ו-16 של מוניות השירות, שיוכלו לפעול בחסות העירייה. העסק הזה מסריח מפוליטיקה, ועלול ליצור תוהו ובוהו תחבורתי.
למרבה ההפתעה, חלק ממוניות שירות יורשו לבצע נסיעות מיוחדות. במקום לפעול כל היום על הקו, הן יפלשו למפלס אחר של שירות תחבורה. הסעות מיוחדות לא אמורות להיות מבוצעות במוניות שירות אלא על-ידי חברות ההסעה. נראה כי גם מאחורי הדרישה הזו עומדת עיריית תל אביב, שכן תאגידי מוניות השירות בתל אביב זכו במכרזים של העירייה להסעת תלמידים, וזאת בניגוד לתנאי המכרז של משרד התחבורה לרפורמה. במקום לטפל בהפרה של התאגידים, פועל משרד התחבורה להלבין את המציאות הקיימת, החורגת מהתנאים שקבע.
בעודו מבקש להסדיר מתכונת שירות חדשה, משרד התחבורה אומנם מאפשר תשלום ברב-קו ובישומונים, אך גם במזומן. מתן האפשרות לתשלום במזומן מונע פיקוח כדבעי על כל מיני תשלומים הניתנים "מתחת לשולחן", ובעניין זה על המשרד לאמץ את המדיניות הנהוגה בקווי השירות באוטובוסים, שבהם אסור לקחת מהנוסע כסף מזומן.
משרד התחבורה ניסה לעשות את אותו הדבר עם תאגידי מוניות השירות, שנסגרו בזה אחר זה, וכעת מעביר את המודל שכשל לרשות המקומית. שרידותם של נהגי מוניות רבים מגיעה מכסף "שחור". קשה להבין כיצד מאשר משרד האוצר שירות לא מפוקח שלפחות 40-30 אחוזים ממנו מגיעים מכסף שלא מדווח/מוצהר וממילא לא נגבה עבורו מס?!

כריתת ענף
[צילום: אברהם שטרן]

התחבורה הציבורית באוטובוסים מקבלת ממשרד התחבורה תשלום בהתאם למספר הקילומטרים שגומאים האוטובוסים, אך במקביל נהנית מתמריצים בהתאם למספר הנוסעים. פתיחת מערכי מוניות שירות הנעים בערים תגרום למצב, שבו מוניות יקדימו להגיע לתחנות רגע לפני הגעת האוטובוסים, יגרמו לעיכוב כניסתם לתחנות ואף יקחו מהם נוספים ויגרמו לפגיעה כלכלית בענף התחבורה הציבורית.
בכך למעשה כורתת המדינה את ענף התחבורה הציבורית תחת עצמו ובמו-ידיה פוגעת שירות מסובסד שהיא מפעילה. הכנסת מוניות שירות צריכה להיות באזורים דלי-ביקוש שבהם הן נדרשות ורק במקומות שבהם למוניות יש יתרון יחסי. יתרונה של מונית הוא היותה מהירה והאפשרות שלה לעצור בכל מקום בטיחותי, גם כאשר הוא אינו תחנה מוסדרת. בהפעלת מונית שירות באזור שמקבל כיסוי שירותי באוטובוסים אין שום חידוש, וממילא אין בכך כדאיות כלכלית למוניות השירות.
מסירת ענף מוניות השירות לשלטון המקומי תביא לערבוב מרכיבים של פוליטיקה במכרזים, ביישום ובהליכי הבקרה והפיקוח כאמור. כיום מי שאחראי למוניות השירות הוא משרד התחבורה שנמצא מעל השיקולים הפוליטיים. מי שמייצג היום בוועדות הכנסת ומול הרשויות את מוניות השירות הן הרשויות המקומיות עצמן, משום שהן מודעות לכוחם הפוליטי של תאגידי המוניות. למעשה, נותן משרד התחבורה לחתול לשמור על השמנת.
הרשות מקומית תעדיף את קווי המוניות שהיא מפעילה על פני קווי השירות באוטובוסים. קו מוניות שיפריע לתנועה ולסדר הציבורי לא יירד במהרה מן הכביש ואנו צפויים להליכים ביורוקרטיים שעשויים להימשך שנים, ובינתיים הבלגאן ישתולל בהעדר חוסר יכולת אכיפה אמיתית. הגודש בכבישים אינו צפוי לפחות. יש די והותר תחבורה, והוספת נדבך נוסף של מוניות שירות תביא להגדלת הנסועה ולהקטנת הקיבולת של נתיבי התחבורה הציבורית. היא תאט את מהירות הנסיעה באוטובוסים. נתיב/מסלול תחבורה ציבורית המתוכנן עבור אוטובוסים רבי-קיבולת, שבו מונית יכולה לעצור במהלך נסיעתה, הופך לפחות אטרקטיבי כאשר מוניות יסתובבו כמו זבובים "בין הרגליים" של האוטובוסים. די להסתכל במודל המצליח של המטרונית בחיפה ובקריות, הנוסעת בנתיבים יעודיים שבהם אין כניסה לכלי רכב אחרים, כדי להבין עד כמה הכנסת מוניות שירות תזיק.
אחד הסעיפים בקול הקורא מאפשר למשרד התחבורה להרשות פתיחתם של קווי מוניות שירות נוספים מעבר לאלה שפותחת הרשות המקומית. אם משרד התחבורה מסוגל להפעיל קווים, מדוע הוא מוסר את השרביט לרשויות המקומיות? אם הוא אינו מסוגל, מדוע הוא מבקש להבטיח לעצמו את היכולת להתחרות ברשות המקומית.
משרד התחבורה הכשיל את הרפורמה במוניות השירות באמצעות דרישות כלכליות לא הגיוניות שהביאו להפסד תאגידי המוניות, אך במקום לתקן זאת מייצר תוכנית חובבנית ומלאה חורים שסופה להיכשל. כל זאת נעשה כתוצאה מלחצים פוליטיים, בעיקר מצד גורמים בעיריית תל אביב כאמור. די בניתוח RIA פשוט כדי להצביע עד כמה מדובר בתוכנית טיפשית שרק תזיק לתחבורה הציבורית ולא תשפר את מצב הגודש בכבישים.
הבחירות אומנם באופק, אך שתיקתה בעניין זה של ועדת הכלכלה בכנסת, שאמורה לפקח על פעילות הממשלה, אינה מתקבלת על הדעת.

תאריך:  21/06/2022   |   עודכן:  21/06/2022
+ביום ראשון בבוקר - עיצומים בתחבורה הציבורית במספר ערים
09:36 22/06/22  |  עידן יוסף

ביום ראשון בבוקר, מתחילת השירות ועד השעה תשע בבוקר, צפויים עיצומים בתחבורה הציבורית במספר ערים שבהן פועלות חברות שעובדיהן מאוגדים בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית.

0
+אקסטרה מעלה את שכר הנהגים בכ-10% ל-47 שקל לשעה
20:49 21/06/22  |  עידן יוסף

חברת אקסטרה, מפעילת התחבורה הציבורית בנתניה, החליטה (ג') להעלות את שכר הנהגים העובדים בה ל-47 ₪ לשעה. מדובר בעלייה של כ-10% לשכר הנהגים ההתחלתי, לא כולל תוספת הוותק, פיצולים ובונוסים.
בחברה צופים פתיחת דלתות וסבב גיוס נהגים נוסף לקראת הרפורמה בתחבורה ציבורית נתניה שצפויה לצאת לפועל במהלך הקיץ הקרוב. "אקסטרה תחבורה ציבורית היא כיום המעסיק המוביל בענף בתחבורה הציבורית", אומר שוקי פרי, מנכ"ל אקסטרה. "שביעות הרצון של הנהגים שלנו היא אחת הסיבות המרכזיות לכך, שמתחילת הפעילות שלנו אקסטרה ממוקמת במקום הראשון בדירוג השירות והאיכות של משרד התחבורה".
לדבריו, "גישת הניהול, האוטובוסים החדשים, סידורי העבודה המותאמים אישית, תנאי העבודה והתשלום הם מהטובים בענף".

0
+מדריך News1: איך לשרוד את ההתייקרות בתחבורה הציבורית
16:44 21/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

רגע לפני כניסת רפורמת "דרך שווה" לתוקף הטעינו את כרטיסי הרב-קו שברשותכם בסכום המירבי ותקבלו הנחה של לפחות 75 שקלים  ▪  וגם: שנו את ההגדרות של כרטיס הרב-קו באופן שיגביל את תקרת התשלום  ▪  רשימה שמינית בסדרה

הדרך לחסוך [צילום: טלי טסלר]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרב מיכאלי נותנת לחתולות לשמור על השמנת בגוש-דן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
רגע לפני כניסת רפורמת "דרך שווה" לתוקף הטעינו את כרטיסי הרב-קו שברשותכם בסכום המירבי ותקבלו הנחה של לפחות 75 שקלים    וגם: שנו את ההגדרות של כרטיס הרב-קו באופן שיגביל את תקרת התשלום    רשימה שמינית בסדרה
איתמר לוין
ביטל את המגבלה שהתירה לנהגים בחמש חברות לשבות רק שעתיים ביום ולא בימי ראשון וחמישי; ההסתדרות הלאומית הבהירה שבשלב זה מדובר בשביתות קצרות
איתמר לוין
השופטת תמר בר-אשר דחתה את עתירות שיכון ובינוי ואגד נגד התמודדותן של שפיר, CAF וקרן נוי במכרז להקמת הקו השלישי של הרכבת הקלה    קובעת: אין מקום להתערבות בהחלטת ועדת המכרזים
עידן יוסף
במשרד לא ממתינים לתחילת רפורמת התעריפים "דרך שווה" ב-1 באוגוסט, והנחו לא לאפשר לאזרחים ותיקים ולמלווים לעיוורים תשלום במזומן בקווים בין-עירוניים, ובקרוב ייאסר התשלום במזומן גם בקווים עירוניים
עידן יוסף
חסידי גור בערד ממליצים לגברי הקהילה שלא לנסוע באוטובוס שבו נוהגת נהגת כדי להפעיל לחץ צרכני    וגם: חידוד הנחיות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבהיר כי אין להחיל קוד לבוש שימנע מנוסעת בגופייה ובמכנסים קצרים לעלות לאוטובוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il