סוגיה נוספת של התעמרות לכאורה של אגד כלפי נוסעיה נוגעת לעיכוב אוטובוסים כדי לבדוק האם נוסעים, ובמקרים מסוימים אף עצרו אוטובוסים בין-עירוניים בתחנות לא-מאושרות לצורך בידוק. אגד ידעה שעיכוב האוטובוס אסור, ולמרות זאת התקבלו תלונות מצד נוסעים על כך שהחברה משיכה לעכב אוטובוסים. רק לאחרונה, ב-23 במאי, הוציאה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ריענון הנחיות שבו נדרשה אגד להפסיק הנוהג הלא חוקי.
ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל באגד, מסר ל-News1: "על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, בחלק מהמקרים מתבקש הנהג להתעכב, בין היתר כדי להזמין משטרה שכן בפני שוטר יש חובה להזדהות. כולי תקווה כי משרד התחבורה ישנה את מעמדם של המבקרים באוטובוסים וישווה אותו מעמדם לזה של המבקרים ברכבות שבפניהם חלה חובת זיהוי".
משרד התחבורה לא נקט כנגד אגד צעדים בעקבות הפרות אלה. מדוברות המשרד נמסר: "הנחיית משרד התחבורה היא, כי אין לעכב את האוטובוס לשם בדיקת תיקוף. עם זאת, במקרים בהם נוסעים מתנגדים לבדיקה, נדרש הנהג לעיכוב האוטובוס, עד השלמת הבדיקה כנדרש. נוסע הנתקל במקרה בו הפקח מעכב את הנסיעה לצורך בדיקת תיקוף, רשאי להגיש תלונה באתר המשרד".
אולם, בדיקת News1 מעלה כי תשובת משרד התחבורה חוטאת לאמת ולא קיימת סמכות חוקית לעיכוב האוטובוס שלא על-ידי שוטר. בנהלי המשרד נכתב מפורשות כיצד לנהוג כאשר נוסע מתנגד לבדיקה, והסמכויות אינן כוללות עיכוב האוטובוס על כל נוסעיו. בהנחיות נכתב: "לא הציג או לא מסר הנוסע את כרטיסו לפי דרישה, או נוסע ללא כרטיס, רשאי נציג בעל הרישיון לדרוש מהנוסע את שמו ומענו ולהציג לפניו את תעודת זהות שלו או תעודה מזהה אחרת של הנוסע... במקרים בהם נתקל נציג בעל הרישיון באירוע חריג כגון: התנגדות פיזית למסירת כרטיס הנסיעה או במקרה בו סרב הנוסע להזדהות או במקרה בו חש נציג בעל הרישיון מאוים, ידווח על המקרה מיד לסדרן, למנהל האשכול ולמשטרת ישראל במידת הצורך".
יתרה מכך, תקנות התעבורה אף קובעות כי "רשאי הנהג להסיע מיד את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה". בניגוד לתשובת משרד התחבורה - על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, מי שיכול לבקש מהנהג להתעכב זה שוטר ולא פקח.
מתן סמכות לעכב אוטובוס גובל בחוצפה כלפי הכנסת, שכן בעבר ניסה משרד לקדם הצעת חוק ממשלתית שבה הוצע "להסמיך את נציג בעל הרישיון לדרוש מנוסע שלכאורה עבר על חובותיו בענייני הכרטוס להזדהות, להרחיקו מהמקום ואם סרב לאחד מאלה - לעכבו עד לבוא שוטר". אך הכנסת לא קידמה את העברת הסמכויות האמורות לפקחים, ומשכך אין לפקחים רשות לעכב נוסע שאינו משלם וקל וחומר את יתר הנוסעים ששילמו.
מנהלת אגף רישוי ותפעול אישרה בשיחה עם News1 כי אכן אין סמכות חוקית לעיכוב, וביקשה להעביר אליה כל מקרה שבו נטען לחריגה מסוג זה.