בהתאם להנחיות משרד התחבורה, החל מיום 1 בדצמבר 1991, נאסר על הפעלתם בימי המנוחה של חלק מקווי התחבורה הציבורית. ההנחיות, עליהן חתום אלכס לנגר, שהיה אז סגן המפקח על התעבורה, מפרטות רשימה ארוכה של קווים שפעלו באותה עת. אמנם ברבות השנים השתנו חלק ממסלולי הקווים, וחלקם עברו מידי הקואופרטיבים אגד ודן לידי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, אך רוב הקווים נותרו ללא שינוי או עם שינוי קל. הרשימה נותרה חסויה, אך הגיעה לידי News1 וממנה עולה כי חלק לא מבוטל מן הקווים שפעולתם נאסרה בשבתות ובמועדי ישראל פועלים ללא היתר. מלבד הפרת החוק שבדבר, יש בכך הפרת הסטטוס-קוו הפוגעת הן בקווי היסוד של הממשלה והן בהסכמים קואליציוניים. להלן רשימה של מקצת מן הקווים הפועלים ללא היתר ובניגוד להנחיית משרד התחבורה: - קואופרטיב דן – 18, 19, 24, 51, 61, 66, 89, 104.
- חברת נתיב אקספרס – קווים פנימיים בנהריה, קווים למעלות- תרשיחא וממנה, 30, 706
- חברת אפיקים – 83, 86, 186, 286
- קואופרטיב אגד - 909, 361, 921, 446
מלבד הקווים האמורים, פועלים עשרות קווים עירוניים ואחרים המתחילים את נסיעתם בתקופת הקיץ שעות או דקות לפני שהשבת תצא. היכן משרד התחבורה? בתגובה רשמית שמסר דובר משרד התחבורה נאמר: "חברות התחבורה הציבורית פועלות על-פי חוק. במידה שיש בידיך מידע שונה נודה לך על העברת תלונה, הכוללת פרטים מדויקים, כדי שנוכל לבדוק אותה מול החברה". אולם כאמור, אין מדובר בחברה אחת או בקווים בודדים אלא בהפרה מערכתית של ההנחיות, שמקבלת הסכמה שבשתיקה מצד משרד התחבורה. המשרד, כפי ש נחשף כאן בעבר, אינו מפעיל בקרים בשבתות. הדבר יוצר בעיה מינהלית בכל הקשור לפיקוח על התחבורה הציבורית שפועלת בצורה מצומצמת בשבת הן בהיבט הפרת חוקים ותקנות והן בהיבט ההגנה על זכויות הנוסע. משרד התחבורה מבין כי התערבות מצידו לאכוף את הכללים עליהם הינחה עשויה להצית סערה פוליטית ולכן מעדיף לשמור על שקט תעשייתי. את רשימת הקווים, שמלכתחילה נועדו לשמש חיילים בלבד, הוא אינו מעדכן כבר 21 שנה חרף הצהרותיו כי יעשה זאת. החברות מצידן רואות בשתיקת משרד התחבורה כהכשר לפעילות בשבת ועוברות על התקנות תוך פגיעה בחוק שעות עבודה ומנוחה, משום שכידוע כדי להפעיל קווים אין די בנהגים בלבד אלא גם במערך שלם של סדרנים ואנשי מינהלה הנדרשים לעבוד בשבתות.
|